Skrivet av: Pär Eriksson | november 4, 2010

Veckan som gått – w 44

På jobbet
En tjusning med att arbeta som kommundirektör är att updraget är så brett och frågorna så varierande. Om det ena dagen handlar om framtida bredbandssatsningar och tänkta byggplaner så handlar nästa dag om skolan, vård och omsorg och ledarskapsfrågor.

Den här veckan blev ett sådant exempel. Vi träffar med viss regelbundenhet den sk Näringslivskommiten. Förutom allmän information om läget så försöker vi fördjupa kring något ämne. Den här gången diskuterade vi hur vi tillsammans – kommun och näringsliv – kan stärka intresset för teknik och naturvetenskap från förskolan upp till högskolan. Det här är en viktig framtidsfråga för Eskilstuna.

Jag noterar också att arbetslösheten är på väg ner i Eskilstuna. Jag ser det i siffor men jag hör också konkreta berättelser från våra företag om ny- och återanställningar.

På tal om bredd i frågorna. Den här veckan så hade Mona Kanaan (s), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden bjudit in City, IFK och United till ett samtal om fotbollens framtid i Eskilstuna. Det blev en mycket bra dialog där vi var överens om att ”ta varandra i hand” och försöka driva på så att vi får riktigt bra både elit- och breddfotboll. Kommunen har ett ansvar bl a för fotbollplanerna, föreningsbidrag och vi har också både grundskolor och Rekarnegymnasiet som erbjuder fotbollsprofil.

Vi var överens om att idrotten – och särskilt fotbollen som den världssport den är – har ett attraktionsvärde som kan stärka Eskilstunas varumärke. Jag hör en nyvunnen entusiasm och samarbetsanda mellan City, IFK och United som jag tidigare saknat. Det bådar gott.

Jag noterar också att vårt Rekarnegymnasium certifierats av Skolverket för att driva handboll och fotbollsinriktning. Yes!

Den här veckan arrangerades en temakväll på Högskolan av Trygga Eskilstuna. Det blev ett både roligt och spännande möte. Ett tema handlade om våra inflyttade somalier. Jag blir också extra glad när mer än halva gänget bestod av somalier. Hur många gånger pratar vi inte om varandra men mer sällan med varandra. Att somalisk soul kunde vara så bra visste jag inte – för musik blev det.

På torsdag så träffas Eskilstunas nya kommunfullmäktige. Jag har blivit tillfrågad att i min roll som kommundirektör hälsa alla ledamöter välkommna. Det känns mycket hedervärt och jag undrar om inte det är bland de finaste uppdragen man kan få. För mig så är kommunfullmäktige själva själen i den representativa demokratin. Något som människor är redo att gå i döden för ute i världen men som vi ofta tar för givet. Demokratin måste erövras igen och igen. Av generation efter generation.

Apropå bredd – en kort uppräkning av frågor som diskuterades när Kommunstyrelsens Au träffades i veckan – bilpool, finanspolicy, gatu- och parkverksamhet, klimat- och energifrågor, kvinnligt företagande, logistiksatsning, Mälardalens högskola och djurkyrkogård…….

Kalifornien röstade nej till legalisering av marijuana. Mycket bra – det var viktigt även för oss i Sverige.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna har stora utmaningar när det gäller miljö-, klimat och energiarbetet. Samtidigt som vi bär på en stor historisk miljöskuld med förorenade markområden så bär vi också på en stor potential. I många frågor så ligger vi långt framme – bl a strategier och metoder för att återställa mark så att det går att användas till bostäder eller andra ändamål.

Ett konkret exempel är vårt Statt. Det byggdes 1939 och innan låg där en industri. Så när vi nu planerar byggnation på den brunna tomten så gör sig 1939 påmind. Vad är det för miljöskuld man kommer att diskutera 2060 i Eskilstuna……………….

Men vi har potential – Eskilstuna vill någonting. Eskilstuna kommun är också mitt uppe i ett ta fram en framåtsyftande klimatplan som tar fäste på 2020 – hur minskar vi CO2-utsläppen, hur blir vi en energi- och transportvänlig kommun, hur klarar vi en grön omställning i en industristrad som levt på att producera? Det är också en del av att bygga en modern kommun.

På hemmaplan
När ens egna barn bildar familj så blir det ett oerhört fokus på barnbarnen. Den regelbundne läsaren märker säkert det i mina kommentarer. Vad man lätt glömmer bort är att också andra vuxna symboliskt flyttat in i ens familj – jag tänker på svärdöttrar och svärsöner. Det slår mig att jag fått två nya vänner som betyder oerhört mycket för mig. Att en av dom är musikintresserad och den andre idrottsintresserad är en bonus – eller har mina barn tänkt efter och fördelat ansvar?

Den här helgen blir det mycket svärsonen. Vi ska hinna med både häst- och travmässan på Muntellarenan och lördagens Breeders Crown på Sundbyholm.

Svärdottern då – jo, hon har tagit min son och barnbarnet lilla B till Hongkong. Det ni!

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Hej Per!
    Det låter bra att våra fotbollsföreningar är överens om framtiden. Med samarbete kommer man långt!
    När det gäller Rekarneskolan så är jag övertygad om att den utbildning våra ungdomar får där är en bra grund för att bli duktig idrottare. Se bara på GUIF, där flera av spelarna har gått på Rekarenskolan och har utbildats av duktiga instruktörer. Förhoppningsvis kommer certifieringen att innebära ytterligare ett steg eller två i rätt riktning både för handbollen och fotbollen!

  2. Tack Håkan för dina rader.

    Jag vet att Rekarne har ett gott rykte både bland eleverna och bland idrottsföreningarna. Det betyder mycket för Eskilstuna att den här inriktningen finns.

    Nu är det väl upp till bevis för fotbollen i stan…..

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

