Skrivet av: Pär Eriksson | december 27, 2010

Julpärspektiv II 2010

Som ett tecken i tiden så dimper det ner en Jul-CD från mina kompisar Mats och Marianne i Västerås. Det har gjort så de senaste 10 åren. Årets CD med ett hopkok av favoriter gör mig inte besviken.

Och så är det nog – musik betyder mycket för mig. Mina närmaste vänner skulle nog kategorisera mig som en ”musiknörd” utöver det vanliga men det är som att musiken talar till mig på något slags märkligt sätt. Ibland får jag för mig att jag hör något mer. Precis som den som älskar konst, dans, teater, poesi, litteratur eller en viss idrottsgren får ut något mer än oss vanliga betraktare.

Och som om inte allt musikspelade under julen var nog så kryddade SVT med en 1,5 timmes lång dokumentär om Bruce Springsteens inspelning av den numera klassiska ”Darkness on the Edge of Town” från 1978. Det slog mig varför Springsteen talar så starkt till många av oss. I TV-programmet så beskriver han vad hans skapande handlar om; ”jag hämtar inspiration från det allra djupaste av desperation, men jag har alltid en vision, en idé om vad jag vill göra, att förmedla tron på förändring”. (fritt tolkat)

Min livserfarenhet säger mig att vi människor är bra på att problematisera. Vi är duktiga på att peka på tillkortakommanden både från samhällets sida men också på individuell nivå. Vi kanske till och med hänger oss åt beklagande och det vanligast av allt – att projicera ansvaret på någon annan. Vi är bra på att analysera, visa tabeller och siffor på hur det är men sämre på att peka ut en färdväg, kalla det gärna en vision eller en idé.

Jag har alltid både imponerats av och hämtat kraft från människor som bär på den där obändliga tron på förändring – en Mandela, en moder Teresa, en Aung San Suu Kyi men också alla vardagshjältar på våra skolor, i äldreboenden, på socialkontor eller i Stadshus som tror på människans förmåga att förändra både sig själv och samhället.

Och kanske det är just därför jag alltid burit Bruce i mitt hjärta utan att jag förstått varför. Mats och Mariannes Jul-CD snurrar på.

Ha en bra fortsättning på julen!

Kommentera

Kategorier

