Skrivet av: Pär Eriksson | juni 23, 2010

Veckan som gått – w 25

På jobbet
Som en del i Kommunledningsgruppens våravslutning så hade vi bjudit i Tre Kronors nye förbundskapten Pär Mårts. Hans tema var ”Vinnande ledarskap” och han gav oss en bra bild av hur han tänker som idrottsledare. Mårts betonade vikten av ett tydligt mål som hela föreningen – styrelse, klubbledning, spelare, tränare, rehabansvarig och materialare – delar. Han berättade också om vikten av att varje spelare fokuserar på prestationen i varje byte snarare än resultatet att vinna matchen.

Jag har träffat Pär tidigare under min tid i Västerås då han arbetade på vårt hockeygymnasium. Pär blandar en tydlighet kring målet och vikten av att vinna samtidigt som han har en mjuk och resonerade framtoning som bygger på nyfikenhet och vikten av ”att dela bilder” som han uttrycker det. Mårts är också lite ovanlig i sin utstrålning idrotts-Sverige. Han säger utan att tveka att Tre Kronor ska vinna guld. Inte att vi ska ta oss till slutspel och sedan får vi se………….Kanske något för oss i Eskilstuna att ta efter?

Det närmar sig semester men mötena avlöser varandra in i det sista. Arenautredning, Statt-frågan, bolagsstämmor och träff med Strängnäs är frågor som avhandlas i veckan.

Vi har en träff i veckan om Eskilstunas marknadsföring. Tillsammans med näringslivet driver kommunen det som kallas EMAB – Eskilstuna Marknadsföring AB. Det är en mycker viktig verksamhet som har till uppgift att driva Turistbyrån men också att saluföra och marknadsföra Eskilstuna som ort. Den här kvällen har olika ägarrepresentanter strålat samman för att dra upp riktlinjerna för det framtida arbetet.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En morgon är jag tidig till jobbet. Klockan var närmre sex än sju och jag utgick ifrån att jag skulle vara ensam på stan. Men icke. Det är en härlig upplevelse att se staden vakna. Några stavgångare blandas med några föräldrar som är på väg till förskolan.  Några kommunanställda på väg till jobbet korsar Nybron tillsammans med några nattarbetare som är på väg hem från Mälarsjukhuset. Några cyklister korsar nyvaket Rademachergatan tillsammans med de allra första bussarna.

Den tidiga morgonsolen reflekterar i Eskilstunaån och påminner om att vi snart har den vackraste och ljusaste helgen att se fram emot. De första varubilarna är på väg in mot varuhusen och affärerna.

Jag känner mig glad och tänker vilken ynnest det är att få gå upp på morgonen och åka till jobbet. Ett ord och en känsla som är underskattat är just t-a-c-k-s-a-m-he-t. Det är som att det är utrangerat ur det svenska språket. Som om tacksamhet var något underdånigt eller dåligt. Tvärtom – tänker jag.

På hemmaplan
Det närmar sig midsommar och familjens program börjar bli klart. Just den här helgen firas den med mina allra närmaste vänner. Människor som jag känt och varit nära vän med i mer än 40 år. Lunch, fika i det gröna, dans, grillning, femkamp och frågesport står på dagordningen. What´s new, säger de som känner mig. Ingenting, säger jag.

Ha en skön midsommarhelg!

Responses

  1. Vissa saker vill man inte att de ska förändras. Midsommartraditioner är väl en sådan sak… Ha en riktigt trevlig midsommar!

  2. Helt rätt. Mitt i alla krav på förändring och nytänkande så kanske det är bra att det finns något att hålla sig i. Ett midsommarfirande till exempel.

    Det där gav en idé till en krönika i höst. Behovet av att ha något att hålla sig när allt omkring oss förändras.

    Ha en bra sommar Anette!

    Pär E

  3. Pär,
    din namne till förnamn har uppenbarligen inspirerat dig. Frågan blir hur man omsätter kunskapen i praktiken. Tror du Kommunen skulle identifiera strukturella fel om varje lärare och elev var för sig under t ex en vecka eller en månad poängsätter varje lektion utifrån lärarens och elevens prestation?


Kommentera

Kategorier

