Skrivet av: Pär Eriksson | mars 31, 2011

Veckan som gått – w 13

På jobbet
En av fördelarna med att arbeta som kommundirektör är att man får träffa så många olika människor. Ett av uppdragen är just att representera Eskilstuna kommun och den här veckan var inget undantag.

Under veckan var jag inbjuden till att möta boende i Brunnsbacken, 400 elever på Rekarnegymnasiet, ett hundratal pensionärer från Senioruniversitetet och medlemmar från vår tennisklubb TK Hobby.

Även om de jag träffar skiftar så känner ni mitt budskap – vikten av att förstå vår historia, våra utmaningar och förmågan att känna stolthet över Eskilstuna. Ibland kan jag bli lite trött på mig själv och mitt budskap men mina närmaste rådgivare brukar trösta mig med att de flesta jag möter i sådana här sammanhang möter jag vid ett tillfälle. Det är bara jag själv som umgås med mig själv – hela tiden. Hänger ni med?

Den här veckan så arrangerade Eskilstunas finske konsul Lars-Olov Thim en mingelträff på Konstmuséet. Vi var ca hundra personer – företrädesvis Eskilstunabor med finsk bakgrund – som lyssnade på finsk musik, tal och gavs tillfälle till lite småprat. Det slår mig hur viktiga våra Eskilstuna-och Torshällafinländare är. Idag är det ca 18 000 Eskilstunabor som har rötterna i Finland – antingen hitflyttade eller födda här av finländska föräldrar.

Jag tror att alla förstår vilken kraft och vad alla dessa betytt och betyder för Eskilstuna ochTorshällas utveckling. En öppen attityd kombinerat med vikten av att komma in i arbetslivet är lärdomar som vi kan sprida vidare när vi tänker på dagens hitflyttade.

Den här veckan så träffas chefer från alla våra verksamheter och representanter för de fackliga organisationerna till en gemensam temaförmiddag. Syftet är att stärka samarbetet, sprida goda erfarenheter och dra upp riktlinjerna för hur vi ska umgås.

Min erfarenhet genom yrkeslivet är att en stark och tydlig arbetsgivare behöver starka och målmedvetna fack. Att arbeta tillsammans med svaga fackliga organisationer leder sällan framåt. Vår linje i ledningen är att vi ska samarbeta och lyssna på varandra samtidigt som vi upprätthåller våra roller och respekterar att vi i en del frågor har olika synpunkter och intressen. Om Eskilstuna kommun skall utvecklas så behövs både en stark arbetsgivare och starka fack.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna är sina bostadsområden. Centrum och innerstaden är viktiga men det är bara i helheten som Eskilstuna utvecklas – dvs en kommun är sitt centrum, sina bostadsområden och sin landsbygd. Ingen del klarar sig utan den andre.

Jag har bott och/eller arbetat i såväl Örebro som Västerås och jag kan våra storstäder ganska väl. Det som slår mig är att Eskilstuna inte har de där stora bostadsområdena som ligger flera kilometer utanför stadskärnan. Tvärtom så är Eskilstuna relativt kompakt i sin formation. Jag tror att det är något bra. Känslan av gemenskap, känslan av tillhörighet stärks.

Jag gillar att några av våra klassiska bostadsområden – t ex Brunnsbacken, Nyfors och Fröslunda – verkligen är delar av innerstaden. Även 60-och 70-tals områdena Råbergstorp, Lagersberg, Årby och Skiftinge känns nära och sammanbyggda.

Och vårt Torshälla. Området runt kyrkan och den gamla delen är nära förbundet med centrum. Edvardslund och bostäderna ner mot Krusgården ligger bara ett stenkast från Torshällas kärna.

Vår utmaning är att lyckas fortsätta med den här inriktniningen. Att bygga Eskilstuna tätt och kompakt. Arkitekter och samhällsplanerare brukar beskriva moderna städer med orden densitet och täthet. Det är det som skapar trygghet och hållbarhet – miljömässigt, socialt och ekonomiskt.

På hemmaplan
Helgen går i barnbarnens tecken. Såväl lilla B som lilla E kommer på besök. Nu har de små barnbarnen blivit förskolebarn så de förväntar sig nog en farfar och morfar som leker och är pedagogisk hela tiden………………….eller kanske de nöjer sig med lite bus.

Jag noterar att min gamla rockidol Chris Hiatt var på Josefs i veckan. I lokaltidningen så uttrycker han att han trivs i Eskilstuna och det är därför han kommer tillbaka. Eskilstuna – alltid detta Eskilstuna.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hi P!
    Eskilstunaån inkl. strandpromenaden, Stockholm, Mälaren och ett attraktivt kollektivtrafiksystem inkl. god tillgänglighet även för funktionshindrade av alla slag ger mervärden för Eskilstuna.
    Kanske en spårfordonsbana mellan Sjukhuset, Centrum, Munktellområdet och Tuna Park kan bli en stor attraktion och tillgång för såväl vardag som fritid (inkl. turister) .
    Lägg gärna delar av spårbanan i ”luften”. Låt sedan attraktiva bostäder utvecklas nära ”spårbanan”.
    Vi måste ”våga” pröva nytt! Den egna bilen får det alltmer trångt i centrum. Inför styrande parkeringsavgifter och kanske en ”tullavgift” (trängselavgift)?
    Ta spårvagnen! Se på San Francisco : http://www.allsanfranciscotours.com/body.asp?tour=SFO-B0010&page=TourDetails
    Samla sektorerna (1,2,3) kring detta!
    Vi måste ha kul i Eskilstuna (mellan handbollsmatcherna).
    Tillgivne
    Hans-Erik

  2. Hej Hans-Erik!

    Nu är också det sk Å-stråket på gång som gör ån mer tillgänglig.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

