Skrivet av: Pär Eriksson | januari 5, 2011

Veckan som gått – w 1

På jobbet
Det var två tunga besked som levererades i slutet av förra året. Mälardalens högskola fick inte beviljad examensrätt för vare sig förskollärar- eller den sk grundlärarutbildningen. Motiveringen från Högskoleverket är tydlig på en punkt – Mdh lever inte upp till kravet på vetenskaplig kompetens för just de här utbildningarna.

Nu ska vi inte måla f-n på väggen. Högskoleverkets tuffare krav, som påverkar många univiersitet och högskolor i landet, är ett led i att stärka den högre utbildningens kvalitet även om det går väl fort och ger lärosätena små möjligheter att ställa om på kort tid. 

På kort sikt slår det hårt inte bara mot Högskolan utan också mot regionen, mot Eskilstuna och Västerås. På lång sikt kommer Högskolan att klara det. Det finns så mycket energi och kompetens lagrad där. Nu kommer vi att samla ihop styrkorna – Mälardalens högskola, Eskilstuna och Västerås för att se vad vi kan göra tillsammans.

Årsskifte är också en period där statistik och sammanställningar tenderar att överskölja oss. Men är de positiva så gärna för mig. Jag noterar att barnafödandet ökar i Sörmland. Om än försiktigt så brukar det ändock indikera att de unga bedömer att det är bättre tider på väg.

Jag noterar också att antalet nya företagsbildningar ökat i Sörmland. Förra året så startade det över 100 nya företag varje månad i vårt län. Jag har sagt och skrivit om det tidigare – offentlig sektor och våra stora företag är viktiga men de nya jobben skapas i första hand bland de små- och medelstora företagen. Just därför är entreprenörsandan så viktig för Eskilstuna. En stad som i sig finns just därför att det alltid funnits kreativa och påhittiga män och kvinnor. Det är det som är vår själ – en del av vår historia. 

Annars går veckan i planerandets tecken. Det är som en slags väntan på att vi ska vara klara med alla helger och röda dagar. För 2011 blir onekligen ett intressant år. Eskiklstuna kommun har så många – både svåra och utmanande – frågor på agendan.

Hur kommer det att gå med kunskapsmålen i skolan? Klarar vi av alla stora framtidsinvesteringar i nya vägar, gator, energilösningar, kommunikationer, logistiksatsningar, arena, badhus, konferensanläggning, nya bostäder, satsningar inom kultur- och sociala sektorn?

Hur går det med kommunen internt? Klarar vi de ekonomiska målen? Lyckas vi genomföra den största ledarsatsningen någonsin – ”Modigt Ledarskap”? Återhämtar vi energi och framtidstro bland medarbetarna som med rätta kan känna sig slitna efter några tuffa år med krav på ständiga omställningar?

Frågorna är många och svaren vet vi inte. Det enda vi vet är att det är vi själva som avgör åt vilket håll Eskilstuna går.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag hade tillfälle att 2009 lyssna på ”Tunes In A Can” – en jazzgrupp med rötterna på St Eskil. För en kräsen musikälskare som jag så var mina förväntningar inte allt för höga. Men se vad jag bedrog mig. Här stod fem Eskilstunaungdomar och spelade jazz som om de inte gjort annat. Och mitt i gruppen utan att göra något stort västen av sig fanns en ung gitarrist som lät som Pat Metheny. För er som inte är helt bevandrade så är Pat Metheny en av världens absolut bästa jazzgitarrister.

Efter spelningen så dristade jag mig att kommentera likheten mellan vår unge gitarrist och just Metheny. Jag var väl lite osäker på om han visste vem jag menade men han såg i vart fall nöjd ut med mitt betyg.

I helgerna så kunde vi läsa ett stort reportage i Eskilstuna Kuririen. Vår unge gitarrist heter Bali Harko och befinner sig i USA för att spela och lära sig än mer. Vad glad jag blir.

Det slår mig än en gång hur många duktiga unga Eskilstunaungdomar vi har. Inom idrotten, inom företagande, inom kulturen och musiken. Jag tror att Eskilstuna är en bra miljö, en bra plantskola för framgång och för möjligheten att odla sina talanger.

Missförstå mig rätt – Eskilstuna är till och från en ”rough” stad. Inget är serverat på silverbricka. Vår historia och vår själ är tufft arbete. Och kanske Jantelagen ligger där och pyr i bakgrunden så att vi igen och igen måste visa att vi duger.

På hemmaplan
Nytt år signalerar nya tag. Det är ett nytt vitt blad som skall fyllas. Om inte annat så kan man ju inbilla sig det. Själv har jag startat upp med löpning varannan dag och skidåkning varannan.

Svärsonen är tuff  – det är bara veklingar som ger sig ut på nyårsdagen och tror att nu ska det nya livet börja, säger han som tränar varje dag. Året runt.

Nå, vi får väl se………………

Ha en bra Trettondagshelg och väl mött nästa vecka!

Responses

  1. Kanske borde Mälardalens högskola på något sätt kopplas till Stockholm. Det blir ändå så på sickt.

    Sinko

  2. Hej Mikael!
    Du är inne på ett viktigt spår. Jag tror också att Mdh behöver nära partners. På sikt så kommer inte högskolorna att klara sig om de inte närmar sig varandra. Mdh ligger ju strategiskt nära både Uppsala, Örebro, Stockholm och Linköping.
    Din idé om Stockholm rimmar ju väl med en framtida regiontanke.

    I alla lägen är det viktigt att stärka Mdh som betyder oerhört mycket för Eskilstuna och Västerås.

    Ha det bra
    Pär E

  3. -Eskilstuna, den stolta Fristaden, det är Eskilstunas vision för år 2020. Uttalas det. Å vad är det för fel med dagens svenska folkets mening att lokalsamhället -alltså kommunen- innefattar både stadsboende invånare och landsbygdsboende? Som man ju inte kan benämna landsbygd för stad.
    Som Pär Eriksson skriver här ovan: Eskilstuna, en stad som i sig finns just därför att det alltid funnits kreativa och påhittiga män och kvinnor. Det är det som är vår själ – en del av vår historia.

    Förvisso kostar det mer klöver per boende att driva landsbygd som modernt samhälle, men att de landsbygdsboende själva skulle bekosta sin samhällsverksamhet blir ju att landsbygden blir ödebygd. ..och vill vi ha sånt?
    …och visst finns det kreativa och påhittiga män och kvinnor, också på landsbygden.


Kommentera

Kategorier

