Skrivet av: Pär Eriksson | februari 7, 2010

Om att ha rätt eller skapa förändring och vikten av att förstå skillnaden

När jag mött blivande ledare i såväl Västerås som i Eskilstuna så har jag ibland fått frågan om vad som är min viktigaste lärdom i ledarskapet. Det svar som jag brukar ge är enkelt – du måste bestämma dig om du vill ha rätt eller om du vill förändra.

Föga revolutionerande tänker läsaren. Men reflektera en stund över ditt eget yrkesliv och din egen erfarfenhet. Drivs du av att få rätt eller drivs du av att förändra? Jag tror nämligen att det är en skarp skiljelinje – två olika synsätt att ta sig an sitt uppdrag och sitt arbete. 

I den västerländska kulturbildningen handlar mycket om rätt och fel. Vitt eller svart. Antingen eller. Och kanske det finns mycket klokt i det. De stolta traditionerna från de grekiska filosoferna som vägde orden och använde retoriken för att smula sönder sin motståndares argument. Det finns också mycket positivt att hämta ur den logiken – olika intressen och spänningar synliggörs.

Men när du med automatik flyttar in det förhållningsättet i en organisation eller i ett företag så finns det en fara att man går fel. Eller om man som chef eller medarbetare med automatik tror att den logiken och sättet att förhålla sig tar en organsation framåt.

Genom åren har jag mött tusentals medarbetare i samtal och dialog. Och det som slår mig är den ärliga viljan att förändra, att skapa något bra. Men ofta sker det under just fältropet – jag vill ha rätt. Dvs någon annan har fel och förstår inte. Och denna någon annan är ofta synonymt med politiker, föräldrar, medborgare, media, andra samarbetspartners eller än värre de brukare jag är till för.

I sämsta fall så blir strategin att tala någon till rätta, övertyga någon, trycka till någon, prata illa om någon, misskreditera eller lägga ok på någons axlar. Eller varför inte gå till media så att de slår upp mina bekymmer i en stor artikel så att de jag är missnöjda med förstår att de har fel. Om inte annat så kan jag få en känslomässig upprättelse. Men förändring…………nja.

Jag målar med en grov pensel för att tydliggöra. I verkligheten så är det naturligtvis mer komplicerat och nyanserat. Och kanske det är så att vi alla använder de här förhållningssätten till och från. Vi är människor.

Vikten av att arbeta med förståelse
Frågan i slutändan blir skarp – skapar jag någon förändring med det sättet att förhålla mig? Jag är tveksam. Även om jag får rätt så är det inte alltid att det sker någon djupare förändring. Just därför att all förändring måste bygga på förståelse.

Och det är det som är mitt råd till alla dessa nya unga chefer och medarbetare. Om du vill skapa en djupare förändring, på en skola, ett ålderdomshem, ett socialkontor eller i ett stadshus eller i en hel kommun så måste du ta utgångspunkten i att skapa en förståelse för behovet av förändring. Därför måste fokus förflyttas från ”att ha rätt” till att skapa förändring. Det är så framgång mäts.

Och min livserfarenhet är att en djupare bestående förändring skapas först när vi skapar förståelse för varandras olika synpunkter. När vi blir mer intresserade av vad den andre tycker och vilka erfarenheter den bär än att jag alltid ska framhäva mina egna. När frågor och dialog blir organisationens kännetecken snarare än att debattera och ”få rätt”.

Det är så vi skapar en modern komunal organisation på 2010-talet. Vi söker förståelse för hur system och frågor hänger samman. Vi försöker förstå varför politiken tänker som den gör, vad det är som gör att medarbetaren ser sin vardag ur ett visst perspektiv, hur chefen tänker, varför de fackliga organisationerna resonerar som de gör, hur en brukare eller kund tänker, vilken logik som vägleder media, hur en kommundirektörs agenda ser ut.

Det är så frågorna bör ställas. Allt för att öka förståelsen för varandras perspektiv. Det betyder inte att motsättningar och spänningar ska sopas under mattan. Tvärtom så tror jag att ett resonerande och reflekterande arbetssätt tydliggör och synliggör spänningar.

Vikten av nyfikenhet och samtal
Ibland har jag under åren fått påpekandet att när jag är nyfiken på någons världsbild så betyder det att jag håller med den. Inte alls säger jag. Att man är nyfiken, ställer frågor och är genuint intresserad av en persons sätt att tänka och resonera har inget med huruvida man håller med eller inte. Det handlar om att skapa förståelse. Att öka sin egen kunskap, sin egen förståelseram. Nyfikenhet handlar inte om att vara inställsam. Det handlar om överlevnad.

Många traditionella förvaltningsorganisationer är fostrade i att ”ha rätt”, tydligöra ansvar, markera sitt revir etc. Det är också en logik som varit framgångsrik och levererat välfärd och utbildning under decennier. Tufft arbete för att genomföra reformer, lagar och förordningar, många gånger i hård motvind.

2010 lever vi i ett mer komplext samhälle där allt mer eller mindre hänger ihop i levande system. Då blir gränser och revir en hämsko på utvecklingen. Det är just därför vi behöver gå mer tillsammans. Inte bara i Eskilstuna utan tillsammans i regionen och med andra kommuner, organisationer och företag. Vi behöver lösa allt fler problem tillsammans och i en anda av ”den andres goda intention”.

Det är just därför vi behöver öva på att inte ”ha rätt” och istället fokusera på resultat. Och ska vi lyckas med det så behöver vi öva på att ställa frågor, vara nyfikna, vara stödjande och uppmuntrande. Inte klandra, inte lägga ok på varandras axlar. Vi vet redan om våra tillkortakommanden.

De kommuner, de organisationer som klarar av att arbeta i en sk förståelsebaserad anda kommer att bli de framtida vinnarna.

Om inte annat så kan vi ta lärdom från historien och ställa oss frågan om varför Nelson Mandela och ANC inte krävde hämnd mot sina förtryckare när de själv kom till makten. Nu när de hade chansen.

Jag vill inte ha rätt, sa Mandela. Jag vill ha förändring.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Hej Pär!

    Jag tycker att du har väldigt mycket intressant och bra att komma med här i din blogg, och jag följer den så ofta jag har tillfälle av det skälet.

    Men när du ger dig in på filosofiska spörsmål, så får du finna dig i att jag titt som tätt vill gå dig till mötes. Detta icke med ett antagonistiskt syfte, utan mera med ett diskussionsmässigt, konstruktivt dito.

    Således. Att söka det ”rätta” och vilja förändring. Ja, jag ser båda som uttryck för Sz1. (- Se:

    http://web.telia.com/~u84012159/Startsida/szondi.htm

    Där får du en mycket kort introduktion till Szondi, min långvariga käpphäst som ännu inte har visat sig svag inför min filosofiska granskning, iaf.)

    Ja, vad är mera att säga om detta…?

    Min uppfattning är ju den, att en frispråkig debatt är en av de mest grundläggande förutsättningarna för en dynamisk demokrati. En demokrati som inte har något facit som hägrar i fonden, utan som är en ständigt pågående process, där svaren formuleras i nuet, i stundens nötning och blötning.

    Hälsningar!

    Mats

  2. Tack Mats för dina rader och för ditt tips. Kul att du också fångas av filosofi. Jag kände inte till Szondi så tack för tipset.

    Det är hälsosamt att man får tänka efter. Själv hittar jag inspiration från många källor och tänkare.

    I grunden är jag påverkad av det som vi brukar kalla systemteorin som egentligen hämtar inspirationen från biologin, fysiken och aerodynamiken. Tesen är lika enkel som genial – allt hänger ihop i levande och komplexa system. Såväl familjer som organisationer och samhällen. Och det är väl bl a ur den insikten jag hämtat veckans krönika – drivkraften att förändra handlar just om att skapa förståelse och att se helheten.

    Tack Mats för inspelet.

    Ha det
    Pär E

    • Kanske har vi någonting gemensamt där då, du och jag: systematik…!?

      M

  3. Trevligt att Eskilstuna kommun har begåvats med ”tankesmedja”. Kännedom om bloggen bör spridas. Jag fann den av en ren tillfällighet.

  4. Tack Hans för dina uppmuntrande ord.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

