Skrivet av: Pär Eriksson | september 30, 2010

Veckan som gått – w 39

På jobbet
I veckan hade vi besök från Thailand. Under 2010-2011 så är det 26 st Thailändska vårdlärare som vidareutbildar sig på Mälardalens Högskola i Eskilstuna. Som ett led i det samarbetet så hade vi besök av Hälsoministeriet från Bangkok. Jag tycker att det är viktigt med sådana här typer av utbyte. Det stärker Högskolan, det stärker Eskilstuna och också relationerna mellan våra länder.

Jag blir glad när jag tittar tillbaka i min almanacka. På kort tid så har vi haft ett flertal utländska besökare och frågan är naturligtvis vad det är som gör att vår stad intresserar människor inte bara från Europa utan också från Thailand, Kina och Namibia. Kanske för att vi ligger långt framme i vissa frågor, kanske för att vi uppfattas som vänliga och öppna.

Den här veckan så är vi några som träffar en forskare från Linköpings Universitet. Eskilstuna ingår tillsammans med en rad kommuner i en forskningsstudie som handlar om hur man kan förebygga svåra och oväntade händelser som t ex ekonomiska kriser, företagsnedläggelser, skolnedläggelser, allvarliga händelser etc.

Eskilstuna har en lång erfarenhet av att ställa om och också av att klara svåra utmaningar. I någon mening är det det vi gjort de senaste 400 åren. Det är också det som är Eskilstunas urkraft.

Jag lyssnade på Bo Wictorin, en av våra analytiker, i veckan. Han har sammanställt en bra bild över ökning och minskning i sysselsättningen i Eskilstuna under 2004-2008. En intressant iakttagelse är att industrin är fortsatt stark i Eskilstuna. Det kanske är föga uppseendeväckande men ibland pratar vi som om industrin försvagats. Intressant är också att handeln och sk företags- och konsulttjänster ökar. Vi har en stor utmaning framför oss när det gäller sysselsättningen men Wictorins siffor indikerar att vi har en potential – fortsatt stark industri, förstärk handel och tjänster som är ”runner-up”, utveckla nya sektorer och branscher som logistik och besöksnäringen.

Den här veckan träffas kommundirektörerna i landets kommuner. Vi har en samling i Stockholm där vi bl a diskuterar vår roll och hur vi än mer utvecklar samarbetet över gränser och regioner.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Denna idrott. Denna idrott. Som den regelbundne läsaren vet så är en del av mitt hjärta intimt förknippad med idrotten. Den har betytt oerhört mycket för mig både som knatte, som utövare, som åskådare, som förälder, tränare och nu som motionär.

Och kanske jag är typisk Eskilstunabo i den meningen. För vi är en idrottande stad. Idrotten har varit en del av den här staden i mer än hundra år. Den är viktig för barn och ungdomar men också som brobyggare mellan grupper av Eskilstunabor. Min erfarenhet är att den kittar ihop oss. Får oss att känna tillhörighet och ibland stotlhet. Apropå vikten av elitlag.

Den här veckan är jag inbjuden till den sk Idrottsstrategiskagruppen för att samtala om Eskilstunas idrott. Budskapet känner ni igen – vikten av att föreningar och kommun går tillsammans, satsa på bredd och elit och kanske viktigast – satsa på utbildning av ledare.

En del av Eskilstunas idrottshistoria – ett kort från 1967  på några klassiska 52:or. En fin årgång IFK:are som vuxit upp på Ekängen – Örjan A, Per K, Uffe T, Eliano F och Börje Edman. Börje blev sedan ordinarie målvakt i IFK:s A-lag och en av Eskilstunas bästa basketspelare. (Foto klubb 13.se)

På hemmaplan
Helgen går också i idrottens tecken. Det blir egen löprunda och ett besök i Lindesbergs nya arena i samband med att GUIF spelar. Det blir extra kul eftersom jag har lovats en guidning.

Jag kommer att se matchen tillsammans med två gamla Lindesbergsspelare – bl a Johan Ejdenwik som också nött Sporthallens golv i IFK Eskilstunas handbollslag. 

Sonen har fyllt år så det blir nog en Stockholmsresa. Barnbarnet lilla B har gjort sina första dagar på förskolan. Ett nytt kapitel i livet är skrivet.

Någon gång under åren har jag glömt att hämta barnen på dagis. Jag har också varit med om att på morgonen åka till min gamla arbetsplats trots att jag slutat men den här veckan var jag med om något nytt. Jag hade med mig soppåsen hemifrån till jobbet……………….

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

