Skrivet av: Pär Eriksson | november 14, 2010

Om en global vind, värdeskapande och vikten av att förstå mötets logik

Det blåser en vind över landet som stavas kompetens. Ja, det räcker nog inte med Sverige utan vinden är i grunden global. Ytterst så handlar det om förändrade produktionsförhållanden. Allt har blivit mer komplext och sammansatt. Det enkla monteringsjobbet är ersatt av modern robotik, hammarslaget är ersatt av dataprogrammerade maskiner och symaskinen av högteknologi. Det som tidigare karaktäriserades av enkla produktionsprocesser är ersatt av tusenfaldiga kombinationsmöjligheter, modern form och design. Standardiserade beskrivningar och manualer på papper är ersatt av häftig information i telefonen eller din PC.

Dagisfröken som passade barn är ersatt av välutbildade pedagoger, vårdarinnan av sjuksköterskor som kan allt om demenssjukdomar och geriatrik. Socialsekreteraren som var bra att prata med är ersatt av steg 2-utbildade behandlare som bara använder evidensbaserade metoder. Föreståndarinnan är ersatt av en välutbildad chef som driver verksamheten som en VD.

Det komplexa, det sammansatta
Jag tror läsaren förstår mitt budskap. Det enkla, det okomplexa, det standardiserade är ersatt av en ny logik. Just därför blåser den globala vinden kompetens så kraftfullt. Vinden blåser också så hårt att många inte hänger med. Framtidstro och möjligheter förbyts till slitage och alienation. Precis i den punkten, i den motsättningen ligger också det moderna kunskapssamhällets utmaning. Hur ges alla möjligheter att hänga med? För att få utvecklingen att stanna upp, att få vinden att mojna är riskfyllt. Utmaningen handlar om att förhålla sig till vinden.

En utbildning i världsklass
Det är därför skolan och utbildningen är så viktig. Om skolan har varit viktig så är den idag livsavgörande. De länder, de regioner, de kommuner, städer och orter, de skolor och de lärare som inte hänger med blir nästan lagbundet ifrånsprungna. För det rör på sig i världsmåttstock. Idag är det de kinesiska och indiska ungdomarna som är de mest välutbildade. Även Latinamerikas länder genomgår en explosionsartad utveckling. Det händer också positiva saker i Afrika. HIV, fattigdom och spänningar till trots.

En entreprenörsstad
Eskilstuna har en stolt historia. Vi har varit en stad som karaktäriserats av kreativitet och uppfinningrikedom. Många av våra stor och medelstora företag har ett rotsystem från manufakturister, fabrikörer och industrialister. Från skickliga hantverkare, gesäller och mästare. Eskilstunas tillväxt har byggt på kompetens.

Och det är precis där vi måste ta vår utgångspunkt. Hur återerövar och stärker Eskilstuna sin entreprenörssjäl? Vi pratar skola och utbildning men vi måste också våga prata om oss själva. Hur tar vi ansvar och visar engagemang som föräldrar och vuxna i våra barns skolgång. Är det kommunen som är ansvarig för mitt barns framtid, är det politikerna, är det lärarna, socialsekreterarna, är det föreningarna, samhället eller är det……..är det JAG?

Kompetens är att skapa värde
Samtidigt som vi bländas eller söker vindskydd för blåsten så behöver vi också bredda kompetensbegreppet. Jag tänker så här; räcker kompetens? Ja, i vissa fall men kompetens är inte bara att kunna – kompetens är också att skapa värde av sitt kunnande. Att transformera sitt vetande, sin kunskap till värdeskapande processer. Min kompetens är inte mycket värt om jag inte förmår ett barn att lära sig läsa, eller förmår ge ord till behovet av förändring i en missbruksfamilj eller ge vägledning till en funktionshindrad.

Min tes är att vi för lite diskuterar vår förmåga att skapa värde för kunden, brukaren, eleven eller familjen. Vi fokuserar alltjämt för mycket på vår formella kompetens och mindre på vår förmåga att skapa resultat. Men de sakerna hänger ihop, invänder den kritiske läsaren. Absolut, säger jag men vi pratar sällan om vår förmåga i mötet. För allt mer av vad vi gör – inte bara i tjänstesektorn – karaktäriseras av ett gott bemötande, en hjälpande, stöttande och förlåtande attityd, en insikt att alla agerar efter sin förståelse för en situation. Kompetens handlar därför ytterst om vår förmåga att skapa goda värdeskapande möten.

Och på ett sätt så är det här enkelt. Vi känner alla i djupet av våra hjärtan när något är bra, när någon är respektfull, när någon lever det goda mötet. Vi har mött det när vi var små, direkt på BB. Vi har mött det i skolan, på arbetsplatsen, i affären, i hotellreceptionen, hos läkaren eller i Stadshuset – det goda mötet. Och tvärtom – vi har också fått öva hela livet på dåliga möten och relationer. Möten som karaktäriseras av missunsamhet, slutenhet och brist på nyfikenhet. Just därför så är vi människor i någon mening experter på hur det är att vara i det goda eller dåliga mötet.

Det här snacket har väl inte med oss att göra? Jo, menar jag. Det arbete som vi utför i en kommun är inget annat än kunskaps- och tjänsteproduktion. Det är därför kompetens inte är tillräckligt. Vi måste än mer förstå logiken och sprängkraften i det goda mötet. I våra skolor, på äldreboendet, på biblioteket, på socialkontoret, på plan- och byggavdelningen, i receptionen hos Energi och miljö, i Stadshuset.

Om ni inte tror mig – öva i ditt nästa möte med en elev, en äldre, en kund, brukare eller kollega. Tänk värdeskapande, tänk nyfikenhet. Då har vi också tagit oss ett steg närmre den där bergsravinen där det åtminstone för en stund är lä.

Ha en bra vecka!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: