Skrivet av: Pär Eriksson | maj 5, 2011

Veckan som gått – w 18

På jobbet
Veckan har bl a fyllts av Kommunstyrelsens arbetsutskott. Det är tufft när det ligger nästan 50 olika ärenden på bordet. Yttranden och utredningar. Föga spännande tänker läsaren.

Inte alls. Det här är frågor som i grunden påverkar människor och det är också det som är tjusningen i att arbeta i en kommun. Frågor som handlar om klimat och miljö, skola, samhällsbyggnadsfrågor, socialtjänst och omsorg. Och där emellan viktiga beslut om köp av fastigheter och mark.

Vi är mitt uppe i en större förändring av Stadshuset. Eller rättare sagt hur vi arbetar i Stadshuset. Omvärlden har förändrats och med det krävs ny kunskap och kompetens. Regionfrågan är ett sådant exempel. Vi ser också att vi måste samordna och hålla ihop miljö- och klimatarbetet och kommunikation och marknadsföringsfrågor på ett bättre sätt.

Vår stöd- och serviceorganisation – dvs allt från löne- och IT-hantering, till ekonomi- och personalstöd, fastigheter, upphandling, reception, administration och demokratiarbete – behöver bli ännu tydligare i vad de erbjuder.

Kanske föga intressant för den utomstående men det är viktigt att vi gestaltar att det rör på sig, att vi effektiviserar, att vi förändrar – även i Stadshuset.

Jag blir glad när jag tar del av det jobb som gjorts kring kommunala lokaler. Inte bara att vi nu minskar antalet kvadratmeter och använder lokaler klokare utan också att vi gjort stora förändringar då det gäller energianvändningen. Vi har konverterat från olja och direktverkande el till värmepumpar, fjärrvärme och biobränsle. Bra, säger jag. Så arbetar en modernt tänkande kommun.

Ytterligare ett gptt exempel – Eskilstuna i front 2011 för att skapa energi av sopor

Den här veckan så samlas vår ledningsgrupp. Vi summerar det här första halvåret men resonerar också ihop oss om vad det krävs av oss för att genomföra de politiska besluten under 2012-2015.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det går liksom inte att undvika att inte prata handboll en sådan här vecka. Jag vet att det låter märkvärdigt men jag har ”hängt” i Sporthallen sedan i början av 1960-talet. Det betyder att jag spelat eller varit åskådare i 50 år (!). Det ni!

Därför är det naturligtvis stort när GUIF nu spelar för SM-guld. Men kanske inte i första hand därför att guldet eller silvret i sig är så viktigt utan därför att idrotten kliver fram och kaxigt förmedlar budskapet att Eskilstuna är att räkna med.

Och om GUIF kan vara Sverigebäst så kan också våra skolor och våra företag vara det. I den meningen är idrotten oerhört viktig. Som förmedlare och gestaltare av mod.

På hemmaplan
Helgen går som sagt i handbollens tecken. Visst har jag blivit erbjuden att resa till Göteborg men har jag sett handboll de senaste 15 åren tillsammans med svärsonen och nu senaste tiden med barnbarnet stora F så blir SM-finalen naturligtvis inget undantag. Hustrun ska vara hemma och uttrycker att det ska bli skönt att jag är borta. Ska det vara så?

Apropå Göteborg. Jag kan sakna den där känslan av att förbereda sig för Göteborgsvarvet. Men den som inte gjort sin löpläxa under vintern får skylla sig själv. Tufft!

Jag trodde att det var frö i luften tills jag insåg att det var snö en morgon.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

