Skrivet av: Pär Eriksson | februari 11, 2010

Veckan som gått – w 6

På jobbet
Det var en riktigt bra vecka. Dels kände jag att jag fick mycket gjort, dels hade jag förmånen att få träffa politiker och tjänstemän från Namibia. Sedan min start i maj 2009 så har jag mött representanter från Kina, Ryssland, Indien och nu Namibia. Jag är stolt över att få representera Eskilstuna men det finns också ett sådant stort lärande att få möta andra sätt att tänka och förhålla sig till världen.

Namibia är ett land i stark ekonomisk utveckling och det märktes också på deras frågor. När jag på kvällen samtalar med några av våra besökare så berättar de att deras stora problem är alla tusentals föräldralösa barn vars föräldrar dött i AIDS. Vi diskuterar Eskilstunas utmaningar men när de frågar vad det är som är den stora frågan i media så vill jag inte berätta att det handlar om snöröjning………………

Det känns också kul att Namibia-besökarna har blivit rekommenderade att bl a besöka Eskilstuna under sin Sverigevisit. Någon talar väl om oss och tycker uppenbarligen att vi har något att lära ut. Vad var det vår vision sa ”Till oss kommer du för att uppleva, lära och inspireras”.

Jag var inbjuden till det som kallas ”Näringsrik frukost” på Munktell Science Park för att prata innovation. Mycket folk och stort intresse, så kändes det i vart fall. Olle Dierks från Science Park var också med och han gav en bra bild av vad innovation är och det var påtagligt att vi drar åt samma håll även om mitt fokus är utveckling av offentlig sektor.

Jimmy Jansson, vice ordförande i Kommunstyrelsen, undertecknad och vår förhandlingssamordnare Anita Ericsson var med och hälsade 24 st distriktssköterskor och arbetsterapeuter välkomna som nyanställda i kommunen. De arbetar inom hemsjukvården som tidigare Landstinget ansvarade för.

Jag gillar sådana här tillställningar. Det tas och ges och det fanns en berättigad kritik från våra nya medarbetare om hur övergågngen gått till. Men som alltid så blir det bra diskussioner om alla lyssnar på varandra och försöker förstå varandras perspektiv. Jag är helt övertygad om att det här kommer att bli bra och sett ur patientens perspektiv så tror jag att det finns mycket att tjäna på att det är kommunen som ansvarar för hemsjukvården.

För att få upp en helhetsbild över Eskilstuna utveckling i ett 10-årsperspektiv så arbetar vi i en grupp som består av representanter från alla berörda förvaltningar och bolag. Jag tror starkt på den här arbetsformen – se helheter, arbeta tillsammans, väga argumenten. Allt för att bli kloka rådgivare till politikerna. Vi har en gedigen agenda fylld av viktiga framtidsfrågor för Eskilstuna – bl a nya bostäder, Logistikpark, bad, konfensanläggning, vägar, framtidens tåg- och busstrafik.

Vi fortsätter att träffa respektive förvaltningledning för att summera 2009 och ta ut kompassriktningen för 2010-2011. Den här veckan var det träffar med Vuxenförvaltningen, Torshälla, Miljö- och räddningstjänsten och Barn och utbildningsförvaltningen. Vilken bredd och vad oerhört mycket bra som görs i en kommun. Jag önskar att fler fick ta del av allt detta.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har förstått att Fristadstorget är en viktig fråga. Jag delar den inställningen och menar att vi ska ha en vacker centrumkärna med ett estetiskt tilltalande torg. Men jag delar inte belackarna som uttrycker sig som att vi har ”Sveriges fulaste torg”. Tvärtom tycker jag att vi har en fint torg – som dock kan bli bättre.

Det är få torg idag i Sverige som är öppna. De flesta är sönderbyggda under 1980- och 90-talen med små byggnader och passager till gallerior och liknande. Vi har ett av få torg i Sverige som omges av tre stora och ”höga väggar” och med ett fint Stadshus i södra läget.

På hemmaplan
Tillbringar helgen i Stockholm. Barnbarnsbesök kombineras med design- och möbelmässa och Stockholmsvänner. Kort sagt en riktigt bra helg.

Pain of Salvtion överraskade. Själv tyckte jag att den Takida-liknande låten aldrig riktigt ”kom ut”. Men jag pratade med Folkets Jesper Bohm som var på plats i Örnsköldsvik och han menar att låten växer och att den är stark live. Jag litar på Jesper.

Nu börjar GUIF röra på sig. Pavas hemflytt är en succé. Nu börjar kant- och linjespelet fungera. Och försvarsspelet hade nästan Frankrike-klass mot Alingsås. Och Janne Ekman………..

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

