Skrivet av: Pär Eriksson | januari 20, 2011

Veckan som gått – w 3

På jobbet
Vi brukar prata om att Eskilstuna har växtvärk. Med det menas att vi har behov av en rad stora och långsiktiga investeringar i nya boenden, gator och vägar, kommunikationer, energisatsningar, förskolor, äldreboenden, logistiksatsning, arena, badhus och liknande. Det här är exempel på vad som händer i en kommun som växer och känner framtidstro. Samtidigt så är det ekonomiskt ansträngande och utmanar balansgången mellan klok återhållsamhet och modet att våga.

Ett framtida Kjula Logistikpark

Jag skriver så för att slå an tonen vad det är frågor som också ligger på mitt och tjänstemannaorganisationens bord. Hur förmår vi bli kloka rådgivare till politiken?

Den här veckan så har en rad av dessa typer av framtidsfrågor fyllt min almanacka och jag bedömer att det är så här det kommer att se ut de närmaste åren. Spännande och intressant men också svårt.

Vi hade en bra träff med ledningen från Mälardalens högskola. Politiker och några av oss tjänstemän var inbjudna för att ta del av det satsningar som högskolan kunnat göra därför att det finns ett stöd från bl a Eskilstuna kommun. Jag blir än mer övertygad om hur viktig Mälardalens högskola är för Eskilstuna.

Samtidigt som det också gnager en oro för hur högskolorna överlag i Sverige klarar sig i konkurrensen. Det är därför det är så viktigt att Mdh kan hålla hög kvalitet när det gäller grundutbildningen av t ex lärare, sjuksköterskor och socionomer samtidigt som de förmår vara i front vad gäller innovation och det som kallas produktrealisering, forskning och utveckling.

Lärarutbildning Mdh Eskilstuna

Den här veckan hade vi sk ägarmöte där kommunledningen träffar representanter från våra kommunala bolag. Jag tycker att det finns en sund återhållsamhet i Eskilstuna att inte ha för vid flora av kommunala bolag. Jag tycker också att våra kommunala bolag levererar bra produkter, tjänster och service.

Det betyder inte att vi inte har utmaningar. Hela energisektorn är starkt konkurrensutsatt och det krävs stora framtidsinvesteringar i nya och smarta energilösningar för att Energi och miljö skall hålla sig i topp. Kommunfastigheter har ett bra och brett utbud av lägenheter men står också inför ökad efterfrågan på nya och moderna boenden. Helst också billiga!

Vårt tredje bolag Parken Zoo brottas med sin egen logik och ansträngningar att nå en ekonomi i balans. Vi vet också att Parken är viktig för kommunen. Utanför Eskilstuna så är det Parken som är vårt enda (?) starka varumärke när vi pratar turism och besöksnäring.

Jag träffade Citys ordförande Göran Wahlström den här veckan och innan jul resonerade jag med dito i IFK Eskilstuna – Bengt Bandstigen. Jag blir så glad när jag hör att vi har två klubbar och två ordföranden som också ser idrotten som en del av en helhet. Något som stärker Eskilstuna och då pratar jag både om bredden i ungdomsidrotten och behovet av elitsatsning. Karl-Anders Siljebråt, ordförande i Eskilstuna United  är en annan klok idrottsledare som vill samarbete och pratar om värdet för Eskilstuna. Fotbollen är på gång.

Jag börjar bli optimistisk att vi håller på att få en ny anda i stan – en mer öppen och konstruktiv dialog mellan kommunen och idrottsföreningarna. Det jobbet som Kultur och fritid gjort runt det idrottspolitiska programmet och diskussionen om en ny arena tror jag har bidragit.

Politiken tar nu nästa initiativ – att Eskilstuna får ett tydligt och entusiasmerande kulturpolitiskt program.

Allt handlar om visionen om att utveckla Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har skrivit det tidigare. Musiken är en del av Eskilstunas själ. Eftersom jag gillar pop, rock och jazz så blir det lätt att i vart fall jag fångar just det. Kent, Balsta………men vi är bredare än så.

Därför blir jag extra både glad och stolt när jag ser att klassiska Scenknuten sätter upp Trollkarlen från Oz nu under våren.

de elva

Scenknuten är en ideell teaterförening som bildades 1945 av elva teaterintresserade herrar i Eskilstuna

Jag har personligen starka minnen från 1950- och 1960-talen då jag gick på Teatern med min mamma och pappa. Det är först nu jag förstår vilken oerhörd betydelse Scenknuten har haft för Eskilstuna. Mina föräldrar hade liten eller ingen möjlighet att åka på teater till Stockholm. Någon TV hade vi ännu inte införskaffat så ni förstår vad det här betydde i from av inspiration och glädje. Bland reportoaren märktes Lilla Helgonet (1959), Csardasfurstinnan (1957), Bröderna Östermans huskors (1963) och Söderkåkar (1964).

Lägg då till de ensemblar som gästade Eskilstuna med Vita hästen, Glada änkan, Sköna Helena, Blåjackor och Greven av Luxemburg så finns det knappt någon operett jag inte sett. Det är också Eskilstuna.

Per Grundén – en av opera- och operettsveriges bästa. Född i Eskilstuna 1922. Mer känd som Wall-Enberg i Jönssonligan för de yngre.

På hemmaplan
Jag var ute och kanade på isiga cykelbanor och gjorde mig till åtlöje för dem som undrade vem det är som ger sig ut och springer i det här vädret. Det blev en parodi men min arbetskamrat Anders hörde min förtvivlan och rekommenderade Ice Bug.

Halleluja – vilken innovation. En framgångsrik innovation karaktäriseras bl a av att man sammanför två eller flera kända faktorer som blir något nytt. Ta några dubbar från ett bildäck och sätt dom på en löparsko. Och hej och hå – vi har en ny produkt. Jag var och ute och testade i veckan och konstaterar succé.

Några har undrat hur det gick med traineedagarna som hundansvarig. Det gick bra men en sak som slår mig – vad tufft det är att vara hundägare. Dagarna är ju uppbundna. Hela dagen. Jämt! Men kul!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

