Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 24, 2010

Om hur vi har det, medledarskap och vikten av att leva sin fulla potential

Till och från brukar vi ta en diskussion bland mina närmaste medarbetare om hur vi har det. Inte med fokus på allt vi gör, alla frågor vi är involverade i eller alla möten vi finns representerade i – utan just; hur har du det?

Det kan tyckas märkligt att jag lyfter det men jag tror att det här är viktigt. En väl fungerande arbetsgrupp måste också resonera om hur den mår, hur den har det. Inte bara för att vara hänsynsfulla och trevliga mot varandra utan krasst för att den ska kunna prestera och leverera resultat.

Min erfarenhet genom yrkeslivet är att vi inte alltid agerar med vår fulla potential. Ibland tenderar vi att hålla tillbaka oss själva, antingen är vi för hovsamma mot varandra eller blir allmänt kverulerande. Istället för att vara de vi är – att i ett öppet och icke-klandrande klimat bidra med tankar och synpunkter om hur vi ska lösa ett problem eller hur vi ska ta nästa steg i en fråga.

Vi kanske aldrig riktigt lever vår fulla potential – samtidigt så tror jag att det är det som är en del av meningen med livet. Dvs att utvecklas som människa eller för att låna vokabulären från buddhismen – att bli en god människa. Vi har den uppväxt vi har, vi lever med de tillkortakommanden vi har, vi är den vi är – men vi kan alltid utvecklas, ta ett nytt steg i vår egen mognad så att vi i vart fall utnyttjar kanske 70-80% av vår destinerade potential.

Framtidens Ledare 2008 – hur gick det för dom? (Foto Emma Gustavsson)

Ett moget ledarskap
Den spännande frågan blir då vad som krävs för att ta de här nödvändiga stegen i sin arbetsgrupp. Ett enkelt svar är ledarskapet. Vi måste omge oss med goda chefer, goda ledare. Det betyder att vi som arbetsgivare måste har en idé, en riktning om hur vi vill att just vårt ledarskap i Eskilstuna kommun skall vara. Och vår policy är tydlig – vi vill ha ledare som är resultat- och uppdragsinriktade, vi vill ha ledare som agerar som arbetsgivare för att skapa tydlighet, vi vill ha ledare som lyssnar, resonerar och reflekterar. Enkelt uttryckt vi vill ha ledare som är mogna människor. Ledare som lever sin fulla potential.

Enkelt att skriva men svårare att leva upp till. Men det går och jag har genom åren också arbetat i organisationer och i arbetsgrupper som så tydligt har haft ett gemensamt driv i att just utveckla ledarskapet. Min erfarenhet är också att medvetna medarbetare också allt mer väljer arbetsplats efter hur just ledarskapet fungerar. Allt fler väljer bort dåliga och otydliga ledare till förmån för ett gott ledarskap. Så tufft är det 2010. Ingen står längre med mössan i hand och väntar på bättre tider.

Från personal till medarbetare till medledare
Men ledarskapet formas inte i ett vakum. Chefen blir också den ledare som medarbetarna skapar eller tillåter. Med det menar jag att ledarskapet och medarbetarskapet går hand i hand, de betingar varandra. Därför ställs också mycket stora krav på den enskilde medarbetaren idag – förmågan till att se kunden och brukarens behov för sina egna eller arbetsgruppens behov, förmågan till eget ansvarstagande och att fatta en rad beslut utan att ”fråga om lov”, förmågan att bidra till problemlösning och att ha en hjälpande och stöttande attityd till sina medarbetare och sin chef. I någon mening så är det ett nytt medarbetarskap som krävs. Så tufft men också spännande är det 2010.

Jag har tidigare citerat Volvos VD Leif Johansson men han träffar klockrent när han säger ”framtidens medarbetare måste kunna orientera sig i otydliga organisationer, med otydliga visioner och otydliga chefer”. Egenansvaret, egenansvaret.

Om vi ska klara av det här steget så behöver vi mer och mer prata om medledarskap. På 1970- och 1980-talen tog vi steget från det mer anonyma personal till medarbetare. Med betoningen på just med. 2010 behöver vi ta ytterligare ett steg – från medarbetare till medledare. En lek med ord, invänder den kritiske läsaren. För mig är det på allvar.

Nu menar inte jag att vi ska gå och tilltala oss som medledare men jag menar att vi måste tänka medledare, agera medledare. För det är precis vad det handlar om i min roll som lärare, undersköterska, socialsekreterare, planerare eller bibliotekarie – jag leder min verksamhet, jag leder andra, jag leder mig själv men jag låter mig också ledas. I just den meningen fångas det nya medledarskapet. I den enkla sentensen – att leda andra, att leda sig själv och att låta sig ledas.

Viktig satsning i Eskilstuna
Vi har nu en tydlig färdväg och riktning i Eskilstuna kommun. Vi ska ta oss från en traditionell förvaltningslogik som bl a karaktäriseras av myndighetstänkande och att vi historiskt nästan allitd agerat i en monopolsituation till logiken i en modern kommunal organisation anpassad till 2010-talet.

Det betyder inte att vi ska kasta ut barnet med badvattnet. Inte alls! Tvärtom ska vi utveckla och stå upp för när vi är en kommunal organisation med myndighetsansvar men i allt mer av vad vi gör så är det värdeskapande processer vi ägnar oss åt. Vi lär barn läsa, vårdar en dement, stöttar en familj, levererar el och värme, bygger hus eller arrangerar konstutställningar. Där möter vi inte Eskilstunaborna som en myndighet utan vi är en tjänste- och kunskapsproducerande organisation som möter en brukare, en elev, en kund.

Just därför måste vårt ledarskap och medarbetarskap utvecklas. Inte för att något varit dåligt utan för att samhället och omvärlden har förändrats. Och just därför måste vi våga rikta blicken mot oss själva. Våga se oss själva, inte klandra andra, inte hänvisa till ”någon annan” utan kliva fram och med rak blick säga – det är jag som är ansvarig, vad kan jag bidra med för att utveckla den här arbetsplatsen, den här kommunen. Ni kan räkna med mig – jag vill bli räknad med!

Under hösten 2010 startar vi nu den största ledarskapssatsningen i Eskilstuna kommuns historia. Vi ska inte gå på kurs eller lyssna på kloka föreläsningar – däremot ska vi på träningsläger. Lära oss att hitta ett gemensamt språk, ett gemensamt förhållningssätt över förvaltnings- och bolagsgränserna. Vi ska öka vår medvetenhet om att vi är ett levande system där saker och ting hänger ihop – att det som sker i skolan påverkar vårt näringslivsarbete, att det som sker inom kulturen påverkar vård och omsorg, att fastighetsbyggande påverkar den sociala miljön, att det som sker i Torshälla påverkar Eskilstuna.

Vi satsar inte bara på en liten grupp sk ”toppchefer” utan menar att det här rör alla våra 350 chefer och ledare. Nästa steg 2011 och 2012 handlar om alla våra medarbetare. Vi vill göra en skillnad. Vi tror att det går att utvecka en hel kommunal organisation.

Jag glömde säga – att vi blir först i Sverige………………ja, i vart fall bland de fem första kommunerna som tar det här helhetsgreppet. Så säg inte att det inte är kul att arbeta i offentlig sektor eller i Eskilstuna. Och ”what´s in it for me……….jo, du får möjlighet att börja arbeta med din fulla potential.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Det är roligt att läsa ”direktörens ord”.
    Otydlighet och dåligt ledarskap kan ju skapa misstro och villrådighet så det är bra att färdväg och riktningen i alla fall är klar.
    Citat från en annan ”bilgubbe””:
    Oavsett om du tror att du kan eller tror att du inte kan –så har du har rätt.” – Henry Ford

  2. Hej Roger!
    Tack för dina rader. Klokt ord från gamle Henry Ford. Jag bjuder tillbaka med en fotbollstränare ”du orkar mer än dubbelt än vad du själv tror och femdubbelt mot vad din mamma tror”.

    Ha det bra
    Pär E

  3. jag bjuder på ett anat citat
    Det finns 826 barn som räknas som fattiga i Eskilstuna. Så många fanns i hushåll som fick socialbidrag under 2009. Det var 672 året innan

    borja gö själ för lönen!

  4. Tack Mossad för din kommentar.
    Eskilstuna har hög arbetslöshet, bl a beroende på den typ av industri och företag som vi har. Det påverkar precis som du skriver antal hushåll som får socialbidrag. Därför handlar Eskilstunas framgång om vår förmåga att skapa nya jobb. Så enkelt och så svårt är det.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

