Skrivet av: Pär Eriksson | november 29, 2009

Om en kall vind, en småföretagarstad och vikten av att se att ett nytt Eskilstuna växer fram

Det blåser en kall vind över Eskilstuna och den stavas arbetslöshet. Inför förra julen så var ca 2 000 Eskilstunabor utan arbete. I år skriver vi 4 000. Jag vet inte om min iakttagelse är rätt  – men när jag tittar ut från mitt arbetsrum i Stadshuset så noterar jag att det är fler vuxna på stan. När jag passerar Arbetsförmedlingens kontor så noterar jag att det är kö.

Jag springer på Volvo CE:s personaldirektör Birgitta Bohm och hon berättar att det fortfarande är fyradagarsvecka ute i Brunnsta och att man ännu inte ser någon riktig vändning. Och rent kommunalekonomiskt så är det ingen nyhet att Eskilstuna tappat skattekraft och gått miste om miljoner som kunde ha använts till skola, vård och omsorg, socialtjänst, kultur och fritid. Och för att ytterligare förstärka den kalla vinden – vi får använda mer av våra kommunala resurser till att betala försörjningsstöd till människor som står utanför eller där försäkringssystemen inte räcker till. 

Samtidigt förespås julhandeln slå nya rekord. Och med extremt låga räntor och en ökad disponibel inkomst för oss som har arbete så verkar handeln snurra på. Och mitt i lågkonjukturen så möter jag hantverkare som jobbar mer än någonsin. Och när jag pratar med några av våra lärare och sjuksköterskor så förstärker de bilden av ett uppskruvat arbetstempo.

Paradoxala bilder
Och kanske det är precis så här svårt och paradoxalt som samhället gestaltar sig just nu. Människor som ställs utanför med känslan av att inte räcka till å ena sidan. Och en stor grupp som å andra sidan känner sig otillräckliga för att de inte riktigt räcker till därför att de har för mycket att göra.

Jag tror att det är viktigt att vi målar hela den här bilden. Inte skönmålar men heller inte gräver ner oss i svarta betraktelser. För mitt i bilden av ökad arbetslöshet så växer alltid motkrafter. Det är nästan så att det är lagbundet. Jag noterar att ungdomsarbetslösheten minskat något i Eskilstuna eller i vart fall inte fortsatt att öka. Det är kanske inte ett tecken på att det skapats fler arbeten men det är en signal om att fler av de som slutat gymnasiet studerar, det finns fler högskoleplatser.

I förra  veckan så hade kommunledningen en träff med nya företagare. Det kändes oerhört stimulerande. Dels att nya företagsledningar tagit över etablerade företag och driver på med ny energi dels att vi har nya etableringar i Eskilstuna. T ex så har en ny bank, ett nytt motions- och hälsoföretag, ett utbildningsföretag och några nya större affärskedjor etablerat sig. Som svalor som påminner om att något nytt är i vardande mitt i den kalla vinden. Vi är på väg framåt – arbetslösheten till trots.

För jag tror att det är dags att vända blicken framåt. Inte hurtigt eller naivt blåögt utan respektfullt och med öppna ögon – ja, vi har problem i Eskilstuna men vi måste börja se över bergskullen. Något är i görningen och då ska vi vara förberedda.

Bygg på vår styrka
Jag tror att Eskilstuna även framöver kommer att vara en stark industristad. Vår historia stavas tillverkning och det är där vi är duktiga. Vi ska inte bli ett Örebro, Uppsala eller Linköping. De har sina fördelar men vi är något annat. Det är därför vårt projekt Framtid Industri tillsammans med Fabriksföreningen och Mälardalens Högskola är så viktig. Projektet bygger bl a på att ”öka värdeskapandet” – dvs att vi får fler jobb, sektorer och ytterst företag som också innehåller utveckling och forskning.

Tillverkning och produktion tangerar också allt mer estetik, design och marknadsföring. Tänk om Eskilstuna kunde utnyttja den kunskap som finns på Mälardalens Högskola. För att inte prata om modern teknik- och robotutveckling. Det är bl a därför Västerås är så viktig som samarbetspartner. Dryga 4 mil norr om oss håller något mycket spännade på att utvecklas som stavas Robotdalen. Att avstå från den kontakten med motivering att vi är olika län eller att ”vi klarar oss själva” är att göra självmål. Och då har jag inte nämt den bransch som stavas framtid – nya tekniska lösningar och innovationer inom miljöområdet.

Men det är därför det också är så viktigt att vi satsar på skolan och på utbildning. Vi behöver höja utbildningsnivån för att stå starka i framtiden. Den röda tråden som håller på att byggas upp från förskola, KomTek, grundskolor som satsar på matematik och teknik till våra gymnasieskolor och Rinmans Teknikcollege är oerhört intressant.

Vikten av förnyelse
Samtidigt som vi stärker tillverkningsindustrin så behöver Eskilstuna utveckla nya jobb och nya branscher. Jag ser inte hela kartan av möjligheter men en nyuppväckt insikt för mig är att Eskilstuna inte bara är sina stora tillverkningsföretag utan vi är mer och mer en småföretagarstad, en entreprenörsstad. Jag är också övertygad om att det är där vi har en del av vår framtid.

Jag tror att Eskilstuna har en potential att bli en av Sveriges logistikcentra. Våra medarbetare Berndt Arehäll och Mikael Jonsson som nu arbetar hårt med att bygga upp Folkestaterminalen och Logistikparken i Kjula spänner bågen än mer – de pratar om Norden och Europa. Sådant gillar jag. Vi måste våga sticka ut och vara modiga. Allt i visionens anda.

Men vi behöver också stärka andra sektorer. När jag tar del av besöks- och turiststatistik så talar det sitt tydliga språk. Vi har en outnyttjad potential i Parken Zoo och våra besöksmål och frågan är vad en konferensanläggning skulle kunna tillföra Eskilstuna. Vi är inte riktigt vana att se oss som en stad man besöker utan vi pratar ofta om hur lätt det är att åka ifrån oss med tåg och bil.

Ett nytt Eskilstuna håller på att växa fram – mitt i krisen. Det ser vi som bor, lever och arbetar här. Det budskapet måste nå utanför kommungränsen. Och det budskapet börjar alltid med en helhetsbild där vi orkar se våra problem istället för att låta som en turistbroschyr. Men vi måste också börja prata om motkrafterna, motbilderna som växer fram – en stolt stad.

Och den berättelsen börjar nästan alltid med oss själva. Vår egen känsla, värme och kärlek för den här staden, dess historia och dess människor. Det är det som själva själen i vår vision om den stolta Fristaden.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Hej!

    Läste det du skrev om att Robotdalen är en strikt Västeråsföreteelse. Är det inte så att detta är ett samarbete mellan Västmanlands, Örebro och Sörmlands län, med intressenter och finansiärer i alla dessa län. På Robotdalens hemsida nämns såväl Volvo och Fabriksföreningen i Eskilstuna som samarbetspartner och Eskilstuna kommun som finansiär. Kanske behöver det spridas lite mer ljus på att även Sörmland finns med som part i detta spännande robotutvecklingsprojekt.

    http://www.robotdalen.se/omoss/robotdalen

    Vänliga hälsningar
    Agneta

  2. Hej Agneta!
    Du har rätt. Samtidigt så är väl själva ”hjärtat” i Västerås. Mycket krestar kring ABB som världsledande robottillverkare. Men du har rätt – Robotdalen är ett bredare anslag.

    Ha det

    Pär E

  3. ”Av allt man tro på-varför inte sig själv”
    Kan man tro på sig själv och sin stad så växer självkänslan och man blir mer attraktiv-det är nog sant.
    #Parken Zoo behöver totalomvandlas till stora kostnader alternativt avvecklas,småändringar gillas inte,förlustdriften år efter år av Parken kan inte försvaras längre anser jag med många.
    En lång ekonomisk tråkig historia bör brytas.
    Den har ett haft historiskt värde som har uppskattats tidigare,men den tiden är förbi..
    Tänk nytt.

  4. Hej Roger!
    Tack för dina synpunkter.
    Parken Zoo är mycket viktig för Eskilstuna. När jag träffar folk ute i landet så är det Parken man känner igen och har besökt. Så vi ska vara noga med hur vi tänker om Parkens framtid. Jag hör att det också är det som du förmedlar.

    Jag är också mån om ekonomin. Det finns en tydlig plan för det arbetet som sträcker sig till 2012.

    Ha det

    Pär E

  5. Hej Pär,
    Vi har företag i världsklass inom Desginad kommunikation! Små microföretag med fantastisk kompetens. Det är verkligen KIBS kunskaps intensiva företag som är morgondagens företagande i nätverkskonstellationer, utifrån respektive uppdrags behov tex. Cocofrom som formgivit julgranen som lyser upp hela centralstationen i Stockholm – en snackis som just nu går att beskåda via facebook. För fler världsklassiga företag se http://www.ideaplant.com Designad kommunikation i företagsnätverket Idea plant.

  6. Hej Annika!
    Bra att höra att det finns framtidsföretag. Det berikar Eskilstuna.
    Kör på Idea Plant.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

