Skrivet av: Pär Eriksson | januari 21, 2010

Veckan som gått – w 3

På jobbet
Vi hade träff med Arboga och Kungsörs kommuner. Som en följd av att tågtrafiken avregleras och att SJ inte längre har monopol sker stora omställningar de närmaste åren. Vi tre kommuner påbörjade en dialog om hur våra behov ser ut och vilka krav vi bör ställa på den framtida tågtrafiken vad det gäller turtäthet och tider.

Jag träffade Göran Cederholm från ALMI Företagspartner förra veckan och den här veckan Anna-Lena Backaman från Vilstagruppen. Två mycket bra samtal som visar att det finns ett starkt engagemang för Eskilstunas näringsliv. ALMI har rollen av rådgivare men också medfinansiär vid nysatsningar och nystartande av företag. Vilstagruppen är ett nätverk av mer än 150 Eskilstunaföretag där de bl a samordnar inköp, avtal och kompetensutveckling.

Vi har en rad utmaningar i Eskilstuna – och då tänker jag inte bara på att det behöver skapas 1000 nya jobb – utan analysen är också att våra företag generellt har för låg avkastning, de behöver bredda sin marknad och att det finns för lite riskkapital för att våga satsa på innovationer och nytänkande. Det finns säkert nyanser i analysen men såväl Göran som Anna-Lena bekräftar den bilden. Det är oerhört viktigt att vi samarbetar och drar åt samma håll.

Anna-Lena Backman – Vilstagruppen

Jag träffade Claes-Göran Åsbrink som är VD för AQ-arkitekter. Det är roligt att höra att de är väl etablerade i Eskilstuna och också att de med nationella mått är ett relativt stort arkitektföretag. Deras lokaler i Volvo BM:s gamla ”kyrka” – det var väl BM:s el-central – är värd ett besök i sig. AQ och många andra arkitekt- och byggprojekteringsföretag är viktiga för Eskilstunas framtid.

Internt så är vi mitt uppe i bokslut. Det glädjer mig att det ser ut som att vi klarar våra ekonomiska mål. I våras så var vi på väg mot ett underskott på 140 Mkr. Något som urgröper våra möjligheter till framtidssatsningar. Att låna till löner och drift är milt sagt ingen bra strategi. Att det nu preliminärt ser ut som att vi levererar ett överskott visar att vi inte är någon kriskommun och framförallt går vi in i 2010 med ett bätttre läge där vi kan sätta fokus på verksamhetsutveckling. Och ytterst vet vi att det är stora ansträngningar som våra medarbetare, chefer och ytterst Eskilstunaborna gjort.

Men utmaningen är tydlig för ledningen – och har kompromissar vi inte – vi ska klara våra ekonomiska mål varje år. Det är så man bygger en trovärdig och framåtsyftande modern organisation. Det är så man respekterar demokratiskt fattade beslut och det är så man bygger upp ett välskött fögderi som är något att hålla sig i när det blåser och kommer nya kriser.

Mitt Eskilstuna – utan löparskorna på
Löparskorna är tydligen inlämnade för omsulning för till löpning används dom inte. Ett illavarslande tecken på att vintermörkret kastar en skugga över den livsnödvändiga motionen. Jag som hade tänkt mig springa ett halvmaraton under året. Nå, ännu är det inte för sent.

På hemmaplan
Efter 20 år som pendlare till Västerås så är det en ny erfarenhet att möta sin mamma på Fristadstorget eller träffa dottern på lunchrestaurangen. Och nu i veckan så sprang jag på en kvinna som var extremt ”look-a-like” min fru. Märkligt………………….

Som jag nämnde förra veckan så hade jag besök av mina Örebro-kompisar och vi ägnade oss åt att summera musikåret 2009. Vinnare av årets CD blev det amerikanska bandet Wilco. Svenska Deportees överraskade med att leverera årets låt.

Jag avslutar i lite allvarligare ton. Jag tror alla blir berörda av bilderna och rapporterna från det jordbävningsdrabbade Haiti. Det är en tragedi rent mänskligt och också tragiskt att tvingas se ett samhälle falla sönder. Jag vill uppmana er till stöd – bl a Radiohjälpens 90 1950 – 6.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

