Skrivet av: Pär Eriksson | september 2, 2010

Veckan som gått – w 35

På jobbet
Jag noterar att vi passerat 96 000 innevånare.

Jag inledde veckan i Sporthallen med att möta ca 7-800 nya studenter från Mälardalens högskola. Jag tänker mer och mer på hur viktig högskolan är för oss. Totalt är det ca 5 000 unga människor som studerar i Eskilstuna. Det berikar våran stad, skapar liv och energi.

Jag betonade att de kommit till en växande storstad, en stad som förknippas med industri, idrott och musik. Jag lyfte också fram vår historia och att vi genom årtusenden varit en plats dit man kommit till – en tolerant stad. Jag tror att de gillade budskapet. Jag fick i vart fall en varm applåd.

Jag var inbjuden av Svenska kyrkan för att möta präster, diakoner, pedagoger, musiker och administratörer som är engagerade i den nya Eskilstuna församling. De klassiska och historiska Kloster och Fors församlingar har nu gått samman i en. De var mitt uppe i att formulera sina planer för framtiden och mitt bidrag var att ge en bild av hur jag ser på Eskilstunas framtidsutmaningar. Jag uppskattar sådana här möten. Kyrkan och religionen har en stor och viktig uppgift i att det vara delaktiga i att bygga det nya och moderna Eskilstuna.

Det var också första gången jag träffade den nye kyrkoherden Torbjörn Strand. Det känns som att han kommit till vår stad med en stark vilja att utveckla Eskilstuna.

Ibland får jag frågan om vad som är en kommundirektörs viktigaste arbetsuppgift. Bland alla träffar, inbjudningar, möten och att representera Eskilstuna kommun så landar jag ändå i slutändan in i något som i det förstone kan tyckas vardagligt – nämligen ärendeprocessen till Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige. Men ytterst så är det kommundirektörens viktigaste uppdrag. Att vara en del av den demokratiska beslutsprocessen – ett klokt stöd till politikerna.

Jag känner en enorm stolthet att få vara en del av den. Vi må vara kritiska mot politiker och beslutsfattare men var är alternativet till den lokala representativa demokratin? Att den som ropar högst, den som har kontakter eller pengar skall avgöra viktiga frågor för Eskilstuna?

Demokratiforum

Varje vecka, varje dag pulserar ärendehanteringen i Stadshuset – år ut och år in. Ja, genom decennier och till och med sekel. Det är en viktig företeelse. Vardagliga kommunala frågor om markköp, investeringar, ekonomiska överväganden, mål och ambitioner, motioner och förslag avhandlas. Demokratins hjärta pulserar.

Jag är mycket nöjd med vår ärendeprocess. Det är många duktiga sekreterare, utredare och analytiker som ligger bakom svåra ärenden och överväganden som i slutändan skall utgöra underlag till våra politiker för beslut. Det är inte alltid dom tjänstemännen lyfts upp och blir synliga. Ibland får jag känslan att man utanför Stadshuset tror att det är ett gäng byråkrater som arbetar här och det är väl bara att fatta några snabbt beslut. Särskilt om det varit en braskande rubrik i lokaltidningen. Inget kan vara felaktigare.

I helgen så inviger Västerås sitt nya Konstmuséum. Vi blir en delegation från Eskilstuna som bl a överlämnar en fin glasvas till Västerås. För mig personligen så är det extra kul. Jag var med för några år sedan under min tid i Västerås i de inledande diskussionerna om ett nytt konstmuséum och nu är projektet i mål. Jag förväntar mig ett nära och tätt samarbete mellan våra kulturinstitutioner.

Västerås konstmuséum – bild från Tvärsnytt, SR

Mitt Eskilstuna  – mitt i Eskilstuna
Konsten och kulturen är viktig för Eskilstuna. Jag tycker att vi fått ett sådant lyft med det nya konstmuséet i Munktellstaden. Inget ont om det gamla konstmuséet med sitt vackra läge längs ån men nu pratar vi ett modern konstmuséum som sticker ut hakan och ligger i front. Konstmuséet har verkligen blivit den mötesplats som det pratades om i visionen.

Nu i helgen så invigs fyra utställningar (!) – bl a glaskonstnärerna Erik Höglund samt Paul Grähs och Elisabeth Henriksson. Ta en lördags- eller söndagspromenad och känn vinden från en modern framåtsyftande kommun. För det är bl a det som kännetecknar framgångsrika kommuner – dom förstår att kulturen skapar stolthet men också att det fungerar som ett kitt mellan människor.

Apropå kultur och intressanta människor. Jag noterar att såväl debattören och journalisten Carlos Rojas som författaren Jonas Hessen Khemiri varit på Eskilstunabesök under veckan. Två mycket bra läsvärda unga killar. I Eskilstuna  – alltid i spets!

 

På hemmaplan
Åker genom Eskilstuna en tidig septembermorgon och kommer på mig själv att tycka att naturens spel mot en spegelblank Eskilstunaå är så vackert och rogivande.

Barnbarnet lilla B var på besök i Eskilstuna. Min roll var att springa runt  i huset och jaga henne under tiden hon kiknar av skratt. Vi börjar komma väldigt bra överens och jag passar på att berätta för henne om livet. Då ser hon mest förvånad ut, tittar på min näsa och säger ”titta………..”

Förutom Västeråsbesök i helgen så packar jag för årets Mälarbåt.

På CD:n snurrar Mumford & Sons och Joel Alme.

Ha en skön helg!

Kommentera

Kategorier

