Skrivet av: Pär Eriksson | mars 24, 2011

Veckan som gått – w 12

På jobbet
Det känns extra roligt när man blir inbjuden till forum som vanligtvis inte är en kommundirektörs arena. Den här veckan så träffade jag elever och lärare på Eskilstuna Folkhögskola för att resonera om Eskilstunas utmaningar och utveckling.

Jag tänker också att det är viktigt för en kommun att ha en levande och kreativ folkhögskola. Jag är också stolt över att Eskilstuna Folkhögskola har en konstinriktning och ett eget aktivt galleri. Det bidrar till att stärka kulturen i Eskilstuna.

Budgetupptakt 2012 kan kanske för den oinvigde uppfattas som föga stimulerande. Tvvärtom, skulle jag säga. Den här veckan hade vi en summering av det gågna året och blickade in mot 2012. Samtidigt som vi för närvarande upplever en värld i oro så minskar arbetslösheten i Sverige. 2015 bedöms den ligga på förhållandevis låga 4,8%. Regeringen och olika konjunkturinstitut spår också ökad BNP-tillväxt.

Eskilstuna har ett gott läge – ordning på den kommunala ekonomin, befolkningsökning, allt fler företag som nyanställer och en bra framtidsagenda. Men vi har också utmaningar – bl a tillväxtvärk, investeringstryck, behov av bättre resultat i skolan och fler arbetstillfällen.

Det kändes så roligt att ta del av vår medarbetarenkät. Sammantaget så gör vi ett bra resultat. Ett gott resultat – menar företaget som genomfört undersöknnigen – är ett index på mellan 65-70 av 100 möjliga. Eskilstuna kommun landar på 71. Vi redovisar ett bra resultat på ett antal viktiga områden som lärande i arbetet, återkoppling, ledarskapet och trivsel och motivation

Samtidigt måste vi orka prata om det som är svårt. Bl a att medarbetare känner stress och utmattning.

För första gången så delade vi också ut ett pris till den enheten som uppvisade bäst resultat i medarbetarenkäten. Priset på 10.000 gick till Gnejsgångens förskola. Så kul och så bra.

Malin Willix Marita Schwartz Pär Eriksson

Enhetschef Malin Willix tar emot det nyinstiftade priset av personaldirektör Marita Schwarz och undetecknad.

Den här veckan så ägde kommunens och Idrottsföreningarnas Samorganisations idrottsfest rum. Eskilstunabor som vunnit medalj i SM, NM, EM eller VM celebrerades. Idrotten är viktig för en kommun. Det kittar oss samman, bidrar till folkhälsa och är oerhört viktig för barn och ungdomar. Och erfarenheten är också att framgångsrika idrottsstäder skapar stolta invånare.

Jag blir imponerad över att vi 2010 hade mer än 80 Eskilstunaidrottare som vann medaljer på elitnivå. Från tyngdlyftare till dansare, friidrottare och segelflygare. Det kallas bredd.

Mälardalens högskolas rektor Ingegerd Palmér gjorde sin sista arbetsdag den här veckan. Det har varit roligt att lära känna Ingegerd. Hon har stått upp för högskolan och för Eskilstuna och Västerås på ett bra sätt. Detta under en period som har varit tuff med många utmaningar som bla  handlat om forskningsresurser, nya krav för att få examensrätter och ökad konkurrens om studenterna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En framgångsfaktor för att bygga en framgångsrik stad är graden av tolerans. Om inte annat så är det en tes som till och med har stöd i forskningen. Jag tänker på professor Richard Florida på Columbia University och hans arbete. Florida menar att det är tre T:n som karaktäriserar framgångsrika städet och regioner – talang, teknik och tolerans.

Jag är stolt över att Eskilstuna kommun så tydligt markerat sig i de sk HBT-frågorna. Det må låta politiskt korrekt men jag blir imponerad över att vi nu har ett antal verksamheter som medvetet tänkt efter kring frågor som handlar om bemötande, fördomar och att öka sin kunskap. I förra veckan så HBT-certiiferades ett antal kommunala verksamheter.

HBT-certifiering

Stolt personal från Barnahus, STOPP, Huven och Se oss.

Jag tänker också på att Eskilstuna kommun tillsammans med landstinget, polisen och Mälardalens högskola är medarrangörer till Eskilstunas egen Pride-festival. Vanligt är att det är studentstäder eller Stockholm som har sådana här arrangemang. Att Eskilstuna sticker ut hakan är också en del av att bygga något nytt.

På hemmaplan
Jag blir lite orolig när jag kommer på mig själv med att jag läser mer om löpning än jag springer. Ett illavarslande tecken. Den japanske författaren Haruki Murakami är hyper aktuell med filmen ”Norweigan Wood” men han har också skrivit en filosofisk betraktelse över löpningens innersta väsen ”Vad jag pratar om när jag pratar om löpning”. Passar mig bra!

Svärdottern börjar känna min musiksmak. Jag blev extra glad att hon köpt Bright Eyes nya CD som present till mig.

Jag noterar stolt att barnbarnet lilla B nu kan uttala ett namn tydligt och bra. Ni får gissa vilket. Det börjar på P.

Min kompis Robert besannar min tes att världskartan är under omritning. Nu flyttar han till Indien under sex månader för att arbeta med IT- och utvecklingsfrågor. Eskilstuna alltid i front.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Citatet: ”Eskilstuna har ett gott läge – ordning på den kommunala ekonomin, befolkningsökning, allt fler företag som nyanställer och en bra framtidsagenda. Men vi har också utmaningar – bl a tillväxtvärk, investeringstryck, behov av bättre resultat i skolan och fler arbetstillfällen”.

    Min spontana kommentar: Vad menar Du egentligen med ”gott läge” och ”utmaningar”? Vad är fakta och hur beskrivs och tolkas fakta?
    Är tillväxt och investeringar till besvär för kommunen?
    Det enda jag begriper är att vi har behov av begåvade ungdomar och att vi behöver modiga, riskvilliga ”arbetsgivare” som drivs av ”urkraften” entreprenörsanda. Behov enligt Parkingsons lag kan vi nog begränsa, eller hur?!

    Var finns den verkliga utvecklingskraften i kommunen. Är den ”inkapslad” i en ineffektiv kommunbyråkrati?

    Visste Du förresten att det tar 40 sekunder för ett larm i hemmet från en äldre rörelsehindrad att nå larmcentralen, där det i sin tur tar max 6 sekunder att besvara larmet vi en personlig röst. Och sedan ska någon ”rycka ut” till den äldre damen. Ibland kan döden uppfattas som en befrielse. Skäms Eskilstuna kommun!
    Skäms extra mycket, när larmcentralen (i Malmö) förklarar att kommunens utrustning är undermålig och att det finns bättre ”grejor”.
    Nog finns det reella utmaningar i kommunen! Mera handling, mindre ord- det blir min kommentar denna gång. Och Du Pär Eriksson sitter på pyramidens topp med det fulla huvudansvaret.

  2. Hej Hans-Erik!

    Med gott läge menar jag att vi har en stabil kommunal ekonomi, vi har en befolkningsökning och att vi ser att det blir fler i arbete.

    Utmaningarna handlar om ”tillväxtvärk” – dvs som kommun behöver vi investera i gator, vägar, kommunikationer, bostäder, nya energi- och klimatlösningar, arena, badhus, äldreboenden etc. Det är i grunden något positivt men det sätter ett stort tryck på kommunen – om inte annat ekonomiskt.

    Jag delar inte din erfarenhet att vi har en ineffektiv kommunal byråkrati – tvärtom ser jag en kommunal organisation med kraft och potential.

    Du uppmanar mig till mindre ord. Så kan man också se det. Men jag kommer inte att gå dig till mötes. Dels gillar jag att skriva, dels är det många som uppskattar en aktiv och skrivande kommundirektör. Om än mångordig.

    Pär E

    • Nej Pär, inte mindre ord. Du skriver intressanta betraktelser och väcker viss opinion (bl.a. undertecknads), men hur omsätts goda tankar till praktisk handling.
      Var finns ”urkraften” att skapa, utveckla och genomföra? Jämförelser mellan kommunalism och kapitalism/privatism. Samspelet mellan kommunens samlade åtaganden från/för skattebetalarna och de som skall genomföra/leverera gemensamt behövda tjänster och produkter. Hur långt kan man slimma en kommuns organisation inom stipulerade samhällskrav (lagar etc). Ser Du inga fördelar med en hyperstark beställningsorganisation för köp av privata genomförare (bolag) ?
      Ser Du inte den kreativa urkraft som driver entreprenörer att vinna upphandlingar till lägsta pris och ändå tjäna en hygglig slant? Med bibehållen eller högre kvalitet!
      Visst är det fint att tjäna pengar i konkurrens. då är man duktig, eller hur?
      Du måste visa mer respekt för de privata näringarnas villkor och förmågor! Inom den ”anställningstrygga” offentliga sektorn saknas ofta incitament för att leverera det där lilla extra. Om jag hade ork, lust och förmåga att starta ett ”äldreomsorgsbolag” så vet jag ett antal personer som skulle må bättre (=högre lön) där än inom den offentliga organisationen. Det skulle löna sig att jobba bra och vara effektiv (ge vinst). Men ges möjligheterna?
      Är kommunen nöjd med utförarkonkurrensen inom vård- och omsorgssektorn?
      Varför är så många som ca 8000 direkt offentliganställda av kommunen? Nog räckte väl hälften? Det (Du!) måste uppmuntra MODIGHETEN att starta och driva egna företag. Att få känna ”urkraften” och kunna ”merprestera” gör människor stolta och effektiva. Dessutom får kommunen mer värden för skattepengarna. Fristadskomplexet är väl kopplat till fritt företagande?
      För mig är en duktig bygghantverkare en ”hjälte”! Där finns urkraft!
      Erbjud Dina anställda ett ”frihetsbidrag” för att prova på eget företagande. Hur många vågar? Ja det vore kul att veta.

      Hans-Erik


Kommentera

Kategorier

