Skrivet av: Pär Eriksson | januari 13, 2011

Veckan som gått – w 2

På jobbet
Den här veckan så var det första mötet med den nya kommunstyrelsen. Föga upphetsande kanske någon tycker men för mig var det lilla julafton. Det här är mina uppdragsgivare i vardagen de närmaste åren. Och jag noterar också förnyelsen i rummet. Många nya ansikten,  yngre och också ytterligare ett parti jämfört med förra mandatperioden.

Jag känner en stor respekt för den representativa demokratin. För hur bräcklig och bristfällig den än är så är det i grunden bara den demokratiska grundstrukturen vi har att luta oss emot. Samhällen som inte bygger på demokratins fundament styrs oftas av de som har pengar, de som har rätt bakgrund, de som har rätt kontakter, de som ropar högst eller hotar sig till fördelar.

Vi har en stor utmaning i Eskilstuna – vår utbildningsnivå måste bli bättre. Just därför så är också kunskapsmålen i skolan så viktig. IT löser i sig inte utmaningen men det kan bli ett bra redskap för att nå målen. Jag skulle vilja se mer av nytänkande, gränser och barriärer som bröts där eleverna ges större möjlighet att använda IT i undervisningen. Den här veckan så träffades vi för att dra upp riktlinjerna för vilka steg vi bör ta.

En sak som i någon mening varit befriande med mina första 1,5 år i Eskilstuna är att det varit litet fokus på organisation och stort fokus på verksamheten. Men tiden har runnit i fatt. Vi står nu inför nya utmaningar och också en delvis ny politisk agenda. Det innebär att vi behöver ge oss i kast med att se över hur vi arbetar, vilka kompetenser vi har, hur vi stödjer och styr och i slutändan hur vi är organiserade. Den här veckan så drog vi igång det arbetet lite mer på allvar.

Snön yr och det är mycket snöskottning. Det är ingen tröst men jag pratade med en av mina kompisar i Västerås som berättade att det var full orkan i tidningarna och kritik mot hur snöröjningen sköttes. Jag hör samma signal från Örebro och Karlstad. Ibland kanske vi får sansa oss och leva med naturkrafterna. Detta sagt utan att ta udden av den berättigade kritik som finns.

Jag har stor förståelse för de synpunkter som kommer fram. Samtidigt så kanske vi också skulle lyssna på de som leder arbetet och de entreprenörer som nu gör ett bra jobb utifrån en tuff situation. Det är i samspel, i samarbete mellan olika perspektiv vi kan etablera en snöröjning som alla är nöjda med.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna blir i blickfånget under våren. TV-serien ”Världens bästa hotell” kommer att utspela sig på Hotell Bolinder Munktell och vi kommer att få följa Niclaz, Gunilla, Johanna, Kristoffer och Leif i sitt arbete på hotellet. Serien är TV3:s svar på ”I en annan del av Köping”.

Jag tycker att det här är både roligt är bra. Roligt för att det sätter Eskilstuna på kartan men framförallt bra därför att det stärker bilden av att personer med funktionshinder är en del av samhället. Det är inte så många decennier sedan som personer med psykiska eller fysiska funktionshinder levde vid sidan av. Många gånger på stora institutioner skilda från samhället i övrigt.

I den meningen är ”I en annan del av Köping” och nu ”Världens bästa hotell” välgörande därför att de bryter bilder och fördomar. Det tvingar oss att tänka annorlunda.

Jag vet också att TV3 valt Eskilstuna för att vi har ett myckte bra hotell med god stämning och bra kvalitet. Lycka till hotelldirektör Carina Söderberg-Axelsson säger jag.

På hemmaplan
Jag är trainee. Eller rättare sagt dotterns hund Molle ska flytta hem till hustrun och mig under några veckor. Jag trodde att det var ett litet lugnt uppdrag där han skulle ligga i sin hundkoja och mysa. Nähä, du måste ut vid 6-snåret, lunch, efter jobbet och innan du går och lägger dig, förklarar dottern uppfodrande. Den här helgen har jag fått förtroende att ”öva” på att ta hand om Molle.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

