Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 22, 2010

Om 17 000 Eskilstunabor, ett försvarstal till skolan och kärleken till bildning och kunskap

Det är något speciellt med skolstarter. Trots att det var några år sedan jag själv eller mina barn gick i skolan så kan jag förnimma den där känslan. Nyfikenheten på kompisarna, hur är det med den där tjejen som man hade ögonen på, är det några nya lärare? Mamma slog in skolböckerna i fint nytt papper, ny skolväska, nytt pennskrin, nya byxor och pullover.

Det är möjligt att jag hänger mig åt nostalgi men den där känslan fångade i vart fall mig. Jag fick också med mig ett mycket tydligt budskap från mina föräldrar – skolan är viktig. Du ska ta den på allvar, predikade mamma. Min bild är också att det buskapet gavs av lärare och skolpersonal. I någon mening så förmedlade de vuxna samma budskap.

Den här veckan kommer mer än 17 000 tillbaka till skolan i Eskilstuna. Elever, lärare och skolpersonal. Det är mäktigt – 17 000. Lägger vi då till alla studenter på Mälardalens högskola och barnen på förskolan så passerar vi 30 000.

Den utmanade frågan är då – är budskapet och förväntningarna från oss vuxna tydliga. Utstrålar vi glädje och energi, förmedlar vi kärleken till bildning och kunskap eller är det resursbrist, diskussion om socialt utanförskap, bristande föräldraengagemang, trötthet eller missnöje med skolpolitiker som står i fokus? Kanske vi har olika svar och olika erfarenheter, kanske också svaren skiftar beroende på skola, arbetslag eller enskild lärare.

Vikten av höga förväntningar
Jag har höga förväntningar på skolan i Eskilstuna – såväl de kommunala som våra friskolor. Det finns oerhört mycket gott som görs – inte tu talt om det. Men jag skulle vilja se ett ännu starkare fokus på kunskapsmålen. Ett ännu mer sammansvetsat lag där skolledning, arbetslag, lärare, skolpersonal och stödresurser var överens om tagen, drog åt samma håll och brann för att utveckla Eskilstuna.

För att komma dit krävs en mycket kompetent och engagerad skolledning som pekar ut färdriktningen, som ger understöd och pedagogisk vägledning. Vi behöver ännu fler välutbildade och behöriga lärare som också ges tid till att undervisa och tid till eleverna. Effektivare adminstration, mindre tid till frågor som ligger vid sidan av kärnuppdraget. Men också lärare som älskar sitt ämne och som älskar att undervisa och ser varje enskild elev. Vi behöver bra stödresurser. En skolhälsovård och SYV-verksamhet som är en del av den sociala och pedagogiska verksamheten.

Vi behöver skapa studiero. Jag har levt i och nära skolan i snart 30 år i såväl Örebro som Västerås och nu i Eskilstuna. Det finns en tendens till oro i skolan. Ibland upplever jag att det är stökigt, höga ljudvolymer, dålig disciplin med tider och förberedelser. Det är förödande för skolan och framförallt så är det förödande för alla de socialt vingklippta eleverna som oftast är de som far mest illa av oron.

Det här går att arbeta med. Jag har mött otaliga enskilda lärare men också hela skolor som har förmågan att skapa lust, glädje och studiero utan att hämma elevernas behov av att få vara spontana och ibland högljudda. För det är svårt att vara ung.

Men det behövs också föräldrar som tar sitt ansvar. Skolan klarar inte själv sitt uppdrag. Det krävs mer av ansvarsfulla vuxna – mammor och pappor, mor- och farföräldrar som är redo att avsätta tid för läxläsning, koll och uppmuntran. Om vi vuxna så bara kunde växla 10% av all den tid vi ägnar åt att skjutsa och resa, turneringar och arrangemang eller TV-tittande till att istället sitta ner vid köksbordet och förhöra glosor och göra mattetal så skulle Eskilstuna ta ett stort kliv framåt. Detta är särskilt viktigt för de elever som inte har svenska som modersmål.

Det går inte, invänder den kritiske. Vi kan inte kräva det av föräldrar eller de har inte de resurserna. Jo, hävdar jag. Alla föräldrar vill att det ska gå bra för sina barn. Alla har resurser om de ges förutsättningar och vägledning, om förväntningarna tydliggörs.

Min mamma må tillhöra en äldre generation men hon satt vid köskbordet och malde engelska glosor med mig trots att hon vare sig kunde uttalade orden rätt eller förstod vad de betydde. Men det betydde mycket för mig. Att jag sedan hade lärare på Djurgårdsskolan som understödde det och sa att det var viktigt att hon engagerade sig hjälpte naturligtvis till.

Men i slutändan landar vi hos eleven själv och hans eller hennes ansvar för sig själv och sin egen framtid. Jag vet att det är tufft att skriva – men det finns ingen annan som är ansvarig för ditt liv än du själv. Så tufft är det att leva och att vara människa. Vi andra kan hjälpa till, vi kan till och med skälla, banna och gråta men vi kan aldrig ta över en annan människas vilja, drömmar och önskningar. Det är det som är så fascinerade och underbart att vara människa. Du är en del av en helhet men samtidigt så ensam, så ensam.

Allt handlar om Eskilstunas utveckling
Varför allt det här uppblåsta resonemanget invänder den kritiske läsaren. Jo, för att det handlar om Eskilstunas framtid. Jag menar att skolan, bildningen och utbildningen är den enskilt viktigaste frågan vi har i Eskilstuna. Vi har klarat oss bra i århundranden. Våra industrier och företag har sedan smedernas tider på 1600-talet levererat världsledande produkter. Dåtidens knivar, bestick, mätverktyg, motorer, skördetröskor, traktorer, hydrauliska lyftar, separatorer och medicinsk utrustning till dagens transmissioner i hjullastare och material till fordonsindustrin. Men vårt näringsliv utvecklas och förändras också mot mer av konsult-, finans- och IT-tjänster, logistik, marknadsföring och avancerad forskning och produktutveckling.

Jag träffade i veckan Volvo CE:s VD Jörgen Svenningsson och personalchefen Birgitta Bohm. De berättade att de nu behöver rekrytera ett antal högkompetenta ingenjörer för viktiga utvecklinguppdrag. Och det är precis i det här sammanhanget vi måste förstå och sätta in skolan och utbildningen. Om Eskilstuna skall fortsätta att utvecklas och vara en attraktiv ort att leva och bo i så behöver vi höja vår utbildningsnivå. Det är möjligt att Volvo CE behöver vända sig till Stockholm och Västerås för att kunna rekrytera sina ingenjörer men då krävs också att Eskilstuna förmår ta emot dom och deras familjer med bra förskolor och skolor, bra kultur, fritid och idrott, attraktiva bostäder och känslan av en trygg och säker stad. Allt hänger ihop i levande system.

Att förverkliga livsdrömmar
Men skolan och utbildningen är naturligtvis inte bara en arena för att företagens behov ska kunna säkerställas. Utbildning och bildning handlar ytterst om att kunna förverkliga livsdrömmar. Oaktat om man vill bli ingenjör, en duktig hantverkare, frisör, arbeta med handel och service, bli läkare, musiker eller författare så är kunskap nyckeln. Det är det som ska driva oss – varje dag, varje timme i klassrummet – kärleken till kunskap och bildning. Det är så man bygger en modern stad.

Än en gång alla 17 000  – välkomna tillbaka till jobbet !

Ha en bra vecka!

Responses

  1. ”Ett ännu mer sammansvetsat lag där skolledning, arbetslag, lärare, skolpersonal och stödresurser var överens om tagen, drog åt samma håll och brann för att utveckla Eskilstuna.”

    Lätt att säga för den som tjänar 70 000 i månaden. Då kan man kosta på sig att brinna för saker. Om man efter 20 år i barnomsorgen tjänar 18 000 i månaden så kanske man inte ”brinner” lika mycket för sitt arbete.

    Tänkvärt…

  2. Hej Helene!

    Du har rätt. Lönen är viktig för att känna motivation. Jag har respekt för hur du tänker.

    Samtidigt ägnar vi en stor del av vår dag åt vårt arbete. Jag menar också att vi har ett ansvar mot alla våra elever. Det är det jag vill fånga i mitt ”försvarstal” för skolan. Hoppas att vi kan mötas i det.

    Ha det bra
    Pär E

  3. Hej Pär E!
    Det var det bästa jag läst på länge. Håller med dig till 100%. Hoppas att många föräldrar, politiker och pernsonal inom skolverksamheten läser dina väl valda ord.

    M v h Agneta Öhlander

  4. Hej Agneta!

    Tack för dina fina ord. Det är kul när mitt skrivande och mina krönikor skapar energi. Det ger mig kraft att fortsätta skriva. Och det förpliktigar………………

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

