Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 14, 2010

Veckan som gått – w 41

På jobbet
Förra veckan så var jag på Island och träffade våra nordiska vänorter. Det var första gången som jag var på Island och det var en mycket positiv upplevelse. Jag blir fascinerad över att det finns en ö mitt i Atlanten där det bott människor sedan tusentalet. En ö som i stort sett består av en stad och ett antal byar längs kustremsan. En historisk lärdom är att människor bor där det finns råvaror och möjlighet till överlevnad. För Islands del så handlar det om den allt viktigare fisken och billig energi i form av vattenkraft och värme från källorna.

Jag slogs också över hur mycket gemensamt vi har med våra nordiska länder. I stort är det samma frågor på agendan – hur klara välfärden, vikten av tillväxt och arbetstillfällen, skolan och utbildningens betydelse, mer av samarbete och vikten av att gå tillsammans.

Det känns extra roligt att få skriva att vi förhoppningsvis är på väg mot en lösning av Statt-frågan. Våra lokaltidningar fångade helt rätt att det nu finns ett tydligt uppdrag till Kommunfastigheter att slutföra samtal och förhandlingar med de danska ägarna. Jag tror att det här kan bli bra. Det nedbrunna Statt är i någon mening vår egen lokala 11 september. Det var en våldtäkt på vår stad som bar brottlighetens och kriminalitetens kännetecken.

Ett nytt Statt som innehåller hotell, publika lokaler, kontor och bostäder kan bli något riktigt fint. Vårt gamla anrika Statt finns inte längre. Kortsiktigt vann våldet och det intoleranta men på sikt vinner alltid det goda.

Apropå hotell – gamla Smeden numera Plaza Hotell har en återinvigning efter förnyelse nu i veckan. Det här är viktigt för en stad. Och samtidigt så tar vi del av planer om förnyelse av Sveaplan och tänkta bostäder i centrum. Lägg då till vårt eget arbete med en ny arena och på sikt konferensanläggning, nya bostäder i Odlaren och Munktellstaden så skönjar vi konturen på en ny stad – en stad i förvandling.

Jag blir glad i hjärtat när jag tar del av SKL:s rapporter om kvaliteten i äldreomsorgen och gymnasieskolan. Eskilstuna placerar sig väl bland Sveriges kommuner. Nybyggnation och satsningar i all ära men grunden i en kommun är att välfärden och utbildningen fungerar. Det är en slags grundförutsättning. Jag sticker ut hakan och skriver – vi har en mycket bra kommunal verksamhet i Eskilstuna.

Apropå bra gymnasieutbildningar. Den här veckan inviger Rinmansskolan nya lokaler som en del i att utveckla det som kallas Teknikcollege. Det här är riktigt bra.

Den här veckan var jag inbjuden att träffa alla våra chefer inom Vuxenförvaltningen. Min roll var att måla upp omvärlden och de faktorer som påverkar oss. Jag pekade också på hur jag ser på utvecklingen de senaste 30 åren. Min tes är att vi nu 2010 har en av världens bästa vård och omsorg. Vi har aldrig någonsin i världshistorien haft sådan kunskap om sjukdomar, hälsa och kost. Vi har aldrig någonsin haft så välutbildade medarbetare och aldrig haft så många ideellt engagerade i väntjänster och frivilligarbete. Vi har aldrig någonsin levt så länge. Och ändå har vi problem med en stressad vård och omsorg och kanske den allra viktigaste frågan – känslan av ensamhet när vi blir äldre.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Efter 20 år som pendlare så är det en ynnest att få promenera till jobbet. En tidig morgon, klar luft och blå himmel, träden klär sig i höstens färger. Forsbron fylls av elever på väg till skolan, tågresenärer och sådana som jag som är på väg till jobbet. Genom kyrkoparken och vår stads anfader St Eskil tittar på mig från sin båt där han står som en påminnelse om vår historia och en klang av öppenhet och mission.

Eskilstuna har förändrats. Jag minns när min pappa kom cyklade med unikaboxen på pakethållaren. Tusentals fabriksarbetare som formligen sköljde genom gatorna på väg hem från BM, Assa-Stenman, Tång-Lindström och Bok-Öbergs.

På hemmplan
Tjejerna i Eskilstuna United gjorde mig inte besviken. Seger över IFK Norrköping förra helgen och uppflyttning i seriesystemet.Först Smederna och nu United. Lägg då till GUIFs fina säsongsstart. Börjar vi få en liten känsla av vinnarkultur i Eskilstuna? Tänk om vi kunde ta nästa steg……………

Jag är i gång med löpningen igen. I kafferummet så peppade mina arbetskamrater mig att anmäla mig till Göteborgsvarvet i maj. Jag har sprungit det ett antal gånger under 2000-talet så vi får väl se om jag har kraften och energin. Och tiden……..dålig ursäkt.

Lilla barnbarnet B både går och springer nu. Lilla E är fortfarande lite ostadig men jag märker att det tränas och prövas hela dagarna. Det står inte på förrens vi tre är ute och joggar tillsammans.

Jag slår ett slag för Bokspegel i Torshällas bibliotek på lördag. Min arbetskamrat Tryggve Lundh är en flitig bokläsare och en bra berättare. Jag vet att han kommer att prata om både Alvtegen, Delblanc, Kallifatides, Munro och Oates.

Se hela bilden

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

