Skrivet av: Pär Eriksson | juli 4, 2010

Sommarpärspektiv III 2010

Smaka på orden förtroende, trovärdighet och tillit. Det är oerhört starka och värdeladdade ord. I någon mening så är det kanske det som bär upp ett samhälle. För-troende. Jag tror på dig före.

Förmågan att känna förtroende och tillit till varandra, mellan grupper av människor men också mellan oss som individer. Vetskapen att någon inte lurar mig – att livet och samhället känns rättvist och har ett sammanhang.

Min tes är att ett samhälles förmåga att bygga förtroende och tillit avgörs av hur vi uppträder mot varandra – hur vi förmår upprätthålla en slags grundrespekt. Om den naggas i kanten och känslan är att det inte går att lita på någon så urgröps också grundfundamenten för demokratins själ.

Jag tänker på det här när jag läser en sk förtroenderanking av olika yrkesgrupper och samhällsfunktioner som presenterades nu i sommar – Klicka GFK:s undersökning Trust Index . I toppen av listan ligger Räddningstjänsten följt av brevbärare, läkare och lärare.

Det glädjer mig extra att Räddningstjänsten ligger så högt. En enkät som riktar sig till Eskilstunabor gav också samma svar. Förtroendet är extremt högt och de senaste årens stenkastning mot brandmän som vi har kunnat läsa om i våra storstäder har uppenbarligen ingen förankring i folkdjupet.

Jag blir också glad över att lärarna ligger så högt. Ibland har jag en känsla över att lärarna får klä skott för andra tillkortakommanden i samhället. Lärarna och skolan har varit lätta att kritisera. Men ska vi ta den här undersökningen på allvar så talar den ett annat språk.

Jag noterar också att polis och domare åtnjuter ett stort förtroende. Det är oerhört viktigt att det i en demokrati finns ett grundmurat förtroende för rättsväsendet.

Min egen kår – kommunaltjänstemän – placerar sig tillsammans med advokater, präster, banker och storföretagschefer i mitten av rankingen. Uppenbarligen finns det mycket mer att göra för oss som arbetar i kommunen. Många gånger så står en kommun i svåra vägval, frågor skall avvägas och prioriteringar skall göras som i slutändan inte uppskattas av alla. Men uppgiften är inte omöjlig och det finns bara dialog och samtal som svar. Och tidigt involvera människor.

Tufft att läsa är att fackföreningar, välgörenhetsorganisationer, journalister och politiker åtnjuter relativt lågt förtroende. Endast reklamfolk åtnjuter lägre förtroende enligt den här undersökningen.

Ett samhälle måste bygga på en stark relation mellan medborgare och de folkvalda och just därför så måste politikerna också ta de här resultaten på största allvar. Min lärdom genom livet efter att ha arbetat nära många kommunpolitiker – de som åtnjuter den största respekten är de som är öppna och ärliga och som tydligt uppfattas att de drivs av en inre kompass – må vara sin kommuns bästa, tillväxt, social rättvisa eller miljöengagemang. Så enkelt och så svårt.

Så byggs förtroende, trovärdighet och tillit. Och kanske utmaningen också är personlig. Dvs ett trovärdigt samhälle byggerpå trovärdiga medborgare. Dvs hur vi agerar och är mot varandra – var och en av oss.  

Ha en fortsatt bra sommar!

Responses

  1. Pär,
    sköna sommarord. Spännande att följa ditt ”pärspektiv”. När du skriver ”samhällets tillkortakommande” så kan det likställas med ”människors tillkortakommande”. Om alla gör sitt lite bättre kommer effekten snabbt. Njut av Gotland.
    Ha det bra

    Hälsn Johan

  2. Och jag skulle vilja rikta ett litet varningens ord mot det du definierade i början av ditt inlägg, Pär! Du sa ”för-troende”. Kan likställas lite granna med ”för-utfattad mening”. Det kan man ha, men ack så svårt blir det då att övertyga och få alla medborgarna med sig…! Om inte annat så har historien visat det.

    ”Fånga dagen” ser jag som en mera framgångsrik strategi, en maxim som flertalet renommerade ledare har tillämpat – och i lyckligaste fall vunnit succès med.

    Fånga dagen och gilla läget – två floskler som kan vara riktigt bra tumregler, tror jag.

    Hälsningar! Mats


Kommentera

Kategorier

