Skrivet av: Pär Eriksson | december 16, 2010

Veckan som gått – w 50

På jobbet
Det slår mig vad mycket bra som finns i en organisation. Problemet är att bra saker tenderar att drunkna och bli osynligt i informations- och kommunikationsflödet. Istället låter vi oss styras av och får bilder av saker som inte fungerar. Jag tänker på det här när jag tar del av nio olika projekt eller verksamheter som vi anmält till 2011 års Götapris. Bl a Framtid Industri, hur vi arbetar med företagsetableringar, utvecklingsprogram av medarbetare inom vården och ett samarbetsprojekt inom psykiatrin. Det verkligen bubblar av olika initiativ ute på våra arbetsplatser. Långt från mediarubriker om missnöje och en offentlig sektor i kris.

Götapriset är kommunernas egen ”Oscars-gala” i samband med Årets Kvalitetsdagar i Göteborg. Nu är vi offensiva i Eskilstuna. Förutom Götapriset så har vi anmält oss till utmärkelsen ”Årets Kvalitetskommun”. I början av året kommer vi att bli granskade av speciella utredare från SKL kring vilken kvalitet vi håller.

Apropå kvalitet. En sak som slår mig nu när jag arbetat i 1,5 år i Eskilstuna är att vi är långt framme när det gäller miljö- och energifrågor. Jag hade tillfället att lyssna på Svante Sundquist i veckan. Svante finns både hos oss i kommunen och på Mälardalens högskola. Han arbetar bl a med att understödja företag att bli energieffektiva. Och snacka om att det ger resultat. Många Eskilstunaföretag som deltagit i arbetet har minskat sin energiförbrukning mellan 25-30%. Bra företagsekonomiskt, bra för miljön och bra för Eskilstuna. Vi är på väg att bygga något modernt.

Det här visar också hur viktig Mälardalens högskola är för oss. I front.

Den här veckan träffades vi kommunchefer i Sörmland. Det är ett bra gäng, tycker jag. Det är inte alltid att vi har samma intressen men alla strävar åt samma håll och har en bredvillighet att lösa frågorna tillsammans. Just nu är det den framtida regionfrågan som är het. På det här mötet var det trafik- och kommunikationsfrågornas framtid som var uppe till diskussion. Alla våra nio kommuner är extremt beroende av att tåg-, bil- och busstrafiken fungerar i Sörmland.

Apropå regionen. Örebros nye kommundirektör Staffan Isling och jag ska träffas i veckan. Staffan är en av våra mest erfarna kommunchefer i landet och det är extra roligt att han nu arbetar i en av de kommuner jag bär i mitt hjärta. Vi kommer bl a att diskutera hur våra kommuner kan stärka samarbetet och hur vi tänker kring framtida regionbildningar.

Nu är vi igång med översynen av arbetet i Stadshuset – dvs det vi kallar Kommunledningskontoret och Kommunstyrelseförvaltningen. Det kanske inte låter så spännande men det är det. Vi har en ny politisk majoritet, en ny politisk generation som delvis formulerar en ny agenda. Det förutsätter att vi har en professionell, snabbfotad och kreativ tjänstemannaledning och ett bra stöd som svarar upp mot det. Vi kommer nu att analysera vilken kompetens och organisation som krävs. Det ska bli spännande att ta sig an det här.

Det är naturligtvis många som går i pension just nu. 1940-talisterna är många i offentlig sektor och det är också det som märks i antal pensionsavgångar. Så mycket erfarenhet, så mycket klokskap som går förlorad. Samtidigt som det skapar förnyelse och ger många unga och nyutbildade möjligheter.

Jag skriver det för att hylla Anita Ericsson, vår förhandlingssamordnare. Hon slutar nu på fredag efter 45 år (!) i Eskilstuna kommuns tjänst. Först i Ärla kommun som sedan inkorpererades i Eskilstuna 1971. Anita är ett exempel på hur jag själv skulle vilja vara när jag är 65 år. Hon är fylld av energi, tar frågorna på allvar ända in i kaklet och är alltid glad. Jag kommer att sakna henne.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag hade ett extra fint och viktigt uppdrag den här veckan – att kröna vår Lucia. Det kändes mäktigt att stå på Stadshusbalkongen. Mitt budskap kretsade kring ljuset.

När Lucia verkade på 300-talet så gjorde hon det i en svår tid då det var förbjudet att utöva sin tro. Det är också viktigt att påminna sig om att Lucia stod på de fattigas och de kantstöttas sida.

Jag lyfte också upp den terrorhandling som skedde i Stockholm i helgen som har som syfte att göra oss rädda. Precis som Stattbranden för två år sedan – om än med andra förtecken – hade samma syfte; att göra oss rädda. Men det demokratiska samhället vinner över extremism, våld och grov brottslighet eftersom det demokratiska samhället hämtar kraft ur ljuset och öppenheten. 2010 års Lucia – Nadine Melkie blir i en sådan tid en symbol för just ljuset och framtidshoppet. Att hon sedan gått på mina gamla skolor Djurgår`n och St Eskil är ju inte fel.

På hemmaplan
Några nyfikna bloggläsare har undrat hur det gick med skidåkningen. Tackar som frågar, säger jag. Det blev ganska bra även om mitt ekipage känns lite ostadigt. Hustrun åker lätt ifrån mig och jag blir imponerad när hon går in på 3:e växeln. Var har hon lärt sig skejta?

Men inte fick jag vara riktigt glad. När några av mina närmaste arbetskamrater – och här pratar vi erfarna maratonlöpare, Vasaloppsåkare och bergsklättrare – skrattade förläget åt att jag köpt vallningsfria skidor så förstod jag att jag har en lång väg till att bli en Gunde.

Men om jag minns rätt så vann Jörgen Aukland Vasaloppet 2008 på ……….just det vallningsfria skidor.

Det närmar sig jul. Härligt – ha en bra helg!

Responses

  1. Vallningsfria skidor är ett alternativ någon gång varannan säsong när det är riktigt hopplöst före i ruskväder och motionärerna istället sitter inne och ser på Tips-extra, men Vasalopp ska vinnas även såna dagar.

  2. Tufft Eva. Jag vet ju att du är en hängiven skidåkerska – en del säger att du låg på gränsen till landslaget, vad vet jag – så dina råd är tunga. Sa du Tips-extra………..

    Ha det bra
    Pär E

  3. Nja nära landslag var det inte, däremot lovande junior med JSM-brons och prestationsångest… men definitivt en elitsatsning avrundad med yrkesutbildning på skidgymnasium i vallning och träning följd av fem Vasalopp som Eskilstunamotionär. Det räcker för att ha starka åsikter om ovallningsbara skidor! 🙂


Kommentera

Kategorier

