Skrivet av: Pär Eriksson | november 25, 2010

Veckan som gått – w 47

På jobbet
Förra veckan så träffades 350-chefer och ledare i kommunkoncernen för en gemensam samling i Parken. Syftet var att diskutera ihop oss om vad som nu krävs inför den nya fyråriga mandatperioden. Kommunstyrelsens vice ordförande Jimmy Jansson (s) betonade i sin inledning att det är en ny politisk era i Eskilstuna. Det är tre partier som utgör majoriteten och det är också många nya unga politiker som tar plats i Eskilstunas beslutande organ.

Jimmy Jansson betonade också vikten av snabbhet, omställning och att politiska beslut får genomslag i hela organisationen. Jag gillar den här tydligheten och förväntningarna på oss tjänstemän. Som ett led i att vässa oss och utveckla den kommunala organisationen så startar vi nu upp den största ledarsatsningen någonsin i Eskilstunas historia – Modigt Ledarskap. Syftet är att skapa en ännu vassare och sammanhållen ledning som drar åt samma håll.

Apropå politiken så är det en rad frågor som nu står på agendan – översyn och analys av styrmodellen, miljöarbetet, lednings- och stödorganisationen, demokratiarbetet och Miljö- och räddningstjänstnämndens ansvar. Kommunalgråa frågor tycker kanske läsaren. Nja, säger jag. Det här är också viktigt för en kommun – dvs att organisationen och styrningen är väloljad.

Det kändes extra högtidligt och viktigt när nya Statt invigdes den här veckan. Det vansinnesdåd och skändliga handling som slog Statt i spillor har präglat Eskilstuna i snart två år. Därför är det så viktigt att det nya hotellet nu är igång. Det demokratiska samhället segrar. Nu tar vi nästa steg och planerar för att ett nytt Eskilstuna symboliskt växer fram på den nerbrunna delen.

Apropå invigningen – extra kul att Eskilstunas egen rocker Heikki Kiviaho fått ihop ett dream-team med medlemmar från hans eget Sator och kollegor från Hellacopters. Så här ska det låta när vi inviger i Eskilstuna. Svängigt, tungt, melodiöst och mycket energi. Musiken är en del av Eskilstunas själ.

En av Sveriges svängigaste basister

När Eskilstuna fyllde 350-år så fick kommunen en gåva av Länsstyrelsen i form av en seminarie- och föreläsningsdag kring temat mångfald. Nu i veckan så gick den av stapeln med besök av internationella och nationella forskare på Mälardalens högskola.

Den här veckan var jag inbjuden av Innerstads AB. Citys affärsidkare träffas varje torsdag efter jobbet och till och från bjuder man in en gäst för att resonera kring en aktuell fråga. Mitt bidrag handlar om hur man gestaltar ett attraktivt centrum och hur jag tänker mig ett framtida Eskilstuna. 

Den här veckan så firar vi – om det nu är något man firar – att den sk STOP-verksamheten funnits i 10 år. Det handlar om en viktig och allvarlig fråga – våld i nära relationer. Jag är stolt över att Eskilstuna ligger långt framme i de här frågorna och kan erbjuda konkret stöd till drabbade personer och familjer.

Som ett led i att ytterligare hämta in synpunkter och förankra vårt arbete med en ny arena så har vi besökt Sporthallen i samband med två av GUIFs matcher. Handbollspubliken har fått ge sina sypunkter. Jag gillar det här sättet att arbeta – öppet och inlyssnade samtidigt som vi är tydliga med vad vi bedömer är rimligt ekonomiskt och etableringsmässigt. Det var så väl unga tjejer, familjer som äldre gentlemän som tyckte och tänkte. Jag noterade också att en liten grabb i 7-års åldern var noga med att poängtera att det måste finnas godis i den nya arenan. Jag har noga noterat det.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är dags för första advent och julmarknad. Jag har bara positiva minnen och känslor från när jag gick ner på stan med mamma och pappa på 1960-talet. Det var Kalle Anka-film och en enomt stor leksaksmarknad. I vart fall är det så jag minns det. Sedan var det några år då det kändes så där. Det kan ha att göra med att man blev äldre men jag tycker också att Eskilstunas julfirande har varit lite så där.

Nu laddar köpmännen och affärsidkarna om och går tillsammans. Den här helgen så blir det full rulle i city, i Rademachersmedjorna och i Munktellstaden. Det satsas också lite extra på ljussättning. Det här är viktigt. En stad som vill berätta något om sig själv måste upplevas attraktiv och inbjudande.

Fel satsning invänder någon. Vi borde lägga pengar på annat. Ja kanske, men jag menar att det är viktigt att saker och ting också måste få vara vackert och vi måste få uppleva feststämmning. Julen är ett bra tillfälle att gestalta vår stad.

På hemmaplan
Dottern och svärsonen är båda borta på viktiga saker så nu kallas morfar in för att ”ta hand om” lilla E. Det blir premiär. Dottern är helt lugn och menar att hennes pappa har tagit hand om barn förut. Hustrun är dock mer orolig och menar att jag har glömt bort hur man kokar välling och byter blöjor. Vi får se vem som har rätt……………

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej !
    Hur tänker du Pär om att kommunen är med och stöttar en julmarknad när många av Eskilstuna föreningar och organisation försöker få verksamheten att gå runt med hjälp av ”Julmarknader” och försäljningar. Det kanske är så att alla tjänar på att det är mycket på gång men när man ser i tidningarna att kommunal personal ordnar godispåsar så blir iallafall jag konfunderad !!

  2. Hej Stefan!
    Jag är lite dåligt påläst om hur mycket vi engagerar oss i just julmarknader. Jag tycker att vi ska finnas med där vi har verksamhet. Dvs finns vi i Rademachersmedjorna eller i Munktellområdet så är det rimligt att också våra verksamheter är öppna.

    Men jag tror att jag förstår hur du tänker – dvs att vi sponsar olika företag och organisationer. Men det är jag ganska säker på att vi inte gör.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

