Skrivet av: Pär Eriksson | december 25, 2009

Julpärspektiv III 2009

Julen bär också på hopp. Hopp om en bättre värld och ett bra framtida liv för våra barn.

Jag vet inte om ni hade tillfälle att lyssna på nobelpristagaren i litteratur Hertha Mullers tacktal vid nobelmiddagen eller hennes lysande litteraturföreläsning som också TV-sändes. Muller ger ett kargt intryck men bakom orden finns klarsynthet och hon har verkligen något att berätta.

På julafton nås vi också av nyheten att den amerikanska senaten tagit ett viktigt steg till ett beslut om ett nytt sjukvårdssystem. Det innebär att 31 av de 36 miljoner amerikaner som idag står utanför sjukförsäkringssystemen involveras.

När tomten kom på julafton så hade han en present till mig som ingen i familjen riktigt ville kännas vid eller visste hur den kommit in i julklappssäcken. Till min stora förvåning och glädje så var det den stora rosa boken om den engelska rockgruppen the Clash. Och inte vet jag hur tomten visste att det är några av mina klassiker genom ett snart 50-årigt musiklyssnande. Men mina Clash-vänner är lätt räknade och en inte alltför vild gissning är att vi stavar Västerås och den dansvänlige DJ:n Staffan Braw som har direktkontakt med tomtefar.

Jag träffar några Eskilstunabor som noterat min artikel i Eskilstuna Kuriren om mitt löpande genom Eskilstuna. De undrar om jag verkligen sprungit mig genom hela Eskilstunakartan eller om det är mer av en ”tankeresa”. Jag har två områden kvar för att uppfylla min intention och målsättning, svarar jag lite stolt.

Ha en fortsatt skön julledighet!

Kommentera

Kategorier

