Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 28, 2010

Veckan som gått – w 43

På jobbet
För första gången någonsin så träffades kommunstyrelserna i Eskilstuna och Västerås tillsammans med Landstingsstyrelserna i Sörmland och Västmanland. För oss som är engagerade i regionfrågan så var det en viktig träff. Båda landstingen och de två kommunerna uttryckte om inte äktenskapstycke så i vart fall förlovningskänslor.

Sveriges karta håller på att ritas om. Staten ser nu över sin regionindelning och idén bygger på att vi 2015 har nya gränser. Just därför var det här mötet så viktigt. Oaktat om vi ser en framtid i en Mälarregion eller i ett Storstockholm eller i någon annan konstellation så är ett första steg att Sörmland och Västmanland närmar sig. De frågor som vi diskuterade – arbetsmarknadsläget, in- och utpendling, Högskolans framtid och kommunikationerna visar att det är mycket som förenar oss.

Apropå Mälardalens Högskola – den här veckan så är alla rektorer från landets universitet och högkolor på besök i Eskilstuna. Själv var jag inbjuden för att förmedla lite Eskilstunakänsla och historia. Jag pratade bl a med den nye Universitetskanslern Lars Haikola på Högskoleverket som menade att Mälardalens Högskola hade gott renommé och var en ”pigg uppstickare”. Jag tror inte att han bara var artig.

Den här veckan så träffas också det vi kallar kommunens Samhälls- och infrastrukturgrupp. På dagordningen står bl a den nya arenan, kongress- och konferensanläggning, Munktellområdet och miljösaneringsfrågan. Allt det här är exempel på viktiga framtidsfrågor som just nu diskuteras och analyseras i kommunen.

Lägg då till att alla förvaltningar och bolag gjort korta och kärnfulla presentationer inför Kommunstyrelsen om vad som är på gång inför 2011 så har jag fått mig en ordentlig dos kommunal verksamhet i veckan. Vi har många svåra frågor att lösa och arbeta med men jag ser också en nyvaknad optimism och stolthet över allt det postiva som görs i skolor, i äldreboenden, på fritidsgårdare och socialkontor.

Samtidigt brottas vi med problem. Antalet barn som lever i familjer som är beroende av försörjningsstöd (socialbidrag) ökade i Eskilstuna mellan åren 2008 och 2009. Det är allvarligt och visar att arbetslösheten slagit hårt mot Eskilstuna.

Veckan avslutas med att Örebro och Österåkers kommuner besöker oss. Fokus är lärande och temat är kvalitet, uppföljning och styrning. Torrt som fnöske tycker du……………inte alls säger jag. Kan något var mer viktigt?

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag läste i veckan om två unga Eskilstunakillar – Douglas och Hampus Luhanko som startat ett jeansföretag och nu prövar vingarna i Stockholm. Jag blir så glad när jag hör om sådana här initiativ. Eskilstuna är en entreprenörsstad. Vi ska vara stolta över våra stora industriföretag men ibland så skymmer dom sikten för de här små initiativen.

Historiskt så har Eskilstuna varit fylld av uppfinningsrika människor som sett möjligheter att starta företag och göra affärer. Ibland får jag känslan av att det finns sådana stora förväntningar på det offentliga – stat, kommun och landsting är både stora arbetsgivare och viktiga i ett samhälle men deras existens bygger på att det finns företagande.

Jobb skapas av människor. Bl a av två engagerade och vetgiriga ungdomar som förhoppningsvis snart kommer hem till Eskilstuna och startar upp nya företag. Att Douglas och Hampus gått på Stålfors och i våra gymnasieskolor och där fått odla sitt intresse är extra roligt. Eskilstuna – alltid i front.

På hemmaplan
Jag flaggar för Världskulturfestivalen på Lokomotivet för den musikintresserade. Och om inte det faller på läppen så kör Moneybrother och vår egen Kjulason Adam Heldring på Teatern på lördag.

Jag måste bjuda er på en härlig upplevelse. Jag var ute och promenerade i Stockholm och passerade den klassiska Filadelfiakyrkan vid St Eriksplan. På en affisch kunde man läsa – Om du tror att Gud finns, vad skulle du fråga honom om då – maila! Obetalbart, nu börjar det hända något med IT- och e-utvecklingen…………..

Annars går helgen i höstens färger – utestädning i vårt område kombineras med Håkan och Inga-Lills årliga mustiga höstgryta. Det är sådant som ger livet mening – vänskap och höstmys.

Ha en bra helg! 

Kommentera

Kategorier

