Skrivet av: Pär Eriksson | november 18, 2010

Veckan som gått – w 46

På jobbet
Det finns extra anledning för Eskilstuna kommun att vara stolt. En av våra medarbetare har av tidningen Leva utsetts till Årets Eldsjäl. Det handlar om Christina Romeström som arbetar på Trumslagargården. Hon har drivit projektet Helhjärtat och visat att det går att förändra inifrån och stärka självkänslan i en personalgrupp.

 

Jag blir glad när jag hör sådana här berättelser. Ibland hör jag stämningar som menar att man måste bryta sig ur och bilda eget om man ska få något gjort i en kommunal organisation. Jag tror tvärtom. De riktigt starka, de verkliga entreprenörerna finns oftast inom offentlig sektor. Men det skrivs inte lika ofta om enskilda medarbetare och kanske vi själva som arbetgivare är dåliga på att lyfta upp bra insatser. Som om vi vore rädda för att lyfta upp individen i kollektivet. Grattis Christina!

Den här veckan är fylld av medarbetarsamtal. Jag menar att det är en av de viktigaste sakerna som åligger en chef. Att systematiskt och regelbundet föra indivduella samtal om uppdraget, inriktning i jobbet och hur läget är. Det är så vi styr en organisation men framförallt är det ett sätt att lyssna på varandra – chef och medarbetare.

Jag har uttryckt det tidigare men säger det igen – vi måste ha 100% medarbetarsamtal och tydliga medarbetarplaner i vår organisation. Om vi ska bygga en modern, innovativ kommunal organisation så måste den metodiken vara en grundpelare i vårt sätt att arbeta.

Den här veckan firar vi den sk 25-årsgåvan – dvs alla som började arbeta 1985 firas med middag, underhållning och en gåva. Det här är också viktigt för en organisation – att få celebrera, att lyfta upp medarbetare som förtjänstfullt arbetat för Eskilstuna kommun. Och vilka härliga år 1985-2010. Snacka om att arbetslivet och samhället förändrats.

Apropå trogna medarbetare – den här veckan är jag inbjuden av SKTF:s pensionärsorganisation. Det ska bli mycket roligt att möta pensionerade medarbetare. De träffas regelbundet för att umgås och för att hålla sig ajour om vad som händer i deras gamla organisation. Jag skall förhoppningsvis kunna bidra med några tankar och reflektioner om Eskilstunas utmaningar och möjligheter.

Mitt Eskistuna – mitt i Eskilstuna
I och med att jag engagerat mig i idrottens roll för att utveckla Eskilstuna så blir jag titt som tätt inbjuden av idrottsrörelsen. Det kändes extra roligt och hedersamt när Lennart Lind från IFK ringde och ville att jag skulle komma och resonera om fotbollens historia och framtida betydelse för Eskilstuna.

Lennart är en viktig person i Eskilstunas fotbollsliv – både som fd elitspelare och nu som engagerad och aktiv för att lyfta IFK. Sedan känns det extra stimulerande att nu möta många av de IFK:are jag en gång i tiden spelade tillsammans med som pojklagsspelare – bla Lennart. En gång i tiden – och då menar jag verkligen en gång i tiden. Vi skriver nämligen i början av 1960-talet.

Bild från Klubb 13:s hemsida – IFK:are som idag närmar sig 60 år……

Eskilstuna är en idrottsstad. Många av våra stora och klassiska föreningar bildades för mer än 100 år sedan. GUIF, City, IFK, Skogstorp, Torshälla, Hällby m fl är en del av vår historia och spelat en viktig roll för Eskilstuna. Tusentals och åter tusentals barn, ungdomar och vuxna har varit aktiva i våra föreningar genom decennier. En del av Eskilstunas själ finns att hämta i idrotten. Och det är den vi ska vårda och utveckla.

På hemmaplan
Barnbarnet lilla B har kommit hem från sitt Kinaäventyr och laddar nu för dagis. Pyttelilla E har precis tagit sina första egna steg. En liten sak i det stora hela men för hennes morfar är det en världsnyhet.

1975 befann jag mig i Konserthuset i Stockholm och såg en ung man och hans band från New Jersey. Efter det blev det sig inte riktigt likt. Born To Run, Thunder Road och Backstreets förändrade mitt inre. Konserten var nästan som en religiös upplevelse och prästen hette Bruce. Kärleken mellan oss har sedan bestått även om den till och från utsatts för prövningar. Allt detta sagt för att säga – Bruce nya gamla ”The Promise. The Darkness on the edge of town story” snurrar nu dagligen på min CD. Så bra – så bra……………….

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

