Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 26, 2010

Veckan som gått – w 34

På jobbet
Som ni märker så återkommer jag till Stattfrågan och arbetet med en ny arena. Det är två olika frågor men de hänger ändå ihop – dvs vår förmåga att förnya och utveckla Eskilstuna. Stadshotellet är inte bara en viktig verksamhet som betytt mycket genom decennier utan i någon mening så är det också porten in till vår stad. Jag tror på en lösning inom de närmaste veckorna/månaden. Å andra sidan har jag skrivit det tidigare.

Arbetet med en ny arena går nu in i en ny fas. Under hösten behöver vi arbeta fram några konkreta förslag till användning, placering och finansiering. Vi som arbetar aktivt med arenan ser också att vi har några frågor som tangerar – Sporthallens funktion, behovet av en ny ishall, Isstadions modernisering, bad, konferensanläggning och också Stålfors konserthall.

Som ett led i arbetet så besöker vi Karlstad och Örebro i mitten av september tillsammans med representanter från föreningslivet och besöksnäringen.

Lindesberg invigde en ny arena nu i augusti. I Lindesberg bor det  ca 23.000 – hur många Eskilstunabor är vi…….
Bild från SWECO

Jag träffade Karin Welin, landstingsdirektör här i Sörmland. Karin och jag har börjat lära känna varandra mer och mer och börjar också få upp en gemensam bild av hur vi kan stärka samarbetet mellan kommun och landsting. Redan idag tas det många bra initiativ – t ex samarbete som rör barn och ungdomar, psykiatri och naturligtvis inom äldreomsorgen. Men vi ser också att det finns mer att göra tillsammans.

Jag blir stolt över att jämtälldhetsarbetet har en sådan stark ställning i Eskilstuna kommun. Jag är inte säker på att vi ser det. Jag som kan jämföra med andra kommuner sticker ut hakan och säger att Eskilstuna ligger långt framme i förhållningssätt och ambitioner. Den här veckan var samhällsvetaren och debattören Gertrud Åström inbjuden till en öppen föreläsning kring temat ”Jämställdhetsintegrering”.

Ett annat bra exempel på hur man sätter jämställdhetsfrågan på dagordningen är vår stadsbyggnadsförvaltning. En av våra medarbetare Anna Bergfors Fall, som arbetar på trafikavdelningen, bloggar kring temat och körde nu i veckan en intensiv 48-timmars-blogg. Mycket bra initiativ!

Den här veckan invigdes Mötesplats Söder i Skogängen. Min erfarenhet från Örebro och Västerås är att det här är viktigt för ett område. Antalet träffpunkter och mötesplatser – må vara en affär, post, en idrottsplats, en föreningslokal, ett bibliotek eller en kommunal mötesplats – ofta står i direkt i relation till nivån av engagemang.

Den här veckan är jag inbjuden till Lärarnas Riksförbunds styrelse. Jag har skrivit det tidgare – de fackliga organisationeran är viktiga. jag vill ha en nära och tät dialog med facken. Vi behöver inte vara överens i allt, vi ska klara av att ta en ”fight” men vi ska alltid ha en öppen attityd, lyssna på varandra och inse att vi i flertalet frågor har gemensamma intressen och en ärlig vilja att utveckla verksamheten.

Apropå LR så utsåg de i veckan ”Bästa rektor” i Eskilstuna. Valet föll på Rekarnes Karin Eriksson. Ett mycket klokt val. Jag har lärt känna Karin som en tydlig, klok och engagerad ledare. Precis de egenskaper som präglar ett gott ledarskap. Karin………………man får jobba ända till man fyller 67………………….

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det slår mig vilken levande stad vi håller på att bli. Den bilden förstärks av att det nästan alltid är en rad arrangemang på gång. Den här helgen är det dags för den årliga ”Musik vid Mälaren” – ett samarrangemang mellan Västerås och Eskilstuna. Musikentreprenörerna Gunnar Dalborg och Patrik Jablonski ligger bakom initiativet och bl a så besöks Eskilstuna av Banja Lukas Filharmonic Orchestra.

Musiken, ordet och konsten är viktiga för Eskilstuna. Kulturen har ett egenvärde men den fungerar också som ett kitt, något som håller oss samman, något som skapar stolthet och identitet.

På hemmaplan
Det kändes extra kul att åka ut till Motorstadion och se Smederna säkra serieseger och avancemang. Det var ett tag sedan jag var där och då pratar vi elitserien och Niki Pedersen. Speedwayen är viktig för Eskilstuna och Smederna är ett av våra visitkort. Samtidigt är det tuffa lärdomar som Smederna gjort och som ger anledning till eftertanke till idrottsrörelsen – alltid ordning på ekonomin, alltid. Detta skrivet av en som följt ÖSK:s degradering från allsvenskan för några år sedan och VIK Hockeys nedflyttning till division III pga av ekonomiska problem. I den meningen skiljer sig inte en idrottsförening från en kommun eller ett företag. Oordning och ekonomiska underskott skapar nästan alltid kramp och energitapp. Grattis Smederna – det här är viktigt för Eskilstuna.

Jag håller på att läsa den finsk-estniske författaren Sofi Oksanen. Läsvärt mycket läsvärt.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

