Skrivet av: Pär Eriksson | januari 7, 2010

Veckan som gått – w 1

På jobbet
Och så var det nya året igång. Om än med en ny röd dag mitt i veckan. Jag vet inte om ni känner som jag – att det är skönt att börja arbeta igen. Ynnesten att ha ett arbete att gå till och känslan av att vi gör något viktigt för medborgarna. Skola, vård och omsorg, kultur, fritid, socialtjänst, bostäder, samhällsplanering, energi och miljö är viktiga frågor för ett samhälle. Och jag tror att det är det som är så lockande. Att få ägna sig åt något som berör. Jag vet inte om ni tänker så om ert uppdrag – dvs oaktat om vi arbetar inom förskolan, skolan, äldreomsorgen eller de tekniska verksamheterna, adminstration eller chefsskap så är vi en del av en helhet.

Jag var inbjuden av medarbetarna på förskolorna i Kjula, Skiftinge och Kvicksund. De hade en upptakts- och utvecklingsdag och mitt bidrag var att förmedla bilden av vilka utmaningar vi har i Eskilstuna. Jag har varit chef för förskolan i Västerås i många år och därför var det extra roligt att möta förskolan i Eskilstuna. När vi nu kan överblicka nästan 30-40 års erfarenhet av barnomsorg så kan vi också se vilken utveckling som skett från dagis till förskola. Från att ”passsa barn” så att föräldrarna kan arbeta till mer av pedagogik och barnets behov i fokus. Jag är imponerad över den utveckling som skett och fick det också bekräftat när jag mötte det här gänget medarbetare.

Från förskola till IT-utveckling – ibland är kasten snabba. Jag var inbjuden av vår nya IT-organisation för att diskutera framtidsvisioner och åt vilket håll vi vill ta IT- och e-utvecklingen i Eskilstuna. Att vi nu har en samlad support- och driftorganisation är ett steg i rätt riktning.

Det var klokt att varje förvaltning byggde upp sitt system efter sina behov men nu går vi in i en ny tid då det krävs mer av samordning och gemensamma lösningar. Särskilt om vi ska sträva efter mer IT-användning i våra verksamheter, bland våra brukare och våra medarbetare. Ett konkret mål som jag skulle vilja få fler anhängare till är ”en elev – en dator, en pedagog – en dator”.

Tekniken möjliggör också nya sätt att fjärrsupporta och av krasst ekonomiska skäl så kan vi inte bygga upp egna IT-avdelningar på varje större arbetsplats eller förvaltning. På sikt ser jag också att våra kommunala bolag inlemmas i vår nya IT-organisation. Jo, jag glömde skriva att vi får nu lära oss ett nytt namn i vår organisation – IT-Partner heter det.

När jag besökte vår djurparkschef  Helena Olsson i höstas så berättade hon engagerat om de olika bevarandeprojekten som Parken Zoo bedriver. Jag blir glad när jag läser i veckans Eskilstuna Kuriren om hur Parken Zoo lyckats stoppa massdöden av kycklinggrodan. I det förstone kanske man rycker på axlarna men efter en stunds eftertanke förstår man att det bl a är så här vi skapar förändring och använder en djurpark till något mer än en viktig turistattraktion.

Jag vet inte om ni noterade att Allaktivitetshuset Palatzet var 2009 års mottagare av Folkets Luciastipendium. Min erfarenhet från att ha arbetat med sociala frågor i många bostadsområden i Örebro och Västerås är att sådana här kommunala verksamheter kan vara avgörande för hur ett område utvecklas. Jag har träffat Carina Ålander och eldsjälarna i Skiftinge och fått berättat för mig om deras arbete och stämmer in i gratulationerna. Ni är föredömen.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (28)
Vinterns kyla gör att löptillfällena blivit färre. Jag är ingen riktigt hängiven skidåkare så just nu längtar jag efter lite mildare väder. Annars är vinterlöpning oerhört skönt. Jag fick en bra karta över Sundbyholm och goda tips över löparrundor av turistchefen Patrik Andersson. Någonstans sprang jag fel för helt plötsligt stod det Björsund och Kjula på skyltarna. Nå, den tänkta 5 km-rundan blev 11 km och jag en erfarenhet rikare efter att ha sprungit genom byar som Mora, Alvesta och de snöbetäckta Kafjärdenåkrarna.

På hemmaplan
Kul att GUIF stod som värd för två handbollslandskamper i veckan. Vi behöver fler sådana här initiativ i Eskilstuna. Det skapar en levande och attraktiv stad. En erfarenhet efter att ha pratat med GUIF:s sportchef Rolf Brunell är att sådana här evenemang inte kommer till av sig själv utan kräver ett bra grundjobb, lite lobbing och stolthet över att Eskilstuna är något att räkna med.

Stora barnbarnet fyller 10 år och jag funderar ibland på var all tid tagit vägen. Det går för fort – på tok för fort.

Ha en riktigt skön helg! 

Responses

  1. Pär. Tar tacksamt emot ditt besked om det kommande utvecklingsarbetet inom IT och framtida samordning av systemen inom kommunen. Arbetet med jämställdhetsintegrationen kommer att få ett lyft med gemensamt system. Det medför att könsuppdelad statistik i alla sammanhang kommer att erhållas. Sedan länge förväntas det att kommuner och andra organisationer kan leverera all statistik könsuppdelad, många kan det, men det gänget tillhör vi tyvärr inte än.
    Bra nyårspresent, det för kommunen ett stort steg fram emot visionen att vara en av landets mest jämställda kommuner 2011.

  2. Bra komplettering Gunilla. Rätt använt så finns det många fördelar med att vi håller ihop IT-frågorna.

    Och vilken utmanande vision – att bli en av landets mest jämställda kommuner. Bra!

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

