Skrivet av: Pär Eriksson | september 9, 2010

Veckan som gått – w 36

På jobbet
Vi var en delegation som representerade Eskilstuna när Västerås invigde sitt nya Konstmuséum. Det var ett mycket fint nytt muséum som låg i klassisk ASEA-miljö. Nästan lika fint som vårt eget. Det gladde mig att kommunstyrelsens ordförande Elisabeth Unell (m) slog an tonen i sitt inledningstal om att samarbetet mellan Västerås och Eskilstuna är extra viktigt. Våra muséechefer Kenneth Åström i Eskilstuna och Susanne Eriksson från Västerås – jag litar på er!

Veckan inleddes på Mälarbåten. Det här var andra året som jag deltog och jag tycker att det finns mycket bra med sådana här typer av arrangemang. Framförallt är det ett sätt för företag att träffas men också för oss i kommunen att möta viktiga samarbetspartners.

Jag tycker också att Eskilstuna kommun sticker fram hakan. Vi arrangerade två bra och välbesökta seminarier om kulturen och idrotten som tillväxtmotor samt ett om vår logistiksatsning. Vi syntes också i två paneldebatter – Jimmy Jansson (s) om framtida rekryterings behov i offentlig och privat sektor och jag själv kring regionsamarbete.

Lägg då till att trollgurun Carl Tillenius stack fram sina läskigt flinka händer med kortleken och att Eskilstunas egna ”Fredrik och Filip” – mina favoriter Jesper Bohm och Mattias Jälmestål körde ett Sylvia Talkshow – och att Eskilstunakillarna i Big Eyed Mike med rötterna på Balsta Musikslott och i den kommunala musikskolan var båtens husband så förstår ni att Eskilstuna var mer än väl synligt.

Vi hade ett riktigt bra energi- och klimatseminarium i veckan där förvaltningar och bolag samlades för att dra upp riktlinjerna för en tydlig klimatstrategi. Utan att låta kaxig men jag är stolt över Eskilstuna kommun och det arbete som görs. Vi rankades också nyligen som 6:e bästa klimatkommun.

Oaktat om vi pratar om Energi och miljös inrikting på biobränsle, Kommunfastigheters satsning på fler energisnåla hus, Stadsbyggnadsförvaltningens gröna inriktning i samhällsbyggnads- och trafikplaneringen eller vår inriktning när det gäller upphandling av varor och mat så andas det ett modernt sätt att tänka. 

Torsten Gustafsson som arbetar med fastighetsfrågor menade på seminariet att vi behöver ”handgå”. Eller översatt till vanligt språk – vi behöver än mer av samarbete, mer tillsammans. Helt rätt, säger jag. Det är precis där vi har en outnyttjad potential i vår organisation.

Jag är inbjuden av Kunskapscompaniet i veckan. Det är ett utbildningsföretag som finns i Eskilstuna och Västerås. De har bl a inriktning på industriteknik, bygg, lager och logistik. Sådana här företag är viktiga för Eskilstuna. De bidrar till att stärka vår konkurrenskraft och jag uppskattar företag som ser den potential som finns hos den vuxna befolkningen i Eskilstuna. Jag ser fram emot besöket.

Studenter på Kvalificerad Lager och Transportstyrning – viktigt för det framtida Eskilstuna (bild från etuna.se)

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Ibland känner jag mig som en riktigt ”hard-core”-Eskilstunabo. Det finns naturligtvis en bra känsla i det och jag tror att det är viktigt att vi har en kommundirektör som tycker om och står upp för Eskilstuna. Men ibland så tappar både jag och andra det utblickande perspektivet. Vi lever i en värld och en regionkarta som ritas om. Vi behöver fånga upp nya intryck och vara ännu mer på resande fot. Mer utbyte med våra vänorter, mer internatiionellt samarbete, fler skolbesök, fler EU-projekt.

Jag tänker på vad som händer under en vanlig vecka i Eskilstuna; det går att lyssna på en föreläsning om indisk arkitektur och se på engelsk videokonst, några av våra lärare är på Seoul-besök och bloggar om det på hemsidan, vi är i Holland och träffar samarbetspartners i det som kallas Eurotowns, ytterligare några medarbetare är i veckan i Luxemburg. Representanter från Linyi i Kina var här i lördags och Åsa Brandt visar upp sin glaskonst i Dubai och själv ska jag till………..Torshälla.

Det är precis så vi ska tänka. Det är så vi gestaltar den stolta Fristaden. I Eskilstuna – alltid i Eskilstuna.

På hemmaplan
Det blir lite trädfällning i helgen plus att jag och mina kompisar ska utse bästa låt från USA, hippieåren 1967-69. Nördigt, ja visst.

Hustrun och jag har långa diskussioner om hur länge vi ska bo kvar i sommarboendet. Vi har lite olika synpunkter men hon har ännu inte genomskådat min strategi – alla hennes Rod Stewart och Bruce Springstten skivor är nu utflyttade.

Jag hoppas att ni noterat att Eskilstuna Uniteds damer vunnit sin serie. Nu väntar kvalspel för uppflyttning. Det är som att vi är på väg åt rätt håll i Eskilstuna. Först Smedernas serieseger och nu Uniteds slagläge och IFK har alltjämt en bra chans att flytta upp i seriesystemet.

Ha en bra helg!

Responses

  1. The Bands – ”The Weight” och Elvis ”Suspicious Minds” är några stalltips.

  2. Tack för tipset Micke.
    Här blir det nog bara västkustgängen – Jefferson Airplane, Love, Doors, Electric Prunes, Kaleidoscope etc.

    Elvis var bra och Suspicious Minds är kanon men han får nog stå över i den här exklusiva skaran.

    Ha en bra helg
    Pär E


Kommentera

Kategorier

