Skrivet av: Pär Eriksson | februari 4, 2010

Veckan som gått – w 5

På jobbet
Jag tittar ut genom fönstret från min arbetsplats i Stadshuset och ser sex mammor med barnvagnar som samlas mitt på Fristadstorget. En liten vardaglig scen men som indikerar att Eskilstuna växer. Det är viktigt för vår stads framtid att det föds många barn. Precis som jag ser fördelar med att många av de nya Eskilstunaborna som flyttat hit från grannstäder eller kommer från andra länder är unga människor. Tro mig om 15-20 år så är Eskilstuna en ung stad och det är en viktig framgångsfaktor för utveckling om vi ska tro samhällsforskarna.

Jag besöker vårt nya Stadsarkiv som numer ligger i gamla brandstationen. Nils Mossberg och Carin Andersson med medarbetare tar emot mig och ger en bra bild över sin verksamhet. I det förstone så kanske man kan tycka att arkiv, papper och bokhyllor är föga spännande. Men tvärtom tycker jag. Det här är en del av demokratins själ. Här finns allt tillgängligt – beslut och skrivelser, skolbetyg, foton och rapporter. Det här är också en oas för forskare och ”gräv-där-du-står”-entusiaster.

Allt mer blir också digitaliserat. Vi prövar att söka ”snöplogning” och hittar ett beslut från 1895 om att Drätselkammaren förpliktar sig att betala den ökade kostnaden för Eskilstunas snöplogning den kalla och snörika vintern för 115 år sedan. Är något nytt under solen…………..

Träffar Thomas Karlsson på Munktell Science Park. Vi håller på att prata ihop oss om en idé för att utveckla det innovativa arbetet i kommunen. Kejsarens nya kläder kanske någon tänker. Men min erfarenhet är att det finns en stor potential inom offentlig sektor för att utveckla ett innovativt tänkande inom våra verksamheter. Thomas och jag delar en vision – Eskilstuna som första kommun i landet där vi utvecklar innovativa miljöer i såväl näringslivet som i den kommunal organisationen. Det ni!

Jag deltar på ett seminarium om underleverantörernas läge inom fordonsindustrin. Man kan fråga sig varför en kommundirektör engagerar sig i sådana frågor. Det handlar om Eskilstunas framtid. Om vi i kommunen inte förstår vad som sker just nu i näringslivet och vilka trender som blåser så kommer vi att fatta felaktiga beslut. Fabriksföreningen och ALMI startar nu ett intressant projekt som handlar om hur våra underlverantörer kan stärka sin position inför framtiden. Och det blir allt tydligare för mig när jag blickar ut över våra Eskilstunaföretagare på mötet  – deras framtid och deras kraft är direkt kopplad till en kommunal organisations möjligheter. Ökade skatteintäker – ökad välfärd.

Jag träffar Regionförbundet i Sörmland och länets kommunchefer i Nyköping. På dagordningen står hur vi utvecklar Sörmland, kommunikationer och IT-frågor. Ingen kommun lever för sig själv. Vi är starkt beroende av som sker i vår region.

Internt i organisationen så är det dags för sk dialogmöten – dvs Kommunledningskontoret träffar respektive förvaltningsledning och går igenom det ekonomiska resultatet och vad man presterat i verksamheten 2009. Min erfarenhet från Västerås är väldigt positiv när det gäller den här arbetsformen och mina första intryck från Eskilstuna är likartad. Tuffa men ärliga tag där vi diskuterar både styrkor och vad som gjorts mindre bra.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (30)
Min sista löprunda i mitt ”spring-dig-igenom-Eskilstuna” förläggs till Kvicksund. Noden mellan Eskilstuna och Västerås. Här har jag passerat i 20 års tid men faktiskt aldrig riktigt stannat till. Det är tydligt hur det som började som ett sommarstugeområde och en järnvägsknut på några decennier förvandlats till ett attraktivt och expansivt samhälle. Det gamla värdshuset är ersatt av moderna  Mälarnära bostäder och idag bor det över 2000 personer här.

Jag tar mig i makligt 6.08 min/km-tempo från Västeråsidan över bron och bort mot skolan. Jag springer så att jag kan se Mälaren och noterar hur många fina hus, villor och strandnära boenden det finns.

Kvicksund har också sin idrottsförening KSK som till och från firar en del framgångar i fotbollssystemet men som framförallt har en bra ungdomsverksamhet.

Rundar Tegelviksskolan som ligger där som en markör om ett samhälle i utveckling. Och ICA Bron – en affär jag ofta besökt på väg hem från jobbet under mina år i Västerås. Och Västeråsidan är lika expansiv. Nybyggnationer, tillbyggnader och moderniseringar. Och precis där på kullen ligger en förskola som jag hade ynnesten att få vara delaktig i att starta. Kvicksund har allt – om Västerås och Eskilstuna tar varandra i hand.

På hemmaplan
Jag vet inte vad som hänt med hustrun. Först styrketräning och nu är hon iväg och spelar tennis och pratar backhand, toppad spin, stoppboll och 6-2,6-3.

Sonen var på besök. Det är samma son som det alltid har varit men ändå inte. Det händer något med män och pojkar när de blir fäder.

Äntligen drar Melodifestivalen igång. På lördag hejar vi extra på Eskilstunas Pain of Salvation. Och apropå TV – dr House är tillbaka på tisdagar. Den vedervärdige och arrogante doktorn som i slutändan alltid löser det svåraste av problem och räddar patientens liv. Resultat. Alltid resultat.

Ha en skön helg!

Kommentera

Kategorier

