Skrivet av: Pär Eriksson | juni 17, 2010

Veckan som gått – w 24

På jobbet
Vi hade ett mycket bra möte/hearing om tillskapandet av en sk multiarena i Eskilstuna. Ca 90 personer från näringslivet, idrotten, kulturen, besöks- och hotellnäringen och andra intresserade samlades för att diskutera och ventilera möjligheterna men också fallgroparna. Bl a var Sven-Åke Wikers från Malmö inbjuden – han är en erfaren ”arenabyggare” och gav handfasta och konkreta råd.

Jag själv betonade vikten av samarbete och att vi förmår gå tillsammans. Tiden då kommunen agerade som en myndighet, näringslivet var lite avvaktande och skeptiskt och idrottsföreningarna iklädde sig kravställarnas roll är förbi. Vi skriver 2010 och det krävs en ny anda och en ny förståelse.

Varje år rankas årets bästa sportkommuner. Kriterierna handlar inte bara om antalet arenor utan också om breddidrotten, hälsa och miljöarbetet, kultursatsningar och nivån på utbildningen. De tre storstäderna toppar 2010-års lista men sedan slåss Halmstad, Karlstad och Uppsala om platserna. Skulle Eskilstuna 2020 kunna ta en plats på tio-i-topp-listan? En erfarenhet ute i världen är att städer som är framgångsrika ofta har en stark identitet som just sportstäder.

Jag har skrivit det tidigare – ibland är jag orolig för Eskilstunas utveckling. Inte så att jag inte ser engagemanget och idéerna – tvärtom. Men jag ser också lokala opinioner som är med rätta är oroliga men ofta säger nej. Nej till nya bostäder, företagsetableringar, logistiksatsningar, äldreboenden och nu senast boenden för missbrukare.

Ingen Eskilstunabo är emot allt men faran är att signalen till politiken är att ”inte göra något”. Och då stannar Eskilstuna i utveckling. Det betyder inte att kommunen inte ska lyssna på kloka och konstruktiva synpunkter men här har vi ett ansvar att ge alla möjlighet att se helheten och den helheten stavas Eskilstuna.

Vi hade en avstämning med Studentkårens styrelse. Deras utmaning just nu är att det sk kårobligatoritet avskaffas. Det betyder bl a att den tidigare säkra intäkten i form av medlemsavgifter nu måste bygga på ett aktivt arbete för att värva medlemmar och göra sig förtjänt av medlemsskapet. Jag tycker att vår studentkårsstyrelse gör ett mycket bra arbete och rustat sig väl inför förändringen. Mälardalens Högskola är viktig för Västerås och Eskilstuna. Vi behöver fler studenter, fler kvalificerade utbildningar, fler utländska gäststudenter och utökade forskningsresurser.

Vi Eskilstunabor behöver också stärka våra relationer med Högskolan. De är viktiga aktörer i vår stad. Bl a är bra boendemöjligheter och en aktiv nöjes- och restaurangverksamhet viktiga faktorer för en högskolas framgång.

Jag var en heldag tillsammans med vår förskolechef  Marika Lundqvist. Hon tog mig med på besök till Gillberga samt till Fröslundas och Odlarens nya förskolor. Nu är jag en relativt van förskolebesökare sedan mina år i Västerås och det jag fick se var mycket bra. Det finns en modernitet och ett anslag som tilltalar mig.

Det är högtidsstund för en kommundirektör när nästa års budget skall debatteras och beslutas om i Kommunfullmäktige. Läsaren kanske småler men för mig så är det här demokratins själ. Kommunfullmäktige är ytterst vår uppdragsgivare. Inte enskilda grupper, brukare, medborgare eller medarbetare. Det är fullmäktiges beslut och inriktning som anger tjänstemannaorganisationens färdriktning och vilka frågor som skall prioriteras. Jag gillar också när det finns spänningar och olika perspektiv. Det är så Eskilstuna utvecklas.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna förbereder sig för sommaren. Jag noterar att vår Stadsbyggnadsförvaltning jobbar hårt för att få ut alla blommor. En stad som klär sig vackert ger en stark signal om att staden och dess innevånare är viktig. Jag har aldrig förstått dom som tycker att vi inte ska satsa på stadens utformning och dess estetik. Som om kullerstensbeklädda gator, vackra rondeller och parker stod i motsättning till en bra skola, vård och omsorg. Båda behövs. Det är helheten som avgör en stads framgång.

Under veckan har jag mött flera tillfälliga besökare i Eskilstuna och jag noterar att några av dom har uttryckt att de tycker att staden är vacker. Det är som om vi blir hemmablinda och inte ser stadens skönhet. Ta en kvällspromenad från Fors kyrka längs ån bort mot Rothoffsparken – gå via Faktoriholmarna och tillbaka mot Stadsparken och in på Köpmangatan så förstår du vad jag menar.

På hemmaplan
Kent överraskar med att lansera ett nytt album mitt i juni – ”En plats i solen”. De första rescensionerna indikerar ännu en bra CD från Eskilstunas stolthet. Själv köpte jag nyligen nyutgivningen av Rolling Stones ”Exile on Main Street”. En skiva från 1972 som av många betraktas som Stones kanske bästa.

Annars andas helgen träff med vänner och en första känsla av midsommar och att semestern snart är här.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär!
    En vecka i positiv anda.Jag hoppas vi kan ro i land projektet kring våra arenor vare sig de är virtuella eller i tegel, eller bägge delar.
    Jag tror att det behövs mycken klokskap och framsynthet.
    Eskilstuna ligger bra till på alla sätt och vis som attraktiv konferensort . I och med att jag sitter i Riksteaterns styrelse, så hade jag möjlighet att för någon vecka sedan via Eskilstuna Marknadsförings försorg visa staben i Riksteatern, Eskilstunas alla fördelar som konferensstad.
    Munktellområdet, Sundbyholm Eskilstuna har mycket att erbjuda redan nu förstår jag när jag sett på vår stad ur andras perspektiv.

    Vad Riksteatern vet som kanske inte du vet, det är att vi kan inte ha Cullbergbaletten i Eskilstuna, vår internationellt sett största gruppering inom dansen sett över tid.
    Vi har ingen scen som klarar den typen av konstnärligt uttryck.
    Nu är det kanske inte en scen för dansen specifikt jag är ute efter,utan mera att hitta en representativ grupp som kan översiktligt och framåt sia och ta fram ett underlag för en eventuell arena.

    På måndagens möte saknade jag kvinnorna och ungdomarna t.ex. Precis som du är jag optimistisk trots att en del hesa olyckskorpar kraxar.
    Själv lyssnar jag på Muswell Hillbillies med Kinks från 1971 nu dagen innan jag kör Vätternrundan för tionde året. Är du med nästa år?

  2. Hej Bosse!

    Bra att du lyfter fram kulturen och dess möjligheter för Eskilstuna. Det är lätt att det nu blir stort fokus på idrotten eftersom vi resonerar om idrottspolitiskt program och arenor just nu.

    Apropå hesa olyckskorpar – det är bra att det finns ett motstånd och en viss skepsis. Då måste argumenten vässas och min erfarenhet är att det är i ”spänning” som utveckling sker.

    Härligt att du tar Vätternrundan för tionde året (?). Imponerad. Jag är dock ingen bra motionscyklist.

    Kinks är starka. Jag minns deras besök i Sporthallen.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

