Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 1, 2009

Veckan som gått – w 40

På jobbet
Jag är inbjuden föreläsare på årets Socialchefsdagar. Mitt tema handlar om vad krävs av ledar- och medarbetarskapet i en ny tid. Konferensen är i min ”gamla hemstad” Västerås så det känns extra stimulerande. Jag gillar den approach Västerås slår an – så här ser deras visionsbild ut av Västerås 2022.

Kommunledningsgruppen hade möte den här veckan. Vi summerade vårt läge , bl a med fokus på ekonomin. Och det känns oerhört kul att få skriva att vi är på väg åt rätt håll i Eskilstuna. Det visar också att när vi bestämmer oss, när vi kavlar upp ärmarna, när vi går tillsammans så skapar vi resultat. Samtidigt så ska vi leda i ”motmedvind”. Dvs budskapet om det ekonomiska läget beskrivs i allt mer ljusa färger. Men i praktiken finns det en fördröjning i utfallet av skatteintäkter. Så det är allt jämt ett tufft läge för oss.

Och mina ”seismografer” och kompisar Håkan och Håkan på Volvo och Scania arbetar fortfarande 4-dagarsvecka.

Vi ägande också tid till visionsarbetet. Dels hade vi besök av vår stadsantikvarie Anna Götzlinger som gav oss en historielektion om Eskilstuna. Även om vi ska ha fokus på framtiden så måste vi förstå varifrån vi kommer och vilka vi är.

 Vi följde upp besluten från ledningens Karmansbodagar och började lista alla större strategiska frågor som står på Eskilstuna kommuns framtidsagenda.

Under veckan blev det också klart med ny personaldirektör. I mycket tuff konkonkurrens så var vi alla överens om Marita Schwartz. Marita arbetar sedan ett år tillbaka som personalchef på Vuxenförvaltningen. Hon har bred erfarenhet från såväl privat, kommun som statlig verksamhet. Marita har också haft en rad internationella uppdrag i Arbetsmarknadsverkets regi. Välkommen Marita i ditt nya uppdrag.

Den här veckan träffas ledningarna i Eskilstuna och Västerås kring temat  ”Hur kan vi utveckla vårt samarbete kring och runt Mälaren”?

Jag besöker Helena Olsson, vår djurparkschef i Parken Zoo. Läsaren kanske undrar vad kommundirektören har i Parken att göra men det här är en viktig verksamhet för Eskilstuna. Ur turism- och besöksnäringens perspektiv så är Parken Zoo en stark magnet för Eskilstuna.  

Helena har slagit an en ny ton i Parken. Hon och hennes medarbetare pratar inte ”djur i bur” utan om en seriös satsning på sk bevarandeprojekt. Idag har vi nästan 1000 djur i Parken Zoo och alla arter är mer eller mindre utrotningshotade. Ett viktigt framtidsperspektiv som blir till glädje och turism.

 

Kommuncheferna i Sörmland träffas i Katrineholm. Jag börjar lära känna dem allt mer och det finns en vilja till samarbete och att gå mer tillsammans. Just nu är det infrastrukturfrågor som upptar vår agenda – vägbyggen och tågtrafik som är viktig för Sörmland och våra kommuner.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (17)
Jag tar en lätt löprunda genom Rothoffsparken. Det här var Reinhold Rademachers privata park med anor från 1600-talet. Numer har det mer och mer blivit en oas för Eskilstuna och är öppen för allmänheten. Även nu på hösten så är den vacker att springa eller gå igenom. Får jag slå ett slag för azaleorna och rhododendronen.

Jag tar mig i 6.08 min/km-tempo mot Rinmansparken. Även det en vacker grön park mitt i staden. Sven Rinman, bergsmannen är en av våra historiska legendarer. Han var en del av tillskapandet av den sk Fristaden. Ett dåtida Eskilstuna i slutet av 1700-talet som andades entreprenörskap och småföretagande. Något som lever allt jämt.

Temalekparken i Rinmansparken

På hemmaplan
Det är en ynnest att få träffa sina barnbarn. Stora F håller på att bli en liten för-tonåring och lilla B tittar bara storögt och undrar vem den där farbron är. Hon vet inte att vi ska bli de allra bästa kompisarna de närmaste åren i hennes liv.

Jag är borta i helgen och hade lovat stora F att åka till Örebro och titta på fotboll. Tur då att det finns en mormor som anmäler sitt intresse. Det är inte fel att ha en sådan mormor.

Mina kompisar Börje och Molle från Örebro kommer på besök. Det blir Moneybrother på fredag i Lokomotivet. Tänk att allt spännande sker i just vår stad.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

