Skrivet av: Pär Eriksson | december 10, 2009

Veckan som gått – w 50

Jag besökte Peter Landin, VD för Torshälla Fastigheter. Återigen får jag bekräftat att det finns potential i Torshälla. Och då menar jag inte bara Torshälla som en idyll utan ett ställe att leva, arbeta och driva företag i. Peter visar mig runt och pekar på viktiga framtidsinvesteringar som behöver göras för att Torshälla ska utvecklas. Jag ser ett utvecklat Torshälla framför mig, ett Torshälla som sticker ut, vågar och är lite kaxigt men också ett Torshälla som en del av hela kommunen. Det är så vi tar oss framåt.

Jag fick en inbjudan att besöka Rekarnegymnasiet. Jag nappade naturligtvis på erbjudandet och tillbringade några timmar tillsammans med våra skolledare. Jag fick en ordentlig presentation av deras läge och utmaningar. På den agendan står det bl a IT-utveckling, klara konkurrensen, hur hantera relativt dyra utbildningsprogram och kanske viktigast hur förbereder vi oss för en tänkt ny gymansiereform.

Jag trodde jag kunde Rekarneskolan men jag blir glad över att se den modernisering och de fina lokaler som vi har. Det känns luftigt och samtidigt funktionellt. Jag fångas också över den positiva stämmning som råder på skolan mellan eleverna och mellan elever och skolpersonal. 1600 personer på samma ställe – det krävs en viss anda för att göra det bra.Tack till Hans, Karin, Monica och Mart för att ni tog emot mig.

Jag träffar den nye kommunchefen från Strängnäs, Peter Lundgren. Ett bra möte där inte bara Strängnäs och Eskilstuna är intimt sammanbundna med varandra utan det är också kul att möta en ledare med en annan bakgrund än min egen. Peter är fd regementschef på P10 med en gedigen ledarerfarenhet. Det är också intressant att notera att våra ledarstilar och syn på vårt uppdrag var likartade. Vi diskuterade de frågor vi har gemensamt och hur vi tar oss framåt – tågen naturligtvis, näringslivsfrågor, framtida energilösningar och gemensamma upphandlingar bland annat.

Vi hade ett intressant och viktigt möte tillsammans med representanter från Munktell Science Park och Mälardalens högskola. Vi har en idé om att utveckla det innovativa tänkandet i den kommunala organisationen. Just innovation och entreprenörskap kopplas lätt till privat företagande. Min erfarenhet är att det går att växla in det sättet att tänka i offentlig verksamhet. Och det är precis det vi diskuterade tillsammans.

Jag är övertygad om att det finns en stor potential i våra verksamheter att tänka nytt, kombinera och samarbeta på nya sätt, utveckla nya metoder och modeller. Inledningsvis kommer några att rynka på näsan och med rätta känna sig tveksamma. Men jag tror att det här handlar om överlevnad för offentlig sektor. Och tänk om Eskilstuna kommun kunde placera sig på kartan genom att vara en stad där såväl det privata som offentliga just känneteckans av det innovativa.

Jag deltar på ett seminarium i Katrineholm om den framtida kollektivtrafiken. Det här är verkligen en framtidsfråga som handlar om Eskilstunas utveckling. Hur kommer vi att resa, att pendla och hur klarar vi miljöutmaningen?

Det är några politiker och tjänstemän som är inbjudna av Erlangens kommunledning för att bl a diskutera hur vi går vidare med våra relationer. 2010 så celeberar vi en 50-årig vänortsrelation. Programmet är späckat med besök och diskussioner och jag känner mig stolt över att få representera Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (26)
Jag tittar på Eskilstunakartan och noterar att det är ”olöpt” i centrum – dvs jag har hela tiden snuddat själva citykärnan men aldrig sprungit där. Tar mig i makligt 6.05 min/km-tempo raka spåret Kungsvägen och in på gågatan. Några kvällsflanörer tittar nyfiket vad det är för märklig man som löper längs butikfönstren och affärerna.

Jag tycker att mycket blivit vackert i Eskilstuna men ändå så känns själva city så 1970-tal. Jag skulle vilja se en uppryckning. Det är lite för många tomma lokaler i början av gågatan och vi i kommunen skulle kunna fundera på hur vi snyggar upp och skapar en något mer modern känsla. För city har också sin charm.

Minnena far iväg – där låg Tunaboden, EPA och Tempo. Och i SE-bankens lokaler låg Eric Nilsson skivaffär med sina underbara hytter för musiklyssnande. Och där låg Pagolds och Blombergs, Skoglunds och Strandbergs. Och mitt kära La Fontaine – stället som var först med den exotiska pommes frites som vi köpte och åt utan övrigt tilltugg. Och där på Drottninggatan låg Englunds radio där jag köpte min första LP med The Doors. Rundar Faktoriholmarna och tar mig hemåt. Minnen- dessa minnen.

På hemmaplan
Som den regelbunden läsaren förstår så kretsar det mycket kring nyfödda barnbarn i Erikssons familj just nu. Jag vet inte varför jag ser mer av den där dagliga utvecklingen hos lilla B och pyttelilla E än vad jag kom ihåg från min egen föräldratid. Kan det vara så illa att vardagen tog överhanden för de unga Erikssons som nyblivna föräldrar vid 20-25-årsåldern. Och att det är först nu som vi har tid, kraft och ork att se den där magiska utvecklingen.

Noterar att Eskilstuna ”rules” också i TV. Yvonne Ryding håller fortet i ”Förkväll”, Natanael Derwinger håller starkt i ”Skolfront” i SVT och Fredrik Lindström är ny domare i ”På spåret”. Och så räknar jag Paulo Roberto i Robinson till halveskilstunare numer.

Apropå blivande programledartalanger – mycket kul att det går bra för Jesper Bohm och Mattias Jälmeståhls satsning på en talkshow på Cafe Sylvia. Senast var det slutsålt så det vara bara att vända i dörren. Jag känner Jesper sedan slutet av 1990-talet och också träffat Mattias i hans yngre år och såg att det fanns en liten kultursjäl i dem båda. Eskilstuna behöver sådana här initiativ. Kör på Jesper och Mattias!

Sylvia Talkshow

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

