Skrivet av: Pär Eriksson | december 20, 2009

Julpärspektiv I 2009

Det blev en märklig helg. Brasan brinner och ute är det precis så där kallt som jag minns mina barndomsjular. Mälaren har frusit till och träden är klädda i sprakande isstjärnor. Jag pratar med barnen på telefon och allt verkar vara bra så här inför julhelgen. 

Och ändå så gnager det i bakhuvudet. Århundradets första decennium slutar i moll. De stora och avgörande miljöbesluten blev till intet förpliktigande skrivningar. Ett tecken på att motsättningar och spänningar skärps.

Och efter 62 år av stolthet och produktion av Svenska Aeroplan Aktiebolaget så går en del av svensk industri i graven. Tankarna far iväg till 1970-talets varvs- och stålkris eller textilindustrins nedmontering.

En kopia av min mamma och pappas ”Vita pärla”

Lärdomen är enkel men tuff – inget överlever som inte bär sig ekonomiskt och som det ytterst inte finns någon efterfrågan för. Det må gälla bilindustrin eller speedwaylag. Det är därför en sund ekonomi i grunden handlar om överlevnad. Särskilt för en kommun.

Och samtidigt så vet vi av historisk erfarenhet att alla systemförändringar genomgår samma lagbundna förlopp. Från förnekelse, sorg och vrede till skuldbeläggning, via erkännande och ett djupare accepterade av verkligheten till förnyelse och nyordning. Och så kommer det också att ske med miljöfrågan och svensk industri. I den mening så finns det alltid en groende framtidsfrö i alla kriser.

Den som först ser den nya möjligheten, den som förmår vända känslan av hopplöshet till nya framtidsbilder blir de nya vinnarna. Det var precis det som Eskilstuna gjorde på 1960- och 1970-talen när vi tappade tusentals arbetstillfällen. Men efter en period av beklagande så växte nya motbilder fram. Satsning på en högskola, bättre och snabbare kommunikationer, ett vackrare Eskilstuna och understöd till nya företag. Det är en så enkel men svår lärdom – ju snabbare samhällen, organisationer och vi människor förmår ta oss ur förnekandet och ilskan dess fortare sker återskapandet.

Enligt det kinesiska ordspråket så stiger drakar i motvind – aldrig i medvind

Och jag är säker på att Trollhättan och dess region har en framtid. Precis lika säker som jag är att nya initiativ kommer att komma från människor, organisationer, länder och politiker när det gäller att skapa miljövänliga hållbara samhällen.

Jag tar en vinterpromenad och möts av en klarblå himmel och känner att kylan inte bara tar tag i mina kinder utan också signalerar tydlighet och klarsynhet.  

Hoppas att ni får en bra julvecka !

Responses

  1. Hej Pär. Har läst dina inlägg hela hösten och är imponerad av dina förmåga att hinna ha koll på så mycket under så kort tid, tiden som försvinner så fort. Många kloka ord har passerat och det är lätt att hålla med om i stort sett allt och det är nu bara att jobba på.
    Jag som arbetar inom enheten Arbetsmarknad-Sfi är, precis som du, mycket angelägen om att många ser och tar fasta på de nya möjligheterna, att också tänka nytt, att våga gå en bit utanför ramarna, att förstå det nya som inte nödvändigtvis bygger på det gamla och att ha modet att inse och acceptera det.
    Efterfrågan på arbetskraft saknas i någon större omfattning just nu men kommer med all sannolikhet att öka framöver. Det är min stora förhoppning att 2010 ska bli början på en stor förlossning, att våra elever får möjlighet att komma ut i arbete och egenförsörjning. Det skulle göra så många människor glada och lyckliga. Men, det är tyvärr precis som du säger, efterfrågan styr, den eller det ingen efterfrågar finns inte.
    Och då kommer jag osökt att tänka på att det enda som är stadigt stabilt i samhället över tid är prostitutionen, efterfrågan på och handel med kvinnors kroppar upphör aldrig.
    Men det är ju inte lösningen på eller har nåt samband med det vi pratar om, kommer jag också på.
    God Jul och Gott Nytt År

  2. Tack Gunilla för dina uppmuntrande ord.

    Jag hoppas också attt det börjar vända och att efterfrågan på arbetskraft ökar.

    I alla samtal jag haft med företagare – senast i dag med ledningen på ASSA – så är bilden alltjämt tuff. Nedgången fortsätter inte längre men vändningen är ännu inte tydlig. Dvs vi har en tid kvar innan den ekonomiska konjunkturen vänder.

    Och du har så rätt – det finns en sådan längtan efter att få komma ut i arbete och egen försörjning.

    SFI har en mycket viktig roll framöver och jag önskar dig och hela gänget lycka till 2010.

    Julhälsningar
    Pär E


Kommentera

Kategorier

