Skrivet av: Pär Eriksson | december 3, 2009

Veckan som gått – w 49

På jobbet
Vi var några från kommunledningsgruppen som besökte Södertälje. Temat var de kommunala bolagen och vi var särskilt nyfikna på Telge AB som blivit utnämnd till årets kommunala bolag i Sverige. Bolagen är viktiga i en kommunkoncern. Oftast agerar de på en konkurrensmarknad och klokt använt så är de en stor tillgång för ”sin” kommun.

Telge AB går bra ekonomiskt, de leverar bra tjänster, är mycket offensiva samhällsbyggare och en kaxig elleverantör. Vi besökte också Hovsjö – ett bostadsområde där Telge AB inte bara äger fastigheterna utan också är ansvariga för skolan och omsorgen. Ett spännande försök.

Jag är inbjuden till Fabriksföreningens styrlese. Jag har skrivit det tidigare – jag uppskattar sådana här typer av organisationer och nätverk. Fabriksföreningen har mer än hundra års erfarenheter och samlar de större tillverkningsindustrierna under en samlad hatt. Men Fabriksföreningen är inte bara en allmän sammanslutning för samordning utan i högsta grad en arbetande organisation. Projektet Framtid Industri är ett föredöme där industrin, Mälardalens högskola, Arbetsförmedlingen och kommunen gått samman för att utveckla Eskilstuna mitt i krisen.

Nå, den regelbundne bloggläsaren börjar känna mitt budskap som också förmedlades till Fabriksföreningens styrelse – utveckla Eskilstunas näringsliv- och arbetmarknad, höj utbildningsnivån, integrationens kraft ochvikten av trygghetsfrågorna.

I veckan blev det klart att Christina Klang blir ny förvaltningschef i Torshälla. Jag är mycket nöjd med att Christina börjar hos oss. Hon är mycket erfaren och har jobbat i såväl Nacka som Västerås kommun men har också erfarenheter från det privata som regionchef i ISS Care. Christina har också varit chef för en bred verksamhet som påminner om Torshällas ansvar – förskola, skola, vård och omsorg, kultur och fritid samt socialtjänst.

Christina Klang

Det är påtagligt att det är en förnyelsens vind som blåser i tjänstemannaledningen. En oslagbar kombination mellan de som arbetat länge i kommunen och vi nya blir ett nytt framgångsrecept.

Jonas Burman, chef i Kultur och fritidsförvaltningen och jag träffade Gunnar Dalborg och Patrik Jablonski. De representerar Musik vid Mälaren som arrangeras i Västerås och Eskilstuna i augusti 2010. Jag tycker att det här är ett bra initiativ. Det handlar om klassisk musik ochstärkt samarbete mellan våra städer. Vi får se om vi klarar att ta in det här i mål – i så fall kan det bli en överraskning för er som gillar klassisk musik.

Jag deltog på ett seminarie om logistik. Ulf Höglind och Martin Hunter från Örebro Universitet var inbjudna för att ge sin bild av den framtida utvecklingen inom logistikområdet. Jag har skrivit det tidigare – det här kan vara en av Eskilstunas framtidsbranscher.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (25)
Under de 30 år jag sprungit så är det lätträknat när jag gjort det tillsammans med andra. För mig så är löpningen ett sätt att umgår med sig själv och sina tankar, en stunds vila från prat och aktiviteter, en stunds kontemplation. Men den här löprundan kunde jag inte tacka nej till. Svärdottern ville ha en guidning i Sundbyholm.

Mälaren låg höljd i dimma och visste vi inte att Västerås låg där på andra sidan så skulle vi lika gärna kunna tro att vi passerade en liten lokal sjö. Vi tar ut stegen i makligt 6.05 min/km-tempo och jag berättar om åsen, Gyllenhjelm och slottet. För en stund tror jag att det är jag som bär fram henne. Ända fram till målgången då jag inser att jag flåsar kraftigt och att hon är oberörd. Kanske skulle det ha kunnat gå lite fortare, säger hon ödmjukt.

Mitt löpande runt Eskilstunas områden går nu in på sin sista månad. Jag studerar min karta extra noga och noterar att jag har tre stora viktiga områden kvar innan det är dags att summera.

På hemmaplan
Och så föddes det då ett litet barn till i vår familj. Jag hade väntat hela dagen på ett samtal från BB då svärsonen äntligen ringer mitt under kommunledningsgruppens möte. Jag går ifrån en stund. Allt har gått bra berättar han och pyttelilla E är världens sötaste. Det kommer en tår på min kind och jag får skärpa upp mig innan jag går tillbaka till mötet och diskuterar Eskilstunas framtid.

Patrik Johansson tillbaka i GUIF, Pain of Salvation otippat gäng i Melodifestivalen och Anna Nordqvist med i diskussionen om Bragdmedaljen. En ganska hyfsad vecka för Eskilstuna.

GUIF eller Pain of Salvation…………….

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär! Trevligt med dina joggingrundor. Kanske är du en modern tappning av förra seklets flanör? I högre tempo då. Du skriver att du har tre rundor kvar. Kan det vara Näshulta, Västermo och Ärla?

  2. Hej Johan!
    Tack för löpar-uppmuntran. Ett av tre är rätt. Men jag kommer inte att ha klarat av varje landsbygdsområde eller ort i kommunen. Men nära på.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

