Skrivet av: Pär Eriksson | juli 29, 2010

Sommarpärspektiv XI 2010

Jag besökte Pridefestivalen i Stockholm och deltog i ett samtal om begreppet makt. Jag tycker att det är bra att Eskilstuna kommun engagerar sig i HBT-frågor. För mig handlar det inte i första hand om huruvida man ”gillar” HBT-frågor eller ens om hur vi ska tolka Bibeln utan den principiella frågan är om alla medborgare ska ha lika rättigheter. Är det värt ett modernt samhälle att enskilda medborgare diskrimineras pga av kön, etnisk eller social bakgrund, religion, hudfärg eller sexuell identitet? Nej, naturligtvis inte. Just därför är också HBT-frågorna ett arbete för att stärka de demokratiska fri- och rättigheterna.

Nu känns det relativt lätt att ”komma-ut” som HBT-vänlig 2010. Jag skulle vilja ha varit inbjuden för 10 år sedan och sagt det jag nu förmedlade i det här samtalet. Det hade varit en utmaning. Nå, bättre sent än aldrig.

Sakta men säkert börjar det närma sig – dvs tillbaka till jobbet. Jag smygstartade den här veckan och hade som första utmaning att komma ihåg koden för att komma in på jobbet. Sifferkombinationen var helt borta i huvudet men när jag väl stod där så var det som att fingrarna mindes.

Veckan började annars i idrottens tecken. Stora barnbarnet F och jag åkte till Behrn Arena och såg tillsammans med 10.000 andra Örebro SK besegra Elfsborg med 3-0. Det var en riktigt, riktigt bra allsvensk fotbollsmatch och det slår mig än tydligare hur viktigt det är att en stad har något att samlas kring, något att vara stolt över.

Jag noterar också att gamla Eyravallen med sin klassiska träläktare ersatts av en modern fotbollsarena och granngårds bygger man nu till och förnyar Vinterstadions hockey- och bandyarena. Örebro är inte så mycket större än Eskilstuna. Deras kommunala ekonomi är sedan flera år ansträngd och ändå vågar man göra sådana här framtidssatsningar.

I Eskilstuna har vi fina arenor i form av Tunavallen, Motorstadion och Ekängens fridrottsarena. Nu har våra lag ett ansvar att fylla arenorna med bra idrott.

Men nu behöver också Eskilstuna kommun ta nästa steg för att hänga med när det gäller inomhussporterna. Kodordet är mod och att våga tänka femtio år framåt.

Vår tyska vänort Erlangen är på besök – eller rättare sagt deras handbollslag. Två matcher skall spelas mot GUIF under helgen och kommunen bjuder på avslutningsmiddag med lagen. Det ska bli kul. Vänortsarbetet är viktigt för Eskilstuna och nästa sommar firar vi 50-års bröllopsdag med Erlangen. Det ska ockås bli intressant att återse GUIF. Nu är det väl guld som gäller…………….eller hur var det nu med den modiga Fristaden?

I min ålder så tenderar det att det blir fler begravningar än bröllop. Dvs egna föräldrar och släktingar är gamla och de egna och kompisarnas giftermål är avklarade. Men nu kommer en tid då barnen och barnens kompisar är i giftastider. I helgen så skall jag på bröllop. Stora E som vi känner sedan hon var liten skall gifta sig med schyssta D. Jag har en egen personlig kampanj riktad till E och D som heter ”Bo kvar i Eskilstuna”. Det är bl a de här ungdomarna som vi ska vara måna om. De är utbildade, de älskar sitt Eskilstuna och de har en oerhört bra attityd till livet, frispråkiga men också redo att hugga i och bidra. Men då måste det finnas jobb, bra boende, bra skola, kultur och fritid och en bra stämning och energi i stan. Så enkel och svår är utmaningen.

Ha en fortsatt bra sommarvecka!

Responses

  1. […] har ordet: Sommarpärspektiv XI 2010 59.266253 […]


Kommentera

Kategorier

