Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 2, 2010

Sommar summarum 2010

Jag tror att många summerar sommaren som en av de varmaste och bästa på många år. Det har i vart fall för mig inneburit vila och återhämtning. Men sommaren har också erbjudit många trevliga besök av barn, barnbarn och kompisar. Det är som att grillen stått på hela tiden.

Sommaren har också kännts extra rolig att jag i min roll som kommundirektör var inbjuden att prata vid seminarier vid så väl Almedalsveckan som Pridefestivalen. Jag tror att det är viktigt att Eskilstuna syns – att vi sticker ut.

En liten summering av min sommar ser ut så här;

Bästa sommarradio
P1 har haft ett alldeles utmärkt program på eftermiddagarna där olika utrikeskorrespondenter fungerat som värdar. Definitivt mer intressant än årets utbud av Sommar.

Bästa sommarläsning
Bror-Erik Ohlssons böcker om Eskilstunas historia. Både spännande och lärorikt. Det är tydligt att vår stad har en stolt historia som stavas öppenhet.

Bästa sommarmusik
Kent, Kajsa Grytt, Lundell och Winnerbäck får ursäkta men jag har allt framför mig. Way Out West i Göteborg om fjorton dagar.

Bästa och hemskaste sommarupplevelse
Springer in på upploppet i Hornsjön Runt på Öland efter en tuff och plågsam runda i hällregn och hör speakern säga: ……..och här kommer Pär Eriksson vår siste löpare och vi kan äntligen starta prisutdelningen som alla väntat på…………….

Bästa idrottsupplevelse
Vare sig Fotbolls-VM, Friidrotts-EM eller Djurgården mot Real Mallorca på Tunavallen utan Örebros 3-0 mot Elfsborg på Behrn Arena med barnbarnet.

Bästa möte
Träffade en japan i det mörkaste av Småland som berättar för mig om ett konstmuséum som ligger i en stad som heter Eskilstuna. Detta innan jag hunnit berätta om vem jag är.

När jag åker till Stadshuset så är det alltjämt få på väg till jobbet, det är tyst och litet mulet väder. Det är som att semestern inte riktigt gett med sig än. Det är som att Eskilstuna säger – ”vänta ett tag till……..”. Men jag tycker att det känns extra roligt att börja jobba igen. Dels är det valår och oaktat valresultatet så betyder det förändring. Nya röster och nya ambitioner. Sådant skapar energi och ställer också höga krav på oss tjänstemän.

Dels står vi inför en rad utmaningar – jag tänker på abetslösheten och vikten av att vi nu börjar se en förbättring men kanske framförallt att vi har en rad frågor som ”väntar” på sin lösning. Vad händer med det nedbrunna Statt, hur går det med planeringen av arena/-or, konferensanläggning, nytt bad, miljöinvesteringar, kommunikationerna till Stockholm, logistiksatsningen i Folkesta och Kjula, bostadsbyggandet i Odlaren, Munktellstadens framtid och en av Eskilstunas viktigaste framtidsfrågor – kunskapen i skolan?

Alla dessa frågor innehåller spänningar, olika synpunkter och prioriteringar och utmaningen handlar om att våga, att ha mod att se Eskilstuna i ett 50-års, ja kanske 100-årsperspektiv. Kommer vi att orka göra det? Och då tänker jag inte bara på politiker och tjänstemän i kommunen utan om vi Eskilstunabor orkar med förändringens vindar.

Jag skulle vilja var skarp och formulera det så är – Eskilstuna står nu inför ett av sina historiska vägskäl. Fortsätta utveckla vår stad som generationer gjort i århundranden eller stanna upp och bli lite mer återhållsam i investeringar och framtidsvisioner.

Oaktat vilken väg Eskilstuna tar så är det oerhört viktigt att vi stimulerar till diskussion, debatt och reflektion. Att vi skapar en öppenhet i klimatet – långt från känslan av att någon ”kör över oss” alternativt lokala opinionsgrupper som vill ha just sin fråga stoppad eller genomförd. Den öppna andan och det klimatet går inte att kommendera fram – den skapas bara i en ärlig vilja till att lyssna. Det är så vi tar Eskilstuna framåt.

Välkommen till jobbet och ha en riktigt bra höst!

Kommentera

Kategorier

