Skrivet av: Pär Eriksson | april 8, 2010

Veckan som gått – w 14

På jobbet
Vi var några från kommunledningen som träffade representanter för Högskolans studentkår. Det blir allt tydligare för mig vilken stor betydelse Mälardalens Högskola spelar för Eskilstunas utveckling. Inte bara att vi har ett lärosäte i vår stad utan också att det skapas energi, liv och rörelse i en stad med många unga människor. Studentkåren har många viktiga uppgifter som bl a handlar om att påverka utbildningen och studiesociala frågor men också att verka för att Eskilstuna blir en levande stad att bo och studera i.

Jag var ute på besök på två av Eskilstunas industriföretag – CH Industry och Solö Mechanical som bl a levererar komponenter till fordonsindustrin. Det som slår mig är hur viktig tillverkningsindustrin är för vår stad. Och jag imponeras också över den kunskap som finns.

Jag tänker att utan de här typerna av företag så vore inte Eskilstuna det det är. Utan den här produktionen så fanns inte jobben och utan jobben så fanns inte den kommunala välfärden.

De här borr-, fräs- och svetsjobben är inget annat är skola, kultur, vård och omsorg i slutändan. Jag tror att det är viktigt att vi förstår den kopplingen. Precis som industrin behöver förstå att utan en offentlig sektor med bl a utbildning, förskola, kultur och fritid och samhällsservice så föds inga företag.

Vi har kontrakterat Ernst och Young för att hjälpa oss att utveckla vår styrmodell. I grunden är jag mycket positiv över vårt sätt att arbeta med mål och uppföljning men ledningen behöver bli ännu tydligare. Om politiken ska få genomslag för sina ambitioner och färdriktning så måste vi dra organisationen åt samma håll – levandegöra vår vision om den stolta Fristaden.

Vi måste veta att det vi gör leder till resultat. Min erfarenhet under mer än 30 år i offentlig verksamhet är att vi ibland ”driver en egen firma” efter eget huvud. Det är ofta tecken på bristande respekt för demokratiskt fattade beslut. En kommunal organisation måste gå samfällt. Det är bl a det Ernst och Young skall hjälpa oss med.

Vi hade möte tillsammans med tjänstemannaledningen i Strängnäs. Vi håller på att förbereda ett gemensamt möte mellan våra kommuners kommunstyrelser. Strängnäs och Eskilstuna är viktiga för varandra, vi är för evigt sammanbunda med varandra. Frågor om kommunikationer, logistiksatsning, utbildning och konkreta frågor om samordning kommer att stå på agendan.

Jag är inbjuden av Stiftelsen Rekarne Sparbank för att prata om Eskilstunas framtidsutmaningar. Det känns mycket stimulerande att möta ett företag som har hela sin historia och sin själ i Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt-i-Eskilstuna
Frågan om en sk mulitarena tog ett nytt steg framåt under veckan. Det blir nu ett tydligt uppdrag till tjänstemannaorganisationen att arbeta fram ett underlag för beslut.

Eskilstuna är en storstad och vi måste också våga satsa på sådan här typ av verksamhet. Halmstad,Lund och Skövde är exempel på kommuner som är mindre än Eskilstuna men som vågat. Jag tror att en arena som ger möjlighet till såväl elit- som breddidrott, kultur, musik och mässor skapar en ny kvalitet för vår stad.  

Arena Skövde

 På hemmaplan
Ur vintern växer ett nytt Eskilstuna fram. Även om det ännu inte riktig känns som vår så märks det att stadsbilden och naturen förändras. Och kanske också vi människor inombords. Jag ser fler leenden.

Om påskhelgen gick i barnbarnens tecken så stavas den här helgen återhämtning. Jag linkar fortfarande med en skadad löparvad men hoppas att jag snart är ute igen. Det finns inget mer behagligare än att få göra en löprunda – särskilt om omgivningen stavas Eskilstuna.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

