Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 19, 2010

Veckan som gått – w 33

På jobbet
Ibland får jag frågan om vad jag uppskattar mest i mitt jobb och genom åren har jag alltid svarat – att möta brukare och medarbetare. Det finns en fara att sådana här typer av jobb fylls av mycket möten och resande med få kontakter med den verksamhet man är satt att leda. Därför uppskattar jag extra när jag blir inbjuden till t ex skolor och äldreboenden eller andra kommunala verksamheter.

Den här veckan mötte jag lärare och skolpersonal från Slagsta-, Slotts- och Årbyskolan. Det är något visst med terminsstarter och ett nytt läsår. Det är som att det lyser engagemang och ett ”djäklar anamma” ur medarbetarnas ögon. Den kommunala skolan har stora utmaningar framför sig och det känns extra kul att veta att just de här skolorna håller hög kvalitet och också att man genom åren levererat bra resultat.

Årbyelever – ett kort taget i samband med ett läsprojekt. Ett exempel på ett bra sätt att arbeta och öka läshungern

Skolan och utbildningen är så oerhört viktig för Eskilstuna. Vi behöver skapa en ny kultur i Eskilstuna som betonar och hyllar utbildningens betydelse. Egentligen har Eskilstuna historiskt alltid levt på entreprenörskap och kompetens. Från Rademachers smeder, Fristadens hantverkare och 1800- och 1900-talens finmekaniker, svarvare och fräsare. 2010-talet ställer nya krav på oss och det börjar med att vi vuxna förmår förmedla ett tydligt buskap med höga förväntningar – utbildning är viktigt för dig som är ung. Både för Eskilstunas framtid men också för din möjlighet att kunna förverkliga dina livsdrömmar.

Från skola till näringslivsfrågor är steget inte så långt som det låter. I veckan träffades den sk Näringslivskommittén som består av representanter från kommun och näringsliv. En tydlig och glädjande tendens är att vi nu ser att många av våra företag börjar återanställa efter en tuff svacka med neddragningar och minskad orderingång som följd. Vi diskuterar också mycket kring utbildningsfrågornas betydelse för Eskilstuna. Näringslivets budskap går inte att ta miste på – skolan är oerhört viktig för Eskilstunas utveckling.

Den här veckan hade vi besök av Finlands nye ambassadör i Sverige – Markus Lyra. Eskilstuna och Finland har starka band och det glädjer mig att den nye ambassadören väljer att besöka Eskilstuna. Vi gav en bild över vårt läge och också vad det betyder att vi är ett sk finskt förvaltningsområde – dvs en kommun som bl a ska kunna erbjuda information på finska. Förutom att vi träffade Volvo CE och fick en historisk berättelse av självaste Theofron Munktell så besökte vi Tunagårdens finska avdelning.

Markus Lyra – Finlands ambassadör i Sverige

I en sammanställning i Dagens Samhälle rankas Sveriges kommuner utifrån sina ekonomiska resultat under 2000-talet. Fagersta toppar listan som landets mest välskötta kommun. De som träffat kommunalrådet Stig Henriksson (v) blir nog inte förvånade. Stig står för en stark känsla för sin kommun, är utvecklingsinriktad och samtidigt mycket tydlig när det gäller ekonomiskt ansvarstagande.

Eskilstuna placerar sig i mitten av listan. Det känns bra. Detta skrivet utan att vi slår oss för bröstet. Eskilstuna har haft ett tufft läge med relativt hög arbetslöshet och behov av stora omställningar under 2000-talet. Vi kan bli bättre och min bedömning och mina erfarenheter i min roll som tjänsteman är att en kommun i Eskilstunas storlek bör sikta på ett årligt resultat på ca 100 Mkr. De som menar att en kommun skall gå +- noll eller till och med göra underskott förstår inte på djupet vikten av en välskött ekonomi och behovet av att kunna finansiera viktiga framtidssatsningar. Eskilstuna möjlighet att utvecklas står i direkt relation till vår förmåga att hushålla och agera ansvarsfullt. Vi är definitivt på väg åt rätt håll.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Den här veckan så hade Sundbyholmstravet sin sk Eskilstunadag. Sundbyholmstravet är viktig för Eskilstuna. Inte bara för att det skapar arbetstillfällen utan också att det sätter vår stad på kartan. Jag hade under kvällen tillfälle att prata med en initierad travjournalist från en av våra kvällstidningar. Han rankade Sundbyholm som ”topp-3” i Sverige när det gällde gästvänlighet och bra arrangemang och som ”topp 4-6” när det gällde tävlingar och kvaliteten på travsporten. Så sträck på er – travsällskapets ordförande Lars Andersson och platschefen Per Redelius och gänget.

Hur det gick med spelet – jo, vårt kommungäng hade 5 rätt på V65 och delade på 38 kr.  5 kr och 50 öre/person. Och så finns det som som säger att det inte går att bli rik på trav……………………

På hemmaplan
Min mamma fyllde 89 år. Det är sådan ynnest att ha en familj där fyra generationer lever samtidigt. Det skapar en känsla av sammanhang och erfarenheterna från ett tidigt 1900-tal lever samtidigt som 2000-talet där framtiden gör sig påmind.

Barnbarnet pyttelilla E är inte längre pytteliten utan håller på att bli ett litet barn. Helt plötsligt hör jag prat om val av förskola för såväl E som lilla B. Det går för fort………………snart går de ut gymnasiet och jag har inte hängt med.

Multimusikern Theresa Andersson var precis så bra som jag förväntade mig i onsdags. En eloge till arrangörerna Peter Maier och fd Eskilstunabon Lars ”Tuna” Olofsson som tror på Rademachersmedjorna och Eskilstuna som musikstad. Redan nu på lördag kommer Eldkvarn till Rademacher.

Men vart var de annars så initierade musikjournalisterna Jesper Bohm, Folket och Peter Bornemar, Eskilstuna Kuriren ? De håller väl inte på att tappa känslan för vad som ligger i front………………….Eskilstuna alltid i front.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

