Skrivet av: Pär Eriksson | september 16, 2010

Veckan som gått – w 37

På jobbet
Vi är en grupp tjänstemän i kommunen, representanter från idrottsrörelsen och besöksnäringen som den här veckan besöker Karlstad och Örebro. Syftet är att lyssna på erfarenheterna om hur man byggt upp såväl konferensanläggningar som idrottsarenor. Det blir bl a besök i Löfbergs Lila, Behrn Arena och Conventum.

Vi är just nu mitt uppe i arbetet med att analysera behovet av nya arenor i Eskilstuna. Det känns oerhört positivt och Eskilstuna behöver förnyas och moderniseras när det gäller idrotten. Det här arbetet har ett 30-års, ja kanske 50-årsperspektiv.

Den här veckan hade vi besök av representanter från såväl England, Holland som Spanien och Tyskland. Det sk Cliq-projektet träffades i Eskilstuna. Det är ett EU-projekt som har till syfte att sprida lärdomar om hur man utvecklar och stimulerar innovativa miljöer i näringslivet och offentlig sektor.

Vi är mitt uppe i sk dialogsamtal – dvs ett forum där kommunledningskontoret träffar respektive förvaltningsledning. Vi går igenom läget och hur mål och resultat uppnåtts hitintills under året. Vi resonerar också om inriktningen för 2011.

Jag har skrivit det vid andra tillfällen – vad jag önskar att alla fick vara med och lyssna på de här samtalen. Det är så mycket bra, så mycket kvalitet och så mycket gott arbete som görs dagligen i en kommun. Barn lär sig läsa, gymnasieelever förbereds för högre studier, funktionshindrade erbjuds en lärorik fritid, äldre ges möjlighet att bo kvar hemma, tusentals böcker lånas ut, familjer erbjuds stöd i svåra situationer, flyktingungdomar ges en ny start i livet, bränder släcks, bostadsområden och vägar planeras. Kort sagt; offentlig sektor när den är som bäst.

Jag var inbjuden av Hyresgästföreningen i Fröslunda för att föreläsa och samtala om Eskilstunas utveckling. Först tänkte jag; vem kommer och lyssnar på en kommundirektör en grådaskig septembertisdag? Men vad glad jag blev när salen var full och arrangören var tvungen att ta in extrastolar.

Det var en blandning av äldre Fröslundabor och många unga nya svenskar, framförallt från Somalia. Så snacka om utmaning – hur lägga upp en föreläsning om Eskilstuna och Fröslunda som ger kvalitet och skapar intresse för alla? Jag tycker att det blev en bra kväll med lite historia, samhällsanalys, filosofi, skratt och allvar. Jag trivs i de här miljöerna och sammanhangen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
När handbollssäsongen drar igång så vaknar också elitidrotten i Eskilstuna. Efter ett antal lyckade år med final och semifinalspel så spänner GUIF bågen – de går för guldet.

Läs en gång till – de går för guldet. I Eskilstuna är vi inte vana att prata guld i lagsporter så budskapet möts med skepsis. Men låt mig påminna er om lite idrottshistoria.

Mellan åren 1963-1986 vann Sovjetunionen alla VM-guld med undantag vid fyra tillfällen då Tjeckoslovakien vann guldet. I början av 1980-talet formulerade hockeytränaren Leif Boork visionen om att Tre Kronor skulle vinna VM-guld. Naturligtvis fick han utstå en hel del kritik för det. 1987 vann Sverige. En ny era i ishockeyvärlden startade. Sovjets dominans var bruten. Och allt började med en vision, en vision som bröt en mental barriär. Spelarna och laget började tro att det var möjligt att besegra de ryska björnarna.

Thomas Sandström gör det klassiska 2-2 målet mot Sovjet 1987 (bild swehockey.se)

Härligt GUIF, säger jag. För första gången, efter mer än 50 års elitspel så finns det ett lag som vågar vara modigt. Dumdristigt, säger kritikerna. Leva Eskilstunas vision, säger jag.

Det rör sig även i IFK Eskilstuna. Jag skall försöka hinna med att lyssna på gamle Tunaforsaren och IFK-spelaren Kennet Andersson. Han är inbjuden under temat  ”Mål, motivation och framgång”. I Eskilstuna – alltid i spets.

På hemmaplan
Hustrun fyller år. När vi blev ihop så skilde det två år mellan oss. När jag nu tittar på oss i spegeln så ser jag en man som blir allt äldre och en kvinna som blir allt yngre.

Förra helgen röstade jag och mina kompisar fram ”bästa amerikanska låt 1967-69”. Några nyfikna har undrat hur det gick – svaret är Quicksilver Messenger Service ”Proud of Man”. Det ni!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

