Skrivet av: Pär Eriksson | februari 24, 2011

Veckan som gått – w 8

På jobbet
Det blev en vecka på resande fot – Nyköping och två gånger Västerås. Det är också ett tecken på att den framtida regionfrågan blir allt viktigare i min almanacka.

Det är tydligt att vi har ansiktet riktat mot Stockholm. Om inte annat så förstärker den ökade arbetspendlingen längs södra Mälaren den bilden. Samtidigt så är Västerås och Sörmlands kommuner mycket viktiga för Eskilstuna.

Sörmland kan inte fortsätta leva som om inget hänt. Övriga Sverige börjar nu formera sig i nya regioner där man väver ihop sjukvård, arbetsmarknad, näringslivsutveckling, kommunikationer, utbildning och turism på nya sätt. Axel Oxenstiernas länsindelningar från 1600-talet har gjort sitt. Vi står inför något nytt och spännande och där ska Eskilstuna ta en aktiv och drivande roll.

Vi är nu mitt uppe i vår ledarsatsning Modigt Ledarskap. Jag är med och startar upp varje grupp och ger en mer övergripande bild över vad som är syftet och varför vi genomför den här satsningen. Den här veckan träffade jag chefer från Torshälla och Kultur- och fritidsförvaltningen.

Jag är mån om att hålla mig ajour om vad som händer i Parken Zoo. Jag träffade Parkens VD Mats Ericsson som gav mig en ”briefing” om vad som sker den här säsongen. Jag tycker att upplägget känns offensivt, det är en hel del förbättringar och investeringar som nu genomförs för att vara klara till säsongsöppningen. Utan att jag avslöjar något – men djuren verkar trivas med tanke på att det föds en hel del små ungar i Parken.

Eskil – ny kommunanställd?

Vi är mitt uppe i sk bokslutssamtal där vi träffar respektive förvaltningsledning och under några timmar går igenom året som gått. Det har tagit ett tag men nu känner jag att samtalen och redovisningarna har fokus på resultat och vad vi åstadkommit under året. Det kan ju låta som en partsinlaga – men jag blir imponerad både över den bredd och den kvalite som en kommun levererar.

Hatten av för Eskilstuna. Vi har utsetts till årets sverigefinska minorietskommun 2010. Det är ingen slump att vi får utmärkelsen. Ett medvetet och långsiktigt arbete har gjorts under flera år. Såväl våra verksamheter, Mälardalens högskola som Eskilstunas och Torshällas föreningsliv har anledning att sträcka på sig. Det finns kraft i vår kommun.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag noterar att den sista skivaffären nu slår igen i Eskilstuna. Det är en utveckling som naturligtvis kan förklaras med nya möjligheter till nedladdning, Spotify och CD-butikerna på nätet. Samtidigt smärtar det.

Eskilstuna har en rik skivaffärshistoria. Den viktigaste för mig genom åren var Eric Nilsson i nuvarande SEB-lokalerna på Fristadstorget och sedemera på Drottninggatan. Här köpte jag mina första Beatles, Kinks och Rolling Stones-singlar i början på 1960-talet. Minnet av små hytter där man lyssnade i en telefonlur har för evigt etsat sig fast i mitt hjärta.

Englunds Radio i korsningen Drottninggatan-Smedjegatan ska inte underskattas. Av någon anledning så hade dom en hel del flower-power och west-coastinspirerad amerikansk musik. Så mellan Gunnar Wiklund och Siw Malmqvist kunde helt plötsligt The Doors, Jefferson Airplane och Mothers Of Invention dyka upp i skivbackarna. Jag vet fortfarande inte varför.

Mitt emot nuvarande McDonalds på Domustorget drev med Åke och Kenneth den första riktigt moderna skivaffären i Eskilstuna. Omistlig på 1970-talet och en del av kulturhistorien. En stor del av min vinylsamling bär märken härifrån.

Att prata skivaffär i Eskilstuna utan att nämna Kerstin vore tjänstefel. Brinks och senare Sound de Light i Smedenvar kanske lite väl ”main-stream” i utbudet för min smak men här fanns det alltid ett glödande musikintresse.

Och naturligtvis maestro själv – Hugo Nömm på Plattformen. Alltid påläst, alltid ett gott råd och han höll ställningarna ända in i slutet av 1990-talet på Domustorget. När Hugo lade ned så försvann också de sista resterna av av riktig skivbutik i Eskilstuna. Jag tror att Rocks och Åhléns ursäktar.

Kanske vår musikbibliotekarie Stefan Wistrand tar upp tråden och kartlägger Eskilstunas skivaffärer som en del av vår musik- och kulturhistoria. Eller också så ska vi ha något att göra när vi går i pension……………

På hemmaplan
Den regelbundne läsaren vet att jag under två veckor är ansvarig för dotterns hund Molle. Han har inte bara blivit en god vän utan också en ny löparkompis. Nu kör vi tillsammans.

I början var han lite het och drog iväg i 4 min/km-tempo. Då förstod jag att han var upptränad av svärsonen. Nu har han lärt sig att det ska gå betydligt långsammare i makligt 6.10 min/km. Men jag ser att han gäspar ibland när han tror att jag inte ser.

I helgen blir det Örebrobesök och konsert med countrytjejen Eilen Jewell och hennes band. Hon talar till mitt hjärta. Så bra.

Jag kom ihåg bröllopsdagen samtidigt som hustrun glömde bort den. Ett illavarslande tecken………….

Ha en bra helg!

Responses

  1. Tack för en upplysande veckorapport!
    Regionfrågan är spännande, speciellt om Västerås blir ”regionhuvudstad”.
    En ”Twin-City”-lösning ( V+E) med snabbtågsförbindelse är lockande.
    Nyköping hamnar nog på ”tvärsan” och får lämna Mälarregionen.
    Även kommungränser behöver revideras.
    Behåll dock landskapsindelningarna av kulturhistoriska skäl.
    Och – skrota/ombilda Landstingen!
    Det känns tryggt att ha en ”lateralt tänkande” kommun(ikations)direktör i Eskilstuna, som kan tillföra relevanta beslutsunderlag samt uppvisar en extremt god kommunikationsförmåga. Förankringsarbetet bland medborgarna bör inledas omgående! Vore trevligt om den processen kunde föras under ”Direktören har ordet”.

  2. Hej Hans-Erik!
    Jag blir glad över ditt engagemang och intresse för regionfrågan. Det är en av våra viktigaste framtidsfrågor och samtidigt så är intresset överlag lite svalt och det är inte direkt någon kioskvältare vare sig på stan eller i media.

    Vi får hjälpas åt att höja temperaturen.

    Ha det
    Pär E

  3. Hej Per!
    Angående var skivaffärerna låg i Eskilstuna på 60-talet så har jag ett bestämt minne av att min första LP skiva, som var Hansson & Karlsson, inköptes på Brinks.
    Men mitt minne säger mig att adressen var Drottninggatan 15 alltså korsningen Drottninggatan, Smedjegatan.
    Hälsningar / Tommy Jonzon

  4. Hej Tommy!

    Vi kan ha rätt båda två. Jag minns Englunds Radio men frågan är om inte det blev Brinks som du minns.

    Jag är dock säker på att Brinks flyttade in på Smedjan.

    Härligt att det finns fler ”nördar”.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

