Skrivet av: Pär Eriksson | december 30, 2010

Nyårspärspektiv IV 2010

Sedan 20-25 år tillbaka så brukar vi som firar nyår tillsammans också spå året som kommer. Vi skriver ner det vi tror och lackar sedan igen kuvertet och öppnar det ett år senare. Det som slår mig är hur ofta vi har fel. Ingen förutspådde Berlinmurens fall, Tsunamin eller ens att GUIF skulle gå till SM-final 2009.

Jag skriver det för att visa på hur svårt det är att förutsäga händelser och skeenden – särskilt i ett 1-årsperspektiv. Vi tror att vi har koll på läget, att vi är pålästa om omvärlden men sanningen kanske ligger mer nära ”att det som sker det sker”. Det låter ödesmättat men min erfarenhet säger mig att livet har en tendens att flyta i sina egna flodfåror.

Samtidigt så kanske de riktigt stora händelserna och skeendena är resultat av decenniers processer, ja kanske ännu längre perioder av utveckling. Utvecklingstrender som vi ofta tolkar som enskilda händelser och blir då förvånade när de får ett genombrott.

Om det är något jag bär med mig från 2010 och in i 2011 så är det begreppen öppenhet och genomskinlighet. Snart när allt som händer i samhället är föremål för just den här nya öppenheten – och då menar jag i vid mening alla institutioner, myndigheter, organisationer, föreningar och företag och för den delen även den privata sfären.

Tiden då beslut fattades i slutna rum utan möjlighet till påverkan och insyn är över. Tiden då företag kunde agera omoraliskt och oetiskt utan att någon hade kännedom är över. Ingen krigsmakt eller ens en avdelning på Guantanamofängelset kan behandla fångar oetiskt utan att det kommer fram. En lokal ICA-butik kan inte märka om köttfärsen utan att det blir känt.

Inte ens en bank på Island kan undkomma kritik utan tvingas visa upp sina räkenskaper inför en hel finansvärld – innan ens styrelsen vet om det . En helikopterattack där civlia och barn massakeras av amerikanska soldater i Bagdad ligger på You Tube timmarna efter att det har hänt. Ingen diktatur kan längre undanhålla öppen information och undgå öppen kritik. Inte ens i ett så slutet land som Nordkorea.

Vi kan ha synpunkter på enskilda händelser och huruvida Wikileaks är något bra eller inte eller huruvida Julian Assange är en ny Robin Hood eller bara en lycksökare. Det är inte det viktiga. Det viktiga är att den nya öppenheten och genomskinligheten skapar ett nytt samhälle – och jag är övertygad om att denna nya öppenhet och genomskinlighet i grunden gynnar demokratin och medborgarna.

I det lilla så påverkar det också oss i Eskilstuna. Rätt hanterat så kan vi gå i bräschen för en sådan ny öppenhet – där tekniken understödjer dialogen mellan beslutsfattare, kommunen, företag, organisationer och medborgarna. Men det förutsätter också ett nytt ansvar – ett ansvar att ta del, att vara aktiv, att söka den goda intentionen, att bli mer av medspelare än kravställare.

Jag tror att det här är den verkliga utvecklingstendensen om vart vårt samhälle är på väg. Rätt hanterat så kan den nya öppenheten och genomskinligheten utveckla vårt Eskilstuna än mer. Det blir min nyårsförutsägelse för 2011. Lägg då till att vi går i mål med några av våra viktiga strategiska framtidssatsningar – kunskapsmålen i skolan, logistiken, arena, badhus, ishall och konferensanläggning samt att regionfrågan blir tydligare så har ni mitt 2011.

Ja visst ja…….jag glömde den tredje nyårsförutsägelsen; GUIF vinner SM-guld 2011. Elller hur Kristjan och Janne?

Ha en riktigt bra nyårshelg!

Responses

  1. Bäste Pär,
    ”Jag ser vad Du skriver”- Citat: ”Det viktiga är att den nya öppenheten och genomskinligheten skapar ett nytt samhälle”. Det fria civila idéburna samhällets organisationer inom det sociala området ser med stor förväntan fram emot att möta Dig och Dina kollegor i en öppen och transparent DIALOG, som givetvis skall resultera i en ÖVERENSKOMMELSE på kommunnivå. Syftet är att stärka de idéburna organisationernas självständiga och oberoende roll som röstbärare och opinionsbildare, samt att stödja framväxten av en betydligt större mångfald av utförare och leverantörer inom hälso- och sjukvården och omsorgen. Lovar Du det?
    Hans-Erik Fredbäck (Utvecklingsledare i Frivilligcentralen Eskilstuna)

  2. Tack Hans-Erik för dina synpunkter.
    Det där nya öppna och genomskinliga samhället förutsätter både en stark offentlig sektor och som du skriver ”fria civila idéburna organisationer”.

    Det är precis i den skärningspunkten mellan ansvar och roller som en kommunal organisation och frivillig organisationer måste hitta varandra i en ny typ av dialog.

    Är du intresserad så utvecklade jag mitt resonemang i en tidigare krönika ”Om tre grundbultar…….” som du hittar i arkivet (9 oktober 2010).

    Jag önskar dig ett gott 2011!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

