Skrivet av: Pär Eriksson | april 1, 2010

Veckan som gått – w 13

På jobbet
Jag och vår näringslivsdirektör Eva Lilja träffade avgående koncernVD för Eskilstuna-Kuririen Hans Rinkeborn och nytillträdde Sören Axelsson. Vikten av en lokaltidning för en ort kan inte nog betonas. Det kittar ihop medborgarna och skapar en samhörighetskänsla. Vi hade en bra diskussion om lokalmedias roll som informatör och granskare. Jag gillar att såväl Hans som Sören lyfter upp det här dubbla uppdraget. Eskilstuna-Kuririen och Folket har ett oerhört viktigt uppdrag i att bevaka och granska kommunen och sådana som mig. Men tidningarna har också ett informationsansvar, att förmedla vad som händer och att beskriva Eskilstunas utveckling.

Eva och jag fick Jerker Norins läsvärda bok ”Ordet måste stå fritt – 115 år med Eskilstuna-Kuriren” som bl a berättar om den stridbare antinazisten J.A. Selander som gåva av Hans och Sören. Det vilar ett tungt och viktigt arv på Eskilstuna-Kuriren.

Vi hade ett bra möte med Kommunstyrelsens arbetsutskott. Bl a stod arbetet med en ny översiktsplan som tar sikte på 2030 på agendan. Jag gillar sådana här frågor och samtal. Det handlar om Eskilstunas utveckling och det vi gör nu påverkar och ger resultat om 10-20 år – ja, kanske 50 år. Den utmanande frågan är hur vi involverar fler i det samtalet. Särskilt i en tid då det lätt handlar om n-u och hur olika frågor  påverkar oss som individer och grupper. Hur bygger vi samhällen som håller framöver?

En viktig uppgift för en kommundirektör är att träffa Eskilstunaföretag, föra dialog och samtal om vår kommuns framtid. Den här veckan träffade jag ett gäng unga entreprenörer på Profeel. Det är ett ungt företag som var nominerat till ”Årets företag” i Eskilstuna. De sysslar bl a med presentreklam men också med arbetsmiljölösningar och events.

Viktiga entreprenörer för Eskilstuna

Jag träffade också ledningen på Nordea som gav sin bild över konjunkturen och läget i Eskilstuna.  Det här är två olika företag men båda med en entusiam och en framtidstro på utvecklingen. De är båda också exempel på branscher och företag som ökar i Eskilstuna just nu -reklam och finanstjänster. Vi är en tillverkande stad men det är viktigt att vi också får en bredd på vårt näringsliv.

Visste ni förresten att Nordeas Telefonbank har sitt säte i Eskilstuna med 150 anställda?

Mitt Eskilstuna- mitt i Eskilstuna
Jag vet inte om ni noterade i vintras att våra rondeller ofta var vackert dekorerade med tända marshaller. När jag nu ser att rondellerna är klädda i påskskrud så blir jag glad. Det här är ett enkelt sätt att göra en stad fin och ger signalen att Eskilstuna är viktig och att vi är mån om den. Bra jobbat Stadsbyggnadsförvaltningen säger jag.

Nu kanske vi inte ska dra för stora växlar på hur det ser ut när snön smälter bort – ni vet det som göms i snö kommer upp i tö. Men jag vill ändå slå ett slag för en finare och renare stad. Ibland tycker jag att Eskilstuna är skräpigt och det budskapet förstärks också av klotter och skadegörelse. Jag gillar inte det. En förfulning ger signalen om att det inte är så viktigt – att Eskilstuna inte är att räkna med.

Jag skulle vilja att vi gjorde mer tillsammans – var och en av oss – för att göra Eskilstuna finare.

På hemmaplan
Efter en något lugnare vinter vad gäller löpning så tokstartade jag med några långa och intensiva pass. Trots att jag sprungit i mer än 30 år så lär jag mig aldrig – vaden gick sönder och moloket fick jag lunka hem.

Det närmar sig påsk och familjen Eriksson har storsamling. Det är första påsken för de nyfödda barnbarnen lilla B och pyttelilla E. Jag vet inte om de riktigt känner varandra än men jag blir så varm i hjärtat när jag tänker på att det är två kusiner som skall följa varandra i livet. Det är också så mäktigt att tänka att de kommer att leva en stor del av det här århundradet.

Det blir travbesök på Sundbyholm och naturligtvis klär vi oss i rött på annandagpåsk då GUIF möter Drott. Hör jag inte bofinken – om än lite svagt……………….

Ha en skön påsk!

Kommentera

Kategorier

