Skrivet av: Pär Eriksson | november 11, 2010

Veckan som gått – w 45

På jobbet
Jag hade en träff angående vuxenutbildningen i Eskilstuna. Elisabeth Berglund från Regionförbundet och Lena Nykvist, Mälardalens Handelskammare har ett uppdrag att hålla ihop olika ansökningar som fokuserar på just vuxenutbildningen. Det som tidigare hette KY-utbildningar (Kvalificerade Yrkesutbildning) är idag omformat och inrangerat i det som ingår i Yrkeshöskolans uppdrag. Kompetenshöjning i Eskilstuna är mycket viktig för vår framtid. Det är så nya jobb skapas och det är så företag vill etablera sig här.

Den här veckan arrangerades två konferenser – en i Eskilstuna och en i Västerås – under det sk Samhällskontraktets paraply. Idén var lika enkel som genial. I Eskilstuna presenterades bra och framgångsrika Västeråsprojekt och vice versa i Västerås. Jag gillar de här initiativen. Det stärker vårt kärleksförhållande mellan våra städer och Mälardalens Högskola fungerar alldeles utmärkt som mäklerska.

Strängnäs är en annan kommun som vi får allt tätare och närmre relationer till. Den här veckan så var det träffar som dels diskuterade kommunikationerna till Stockholm, dels vilka frågor som kan ingå i ett konkret samarbete. Det är så här moderna kommuner måste tänka. Mer tillsammans.

Den här veckan var jag inbjuden till att möta alla medarbetare i Kommunfastigheter. Jag gillar sådana här uppdrag. Inte bara att det är ett forum för att prata om Eskilstunas framtid utan också för att sådana här träffar – om än korta – skapar ett lärande och en känsla av att vi hänger ihop.

För så är det – Kommunfastigheter är en del av vår kommunkoncern. Deras roll som förvaltare av våra kommunala fastigheter men också som bostadsbyggare är viktig för Eskilstuna.

Till och från blir jag inbjuden av olika företag och organisationer för att delta eller invigningstala. Det där kan låta som en sådan där förpliktelse men jag tycker att det är viktigt att kommunen är synlig – både politiker och tjänstemän. Den här veckan så är jag och Jimmy Jansson (s) inbjudna av arkitektföretaget Modellera för att samtala om Eskilstuna framtid och utmaningar. Modellera är ett ungt och  modernt företag med en stark entreprenörsanda. Det är bl a sådana här företag som är en del av det nya och framtida Eskilstuna.

På fredag deltar jag i ett seminarie i Stockholm som fokuserar på jämställdhetsarbetet. Eskilstuna är inbjuden bl a därför att vi gör ett bra och framgångsrikt jobb i de här frågorna. Jag är stolt över Anita Petterson och Marianne Karlberg som tillsammans med många andra driver på i de här frågorna. Oförtrutet och entusiastiskt. En modern kommun tänker jämställdhet eller ”sustainable gender mainstreaming” som det heter på engelska. Inte för att vara korrekt utan för att det är så vi bygger ett modernt samhälle och ett modernt arbetsliv.

I Eskilstuna görs det ett mycket bra arbete i våra förskolor som bl a tar fasta på jämställdhet och genusfrågor

Jag har ju stuckit ut hakan och sagt att vi saknar vinnarkultur i Eskilstuna inom idrotten. Vad glad jag blir när jag får lite mothugg. Mikael Axtelius mailar och berättar att vårt rullstolbasketlag slog SM-vinnarna Dolphins nu i helgen med 55-53. Grattis säger jag – härlig inställning! http://www1.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=613554

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna historia blir lätt männens historia. Det är nog så i de flesta kommunerna men kanske än tydligare i en industristad. Dvs när historien berättas så är det dess fabrikörers, arbetares och hantverkares.

Men Eskilstunas historia är också dess kvinnors. 1600-talets Rademacher var inte bara Reinhold utan också Anna som hade stor betydelse för Eskilstunas utveckling. Sundbyholms historia är inte bara Karl Karlsson Gyllenhjelms utan också den starka slottsfrun Kristina Ribbing. Och pratar vi idrott så är vårt senaste lag SM-guld signerat Birgit Kihlström, Inga Jernberg och GUIF-damerna. Golfens senaste stjärnskott stavas Anna Nordqvist från Torshälla.

    

Elin Maria Trygg och Stella Lindstam – de nya företagarna i Eskilstuna – mode och arkitektur

Många av de nya entreprenörerna och företagarna i Eskilstuna är unga kvinnor. Precis som att många av de nya ledarna i Eskilstuna kommun är starka kvinnliga profiler, både bland politiker och tjänstemän.

Och jag tänker på min egen familj. Eskilstuna är både min 90-åriga mamma som kom hit från Norrland på 1930-talet för att arbeta i våra industrier. Eskilstuna är också min fru som utbildade sig och flyttade hem till sin hemstad för att bidra.  Eskilstuna är min dotter som nu är nästa generation av unga kvinnor som sätter sin prägel på stadens arbets- och idrottsliv. Men framförallt är Eskilstuna mina barnbarn som har allt framför sig och ska förhoppningsvis vara med och fira Eskilstunas 400-årsjubiléum 2059.

På torsdag den här veckan föreläser vår muséichef Carin Andersson, på Stadsmuséet Faktoriholmarna, om Fogelstadsgruppen. En grupp som under perioden 1920-1950 drev frågan om vikten av att öka medvetenheten om kvinnors situation och ställning i samhället. Gå gärna och lyssna på Carin. I Eskilstuna – alltid i framkant!

Och så håller vi tummarna på fredag för en av våra bibliotekarier – Inger Holmberg – som deltar i Bokberättar-SM i Strängnäs.

Elisabeth Tamm, Ada Nilsson, Hoorine Hermlin, Elin Wägner och Kerstin Hesselgren (sittande) – Fogelstadsgrupepn

På hemmaplan
När jag slutade i Västerås så fick jag biljetter till musikalen ”Sugar”.  Så nu blir det Stockholmsbesök i helgen. Hustrun har antytt att det ska bli kul att träffa mig……………..

På CD:n snurrar Justin Townes Earle. Modern country som talar till mitt allra innersta.

Det var en historisk dag den här veckan – i tisdags så stod det för första gången på åtminstone 50 år högst upp i en tabell i någon av stora lagsporterna ESKILSTUNA. Jag tänker på att GUIF leder handbollsallsvenskan. Så rätt Kristjan, så modigt att du och spelarna vågade prata om guld när kritikerna och olyckskorparna kraxade. Bara det att GUIF:s unga lag vågar säga att vi kan vinna stärker Eskilstuna. Starkt ledarskap, Kristjan!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

