Skrivet av: Pär Eriksson | mars 10, 2011

Veckan som gått – w 10

På jobbet
Eskilstuna kommun sticker ut hakan. Vi har anmält oss som kandidat till Årets kvalitetskommun. Men inte skall väl vi, invänder den kritiske. Jo, det är precis vad vi ska göra. Det finns mycket gott som görs i våra verksamheter och jag som alltjämt kan överblicka vår kommun lite som ny menar att vi ligger mycket långt framme vad gäller kvalitet, styrning och uppföljning.

Årets Kvalitetskommun 2009 – Stockholm

Den här veckan hade vi besök av sk kvalitetsgranskare från SKL som går igenom verksamheten utifrån ett antal fastställda kritierier. Under våren får vi en gedigen återkoppling och en bedömning av hur vi står oss jämfört med andra kommuner. Det här är också ett sätt att bygga en ny kultur – en ny stolthet.

Vår skolorganisation har arbetat med något de kallar Hållbar skolutveckling. Bl a har det handlat om att skapa verkligt lärande i arbetslagen. Det har skett genom att det utbildats sk samtalsledare som sedan utvecklat en metodik i hur arbetslaget resonerar och tar sig an svåra frågor som har med elevernas lärsituation att göra.

Den här veckan så var jag inbjuden att tillsammans med lärare och rektorer resonera om lärdomar och hur vi tillsammans kan stärka skolan i Eskilstuna. Jag gillar sådana här initiativ eftersom de andas optimism och ansvarsfullhet. Långt från ”det går inte eller det är som det är”.

Jag gillar just det här initiativet från vår skolorganisation eftersom de gör något som är ovanligt – de bjuder in elever och lyssnar direkt på deras erfarenheter. Bra, tycker jag. Jag skulle vilja se mer av sådana här organiserade initiativ där vi lyssnar mer systematiskt på elever och brukare. Det är så en modern organisation gestaltar sig.

Jag var inbjuden till SKTF:s årsmöte den här veckan. Jag uppskattar det – dvs att de fackliga organisationerna och arbetsgivaren har goda relationer. Det betyder inte att det inte ska finnas spänningar och motsättningar men min erfarenhet genom yrkeslivet är att en bra dialog främjar verksamhetsutveckling.

Bild från SKTF:s årsmöte 2009

Förra veckan så introducerade vi nya eskilstuna.se. Genom åren har vi fått beröm för kommunens hemsida. Den är aktuell och lättillgänglig. Men allt kan bli bättre. Nu har vi vässat upp pedagogiken av att hitta rätt, lite ny färgsättning och tilltal. Bakom det här arbete står många engagerade medarbetare. Att hålla igång tiotusentals websidor, att hålla aktualitet på varje enhet kräver tålamod.

Det här är också ett sätt att bygga en modern kommun. Att visa upp det vi är bra på. Att bygga stolthet börjar ofta inifrån.

eskilstuna.se

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har skrivet det tidigare – musiken är en del av Eskilstunas själ. Jag blir än mer övertygad om det när jag tar del av det tryck som är på vår Musikskola. Om jag är rätt informerad så var också vår Musikskola Sveriges första.

Jag blir imponerad över det breda samarbete som Musikskolan har med andra musikföreningar, orkestrar och ensembler i Eskilstuna. Titta gärna på deras kalender på eskilstuna.se med ständiga erbjudanden av konserter.

Det slår mig hur viktigt det här är för Eskilstuna. Vi är tusentals som någon gång i våra liv fått del av Musikskolan. Jag själv är inget undantag utan var en hyfsad trumpetare…..nåja.

Och förutom bredden så skapar också Musikskolan en blivande grupp av artister som kan leva på musiken. Jag träffade Kents manager Martin Roos i veckan och frågade honom just om Musikskolans och Balsta Musikslotts betydelse. Martin håller inte tillbaka sitt beröm över Musikskolan, Balsta och våra studieförbund. Det är det som är kraftfälten som skapat förutsättningar för tusentals Eskilstunaungdomar, menar Martin. Eskilstuna i front – alltid.

Personal på Eskilstuna Musikskola

Musikskolans lärare och personal.

På hemmaplan
Barnbarnen stora F och pyttelilla E – som inte längre är så pytteliten – ska bo hos oss i helgen. Det betyder engagemang, TV-mys och Melodifestivalen. Långt från kunskapsresultat, ekonomi och regionfrågan.

Blev tipsad om PJ Harveys nya skiva av min äldsta kompis Krister. Han känner mig väl så det får nog bli ett CD-köp där.

PJ Harvey – bäst just nu enligt Krister

Responses

  1. ”Den stolta fristaden” borde ju fyllas med innehåll!

  2. Hej Mikael!

    Tack för din kommentar. Du har helt rätt. Det blir för allmännt med ”Fristaden”. Men jag kan glädja dig med att vi är precis mitt uppe i ett arbete där vi just ger oss på att definiera vad som menas. Att skapa nya berättelser om vad vi vill med Eskilstuna.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

