Skrivet av: Pär Eriksson | november 12, 2009

Veckan som gått – w 46

På jobbet
Jag var inbjuden till Centerpartiets höststämma för att diskutera Eskilstunas framtida utmaningar. Jag gillar sådana här tillställningar – att få träffa engagerade Eskilstunabor. Och som en signal om att landsbygdsfrågor är viktiga så ägde stämman rum ute i Näshulta. Det kändes som en bra dialog och jag gillar att de går på mig om vikten av att Eskilstuna kommun blir än tydligare när det gäller det ekologiska perspektivet.

Och vi har verkligen en utmaning. Vi har hundratals platser och markområden i kommunen som på olika sätt är förorenade. Då i början och i mitten av 1900-talet var det ingen som tänkte på att vi 2010 skulle ha ett problem. Så snacka om miljöskuld. Vad är det vi gör idag som framtida generationer kommer att få betala? Ett hållbart och miljövänligt Eskilstuna är en del av vår framtidsvision.

Jag tycker att verksamheten har en bra beredskap om influensan får fäste. Signalerna – om än alltjämt svaga – är att vi nu börjar få medarbetare som insjuknat. Ledningen har varit mycket tydlig på vikten av att alla medarbetare vaccinerar sig. Den inriktningen kvarstår än tydligare.

Pandemiläget utmanar och engagarar. En sådan här speciell situation sätter också rättvisa och solidaritet på prov. Jag får lite för många berättelser som förmedlar känslan av att man kan ta sig förbi kön. Jag tycker att Landstinget agerade märkligt när GUIF:s herrar – och jag tar för givet att damlaget också erbjudits köföreträde – helt plötsligt var vaccinerade. Detta samtidigt som våra brandmän, socialsekreterare, lärare och andra viktiga samhälleliga funktioner vackert väntar i kön. Kritiken mot agerandet har varit hovsamt i media så jag passar på att stå upp för våra medarbetare med en retorisk fråga som jag inte förväntar mig något svar på – är det fler idrottslag som kommer att gå före centrala samhällsfunktioner ? Eller som min kollega Tryggve Lundh uttryckte det ”i krig äter soldaterna före befälen”. Och det finns en enkel logik som alla förstår i den principen – eller……………………….

Jag träffar ett antal företag som ingår i Eskilstuna Logistiknätverk. Min bedömning är att logistik, transport och lagerhållning är en ny bransch som har stor potential i Eskilstuna. Ett antal stora företag som t ex H&M och Lidl finns redan här och snart kan vi ha fler på gång. Eskilstunas satsning på Folkesta terminalen och Kjula kan bli en framgång och vi går tillsammans kommun och näringsliv.

Och så blev det då ett besök på Djurgårdskolan där inte bara jag gått i nio år utan också mina barn. Så nog kändes det starkt att komma hem. Men det viktiga är att Djurgårdsskolan är en bra skola idag. Och det är den verkligen. Jag mötte engagerade medarbetare, en bra skolledning och elever som ser ut att trivas. Visste ni att Djurgårdsskolan är den kommunala skola i Eskilstuna där år 9-eleverna presterar bäst betygsresultat. Jag blir stolt.

Jag kände mig extra lugn att Vera Nilsson väggmålning ”Händer” i skolmatsalen fanns kvar i ograverat skick.

Skolans rektor Ulf Selander som själv varit elev på skolan hade tagit fram några kort från 1968-69 på lärarkåren. Vi skrattade gott och noterade att de där lärarna som man betraktade som ett gäng ”gamlingar” snarare var ett gäng hippies och mods i 25-års åldern. Så kan perspektiven skifta.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (23)
Finns det en vackrare bokskog och allé i Sverige, frågar jag mig när jag tar mig ut till Sundbyholm. Springer i makligt 6.08 min/km-tempo förbi slottet och ner mot marinan. Minnena far förbi av ett Sundbyholm på 1960-talet då vi Eskilstunabarn tog badbussen för att få komma iväg ur stan. Och jag minns det Sundbyholm där jag och mina föräldrar hyrde stuga på semestern.

Nu är området uppenbarligen på väg mot något annat. Jag springer Gyllenhielmska leden parallellt med åsen, viker av mot det nybyggda villaområdet vid den gamla fotbollsplanen och blir överraskad vad många året-runt-boende som finns i området numer.

Jag springer tillbaka in mot det vackra slottet där 1600-tals atmosfären från riksamiral Gyllenhielm och hans fru Kristin Ribbing finns kvar. Men slottet är nu kanske mer känt för att härbergera ”Bonde söker fru”.

Vad fint Eskilstuna är, tänker jag när jag tänjer ut de sista stegen ner mot ett grådisigt men vackert Mälaren.

På hemmaplan
Det är kul med Kent. Varje gång jag läser om gruppen så poängteras att de har sina rötter i Eskilstuna. Frågan är om Kent inte är ett av våra starkaste varumärken. Deras nya ”Röd” är stark och får en klar 4:a av mig. Och då brukar jag vara kitslig och krävande när det gäller musik. Mindre U2-gitarrer och mer Depeche Mode-syntar men framför allt modernt – modernt och mycket Eskilstuna.

Sonen ringer direkt från Stockholms Stadion. Jag hör att han är rörd. Mattias Jonsson 3-0, säger han kort. Hur är det med lilla B, frågar jag. Men innan han hinner svara så drunknar vårt samtal i klackens taktfasta ”Full fart framåt – håll tätt bakåt” och jag tänker på hur det skulle låta på Tunavallen.

Vårt framtida Eskilstuna borde innehålla ett allsvenskt United dam- och herrlag i fotboll. Jag har som grabb varit både ”Blåtopp” och ”Randig”. Dags för något nytt!

Eller är det bara Folkets sportchef Rolf Andersson och jag som bär på den visionen……………..

Division 2-match IK City – AIK  april 1952 på Tunavallen

Ha en skön helg!

Responses

  1. Nej Per,
    ”Landstinget” agerade inte, en enskild medarbetare tog ett felaktigt beslut och har tagit på sig hela ansvaret för att ett 20-tal spelare fick företräde när hon hade vaccin över.
    Sanningen är att vi är det landsting i landet som kommit längst och genom tuff prioritering vaccinerat mer än 82 procent av riskgrupperna och nu med kort varsel ställer om för att möta oron och vaccinerar 30 000 barn med förtur. Tyvärr räckte det inte eftersom vi fick ett första dödsfall idag.

  2. Hej Anna!

    Tack för svar och förtydligande. Jag förstår att ni gör ett bra jobb i en svår situation. Och jag tror till och med att agerandet med GUIF hade en god ambition.

    Men ni få också tåla att någon påtalar att
    budskapet blev märkligt.

    Ha det

    Pär E

    • Så här har jag uppfattat situationen: Klockan är ca 18.00. Dagens vaccinationer ska snart avslutas då landstingspersonalen uppmärksammar att man kommer att få öppnade doser över. Vad göra? Kasta doserna? Snabbt få in ett tjugotal personer som omedelbart kan infinna sig? Någon föreslår IF GUIF:s herrlag som tränar i Sporthallen. Att sätta sig ner och börja ringa runt till enskilda personer är i det läget troligtvis inte ett alternativ i en tidspressad situation. En eller flera hemtjänstgrupper eller en förskola? Nej, vem skulle med kort varsel ta hand om vårdtagarna/barnen. Personalen på kommunledningskontoret ? Nej, de var antagligen inte på plats. I det läget tycker jag den ansvarige gjorde helt rätt. Fortsättningsvis hoppas jag, om situationen blir aktuell igen, att det finns en plan för detta inom landstinget (Kasta? Ringa in enskilda personer eller grupper?). Skulle inte IF GUIF ha tackat nej? Nej, det tycker jag inte. Föreningen måste utgå från att erbjudandet är sanktionerat. Det var självklart inte läge att sätta sig ner i Sporthallen och ägna sig åt ett etiskt seminarium med avstämning mot föreningens styrelse och landstinget. Det hade man kanske klarat av blixtsnabbt på ett kommunledningskontor men IF GUIF har inte den möjligheten.

  3. Hej Rolf!

    Det är bra att du står upp för din klubb. Jag tror jag förstår hur du tänker och hur GUIF agerade.

    Men det var ju inte så länge sedan du själv ansvarade för viktiga samhällsfunktioner så jag utgår ifrån att du förstår hur en kommunchef tänker.

    Min poäng är vare sig att GUIF ska ägna sig åt etiska seminarier eller att några chefer på kommunledningskontoret ska vaccineras. Jag ställer däremot högre krav på ett offentligt styrt landsting. Då är inte frågan så banal och enkel som jag tycker att du gör den.

    Då handlar det om ledarskap och vilka signaler Landstinget vill skicka ut. Då handlar det inte om några enskilda vaccinationssprutor som kan komma att kastas utan om trovärdighet, rättvisa och att skapa förtroende hos allmänheten att man kan lita på systemet.

    Ingen vill naturligtvis illa – vare sig Landstinget eller GUIF – men lik förbaskat så måste jag i min roll som representant för 8 000 medarbetare våga visa kurage och påtala när något inte går rätt till.

    Det förväntar jag mig att andra gör när mitt agerande bryter mot samhälleliga överenskommelser.

    Och telefonnummret till våra brandmän tror jag att Landstinget har.

    Hoppas att du har det bra och att det går bra för GUIF framöver.

    Ha det

    Pär E

  4. Guif ska inte klandras. Inte ”Landstinget” heller.

    Landstingets direktiv till vaccinationscentralernas cheer var glasklara. Om det blev vaccindoser över skulle de gå till brandmän, förskolepersonal, poliser, vanliga medborgare, men inte grupper eller individer som på grund av ställning eller pengar ses som priviligierade.
    Hittills har veterligen heller inga andra fel gjorts trots att vi vaccinerat runt 60 000 doser hittills.

    En enskild medarbetare som gjort ett tufft och bra jobb handlade spontant, men fel.

    Motsvarande är att ingen anklagar ”kommunen” för dåligt ledarskap och ansvar när en enskild medarbetare porrsurfar på arbetstid.
    Anna J

  5. Hej Anna!

    Det är bra att det finns en infochef som står upp för sin organisation. Och jag skriver igen – jag tror jag förstår den goda intentionen.

    Men Landstinget – precis som kommunen – får stå ut med att det ventileras, diskuteras och värderas. Jag tror att vi är överens om det.

    En lärdom jag själv gjort i mitt yrkesliv att vi inte behöver vara så rädda när vi kritiseras. Tvärtom så är det exempel på att taket är högt och ledarskapet inlyssnande.

    Ha det

    Pär E


Kommentera

Kategorier

