Skrivet av: Pär Eriksson | juli 8, 2010

Sommarpärspektiv IV 2010

1998 så arrangerades det 6 seminarier under Almedalsveckan. 2002 hade det stigit till 50 och nu i år så avverkas 1 395 (!) olika seminarier. Med teman som rör sig mellan politik, sociala-, internationella- och miljöfrågor, näringslivsfrågor och religion.

I det förstone så tänkte jag att det blivit en slags politikens Kiviksmarknad där olika lobbyorganisationer och PR-byråer driver på olika frågor. Så kan det nog också vara men bakom den där ytan så ser jag också en manifestation av demokrati och samtal. På ett nästan unikt sätt i världsmåttstock så samlas den demokratiska rörelsen – för här finns inte bara de etablerade partierna utan också de moderna folkrörelserna som Amnesty, Greenpeace, BRIS, Afrikagrupperna och olika kvinnogrupper.

Vart jag än går i Visby så hör jag samtal. Det diskuteras, sägs allvarliga ord och skrattas.

Förutom det seminariet där jag själv var inbjuden till som talare så besökte jag bl a ett seminarie om arkitektur och stadsplanering, ett om de mindre högskolornas framtid, ett om elever med Aspberger och andra funktionshinder och ett om besöks- och turismnäringen. Så snacka om att det är en bredd i utbudet.

Men det som tog tag i mig var ett samtal mellan de fd statsministrarna Ingvar Carlsson(s) och Ola Ullsten(fp) och några journalister – bl a Per T Ohlsson från Skånska Dagbladet och Lena Melin, Aftonbladet. Temat kretsade kring vad som krävs av en framtida statsminister i ett 20-25 års-perspektiv. Alla verkade vara överens om att det krävdes en hög integritet, intellektuell skärpa och en stor förmåga till att kompromissa. Såväl Carlsson som Ullsten betonade att man i rollen inte bara företräder ett block eller ett parti utan man ska representera ett helt land. En röd tråd i svensk statsmininstertradition är just förmågan att sy ihop breda lösningar som står sig över tid och vinner medborgarnas accept och respekt.

Panelen fick den svåra men utmanade uppgiften att peka ut vilka tänkbara statsministrar i vardande som nu går omkring i Visby och är de namn vi pratar om 2030. Naturligtvis en omöjlig fråga men namn som nämndes var den skånske riksdagsledamoten Luciano Astudillo(s) och Sveriges EU-minister Birgitta Ohlsson(fp). Den som lever får se.

Nu har jag återvänt hem och börjar med att gå igenom mail, post och lokaltidningar. Alkoholdrickandet minskar bland våra ungdomar. Enligt CAN:s årliga undersökningar av åk 9-elever så har det inte varit lägre sedan i början av 1970-talet.

Jag blir oerhört glad och stolt när jag tar del av att Eskilstuna kommun placerar sig på en topp fem-placering bland landets kommuner när det gäller miljöarbete och hållbar utveckling. En expertpanel tillsammans med tidningen Milöjaktuellt har rankat kommunerna bl a efter klimatarbete, naturvård, ekologisk mat och utbildning av småföretagare. Läs vidare – klicka.

Jag noterar också att våra lokala tidningar rapporterar om att Volvo CE nyanställer och att elektronikföretaget Westermo nu tar ett starkt steg in i på den asiatiska marknaden.

Hustrun läser uppenbarligen andra artiklar än jag för hon kommenterar att det finns en undersökning som säger att det som par pratar om under sin semester blir genomförda till 59%.

Hoppfullt, säger hon…………………

Kan sommaren vara bättre? Mälaren ligger spegelblank och himmlen är nästan molnfri. En VM-final att se fram emot, Djurgården på besök på Tunavallen och Kent förbereder sig för Parken.

Ha en fortsatt fin sommarvecka!

Kommentera

Kategorier

