Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 22, 2009

Veckan som gått – w 43

På jobbet
KS-ordförande Hans Ekström och jag åkte över till Västerås och träffade motsvarande laguppställning – Elisabeth Unell och Monica Ericsson. Det känns som att våra två kommuner på allvar håller på att närma sig varandra. Tillsammans ser vi att vi behöver varandra för att utvecklas. Förutom alla goda samarbetsinitiativ som är på gång så enades vi om att arrangera ett gemensamt kommunstyrelsemöte i december.

Och så satt jag då där i Morgonsoffan på Munktell Sciene Park. En nytt koncept som innebär att två gäster bjuds in för att grillas och intervjuas inför en frukostpublik. Den här första gången i Eskilstuna så var det förutom undertecknad också handbollsspelaren Jimmy Jansson. Kul, avspänt och ett sätt att knyta kontakter för företag och organisationer.

I soffan satt också en kvinnlig entreprenör – Kerstin Erikssson. En fd Komvux-medarbetare som nu ägnade sig åt blästring med torr-is. Utan att vara blästringsexpert så förstår jag att det här är en innovation. Kerstin berättade att hon nu har kontakt med Dubai för att göra affärer. Mitt i Eskilstuna, mitt i visionens anda om att våga utmana.

Alla förvaltnings- och bolagsledningar var inbjudna till Kommunstyrelsens Au. Temat var inriktning för arbetet 2010. Det är för tidigt att ropa hej – men jag tycker mig ana ett mer hoppfullt verksamhetsår 2010. Och åter igen imponeras jag över allt bra som görs. Jag önskade att fler fick vara med på de här typerna av samtal. Gestaltandet av en kommun när den är som bäst.

Landshövding Bo Könberg och politikern Marita Bengtsson från Katrineholm är utsedda av regeringen att samordna varsel- och arbetsmarknadsläget i länet. I veckan så kallade de till en sammandragning av länets kommuner och företrädare för näringslivet, arbetsförmedlingen och Mälardalens högskola. Det är uppenbart att vi i Eskilstuna drabbats tufft av den ekonomiska krisen. Dryga 2000 varsel, varav flertalet gått till uppsägningar. En inte allt för vild prognos säger att kanske 1000 jobb kommer tillbaka när krisen vänder men det innebär att vi i sämsta fall förlorar dryga 1000 arbetstillfällen i Eskilstuna, företrädesvis inom tillverkningsindustrin.

Jag tror att alla förstår att vi nu måste arbeta ännu hårdare för att utveckla nya branscher, nya jobb, nya näringar i Eskilstuna. Det är därför satsningarna på Eskilstuna Logistikpark i Folkesta och Kjula är så viktiga för kommunen. Det är därför vi måste våga satsa än mer på turism- och besöksnäringen. Det är därför Munktell Science Park är så viktiga som en kuvös för nystartade småföretag. Vi har allt framför oss.

Å så var det då den där gyllene dagen då Eskilstuna fyller 350 år. Det blir en söndag fylld med aktiviteter. Eftersom Martin Roos och Micke Lönngren viskat till mig vad som sker nere vid ån på söndag klockan 20.00 så säger jag bara – be there, be there………….

Tre personer som betytt oerhört mycket för att jubiléumsåret har blivit lyckat – Madeleine Barck, Martin Roos och Mikael Lönngren

På fredag invigs Ungdomens Hus i Eskilstuna. Äntligen, säger många. Det visar att det går att satsa mitt i en lågkonjunktur. För det här tror jag är helt rätt. Ett av Sveriges modernaste – mitt i Eskilstuna. Det gäller att våga utmana.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (20)
För den som inte bor i Eskilstuna så blir min löprunda obegriplig. Men så här är det – de som kommer med bil från Norrköping, Katrineholm eller Nyköping  måste ta sig igenom centrala delar av Eskilstuna. Bl a Vasavägen-Carlavägen med stora miljökonsekvenser och trafikstockningar som följd. För att råda bot på det här så planerar Vägverket tillsammans med kommunen en ny förbifart.

Jag tar mig i makligt 6.12 min/km-tempo Malmköpingsvägen förbi Skogsängens IP, bakom lasarettet där det nya polishuset kommer att ligga, förbi Djurgårdsskolan, ut på Strängnäsvägen och över Ekängen ut mot Kjulavägen. Kort sagt jag springer Östra länken. Jag tror att det här är nödvändigt för Eskilstunas utvecklingen. Att vi vågar tänka framtid och se över kortsiktighet och olika särintressen Men samtidigt så är det viktigt för en kommun – såväl politiker som vi tjänstemän – att vi lyssnar extra noga på Eskilstunaborna. En tondöv ledning får sällan en orkester att spela vackert. Jag tänjer ut på stegen bort mot Balsta och känner att höstvindarna griper tag i mig. Det känns både läckert och lite jobbigt.

På hemmaplan
Barnbarnet har åkt hem och helt plötsligt så var det väldigt tyst i det Erikssonska hemmet.

Jag ska försöka locka hustrun till ett besök på Världskulturfestivalen i helgen. Förutom en del sevärda artister som Södra Bergens Balalajkor och Balkan Show Band så spelar ett av mina favoritband Soviac från Eskilstuna på Konstmuséet. Soviac är modernt men för en hustru som gillar Lundell och Springsteen kan det kanske bli lite för modernt. Vi får väl se.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej! Så himla glad jag blir över denna din löparrunda. Jag har upprörts över Östra Länken och tanken att dra stora vägar över befintliga grönområden. Låt dessa platser finnas kvar. http://www.forening.se/files/naridrottsplatser.pdf
    är en länk till vad idrottsrörelsen säger om att idrotta i närheten av där vi bor. Det är oerhört viktigt att låta dessa ord komma fram. Idrottsrörelsen betyder mer i det sociala arbetet än vad vi kan drömma om. Arbetar själv som socialarbetare och ser möjligheterna när man låter etablerade idrottsarenor finnas kvar med sina idrottsliga men även kulturhistoriska värden. Var på Mallorca nyligen och där lyste fotbollsplanernas kvällslampor upp i bostadsområdena och det var fotboll i varje buske. Bygg inte bort det. Utveckla det istället.!!!!! Det går även att knyta ihop detta med dina resonemang kring pojkar och pappor, förflytta inte idrotten till lokalsamhällets utmarker till förmån för köpcenter, låt idrotten finnas i allas vår närmiljö!!!

  2. Hej Ann-Christine!
    Bra att du reagerar. Det viktiga nu är att frågorna får diskuteras öppet, vrida och vända på argumenten utan låsningar.
    Jag tror jag förstår hur du tänker och det finns kloka tankar i det du skriver.
    Men om jag får utmana – hoppas att det är ok – så är det ingen som står upp för alla boenden längs Vasavägen-Carlavägen. Vi är på väg att få stora miljöproblem och trafikstockningar. Och det är få som ger det perspektivet.
    Min roll är att försöka se helheten och att som kommundirektör vara klok rådgivare till politiken.
    Som du förstår så är inte det en helt enkel roll. Det är lätt att dras med i olika opinionsyttringar och ”gå med”.
    Men bra Ann-Christine. Upp med frågorna till diskussion.

    Ha det bra!

    Pär E

  3. Självklart står jag upp för oss som korsar och bor i Carlavägen/Vasavägens närhet. Passerar Carlavägen varje dag minst två gånger. Diskussionen är inte vad vi ska göra för de boende, diskussionen är om Östra Länkens dragning är lämplig eller om det finns alternativ som inte skär sönder grönområden i onödan. Jag tycker dessutom kostnaden är för stor för att leda tillbaka trafiken in på sista delen av Carlavägen, vore bättre att dra trafiken rakt ut på motorvägen istället för att vika in över fotbollsplanerna vid Ekängen.

  4. Hej Ann-Christine!
    Du har en poäng och det är också den här typen av frågor som nu måste diskuteras. Dvs hur går sträckningen och jag håller med dig om att det inte är bra att vägen ”kommer tillbaka” in på Carlavägen igen. Men att inte göra någonting – vilket några förordar – är oansvarigt, tycker jag.

    Kommunalrådet Jimmy Jansson kommenterade ju också i tidningen idag och att det nu blir fokus på frågan handlar om att kommunen behövde vara snabb med att göra en avsiktsförkalring med Vägverket. Annars skulle vi tappa många miljoner i finansiering.

    Nu är det viktigt att göra det konkreta jobbet om sträckning och hur vi ser till att vi får en bra väg samtidigt som idrotten inte tappar planer och möjligheter.
    Det är därför det är bra att diskussionen blir lite hetare. Jag gillar ditt engagemang. Det vittnar om att du är mån om Eskilstunas framtid.

    Ha det bra!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

