Skrivet av: Pär Eriksson | september 24, 2009

Veckan som gått – w 39

På jobbet
Det har varit en vecka fylld av sk dialogsamtal tillsammans med respektive förvaltningsledning. Ytterligare ett antal kommunala möten, tänker den kritiske. Men det här är riktigt bra. Det är en ynnest att få vara med och lyssna på allt som görs i vår kommun. Vi bryter synpunkter, värderar, lyfter upp både det som fungerar och det som är mindre bra. Vi pratar kunskapsmålen i skolan, efterfrågan på äldreboenden, miljösanering, räddningstjänstens situation, försörjningstöd och missbruksvård, hur det är i Torshälla, planering av nya bostäder…………………….kort sagt allt som tillhör en kommuns själ och liv. Jag önskar att fler fick vara med och lyssna. 

Jag besöker Stadsbiblioteket. Cheferna Barbro Åhlin och Karin Zetterberg tog emot mig och gav en bra guidning om läget. Jag träffar fler av våra bibliotekarier och blir imponerad över alla goda initiativ som finns. Det slår mig hur många bra saker som sker i kommunens regi utan att vi alltid vet om det – läsprojekt i förskolan och ute bland vuxna på arbetsplatser, dyslexisatsningar, högläsning på äldreboenden, läsombudsverksamhet, Eskilstunas musikhistoria etc. Ibland låter det i debatten som vi lever i de sämsta av världar. Frågan är om vi någonsin haft ett sådant utbud av aktiviteter som nu.

Jo då, vi diskuterade naturligtvis nedläggning av filialbibliotek. Det som bekymrar mig är känslan hos många av våra medarbetare att de inte fått vara med i diskussionen. Min erfarenhet under 3o-års kommunal verksamhet är att man inte alltid behöver vara överens. Tvärtom – åsikter och synpunkter måste få brytas, vägas och värderas. Och i slutändan är det våra folkvalda som har det yttersta ansvaret. Men alla måste ges möjlighet att delta i samtalet. Här har vi chefer ett extra stort ansvar.

Jag var inbjuden till Nyköpings kommun för att träffa deras 18o chefer. Det kändes lite märkligt att jag stod inför cheferna i Nyköping innan jag riktigt har mött våra egna på djupet. Men så blir det ibland och jag hade tackat ja i våras innan det var klart att jag skulle börja i Eskilstuna. Temat handlade om vilka krav den nya omvärlden ställer på ledarskapet de närmaste åren. Jag tror att de gillade mitt budskap och samtidigt så är det här också ett sätt att vara ambassadör för Eskilstuna. Även om mina erfarenheter allt jämt stavas Västerås.

Vår näringslivsdirektör Eva Lilja och jag är mitt uppe i förberedelserna inför ett seminaium på Mälarbåten om 2 veckor. Kaxigt har vi flaggat ut rubriken ”Staden som reste sig på nio – hur man bygger framgångsrika städer”. Nu gäller det att fylla det med ett bra innehåll.

Jag har besök av Arbetsmarknads- och familjeförvaltningens chef i Köping – David Schanzer Larsen. David arbetade i Eskilstuna för några år sedan. Vi har träffats till och från genom åren och det finns alltid ett lärande att mötas över kommungränserna. Köping påminner lite om Eskilstuna. Framtidstro blandas med ett tufft läge.

Till och från kommer det ett oväntat besök. Så skedde i veckan. Fd Eskilstunapolitikern och landshövdingen Bengt Gustavsson stod helt plötsligt utanför dörren. Det kändes oerhört kul att få hälsa och prata med Bengt. Han är en Eskilstunaprofil som jag har stor respekt för och som ni säkert vet så har han verkat många decennier i Sörmland och vår stad. Det är viktigt för en ny kommundirektör att förstå vår historia, tradition och kultur.

Det var extra kul att träffa Bengt eftersom jag i nästan 10 år bott i den sommarstuga som han en gång byggde vid Hjälmaren.

Mitt Eskilstuna- med löparskorna på (16)
Jag tar ar en löptur mot Årby och längs Torshällavägen för att vika av mot Valhalla. Det här är ett klassiskt villaområde i Eskilstuna med fina anor. Det här var en av Eskilstunas första sk egnahems-område. Eskilstunabor och nyinflyttade gavs en möjlighet att skapa något eget på 1940- och 1950-talet. Området har kvar sin charm.

Jag springer in i industri- och handelsområdet som gränsar till Valhalla och jag slås av den aktivitet och energi som finns här. Olika företag och butikskedjor, bilaffärer, butiker för sängar, blommor, TV avlöser varandra. Det här är viktigt för en ort. Att det finns ett utbud av varor och tjänster och att det finns en marknad som lockar företag att etablera sig just i Eskilstuna.

Tar mig över ån och i makligt 6.10 min/km tar jag mig ut på Kungsgatans förlängning förbi några av Eskilstunas viktiga industrier Alvenius och Assa Abloy. Här finns också ett av våra kommunala bolag – Energi och miljö som jag tycker är välskött och viktigt för Eskilstuna. Tidigt förstod de att de behövde bli ett energiföretag som satsade miljövänligt. Någon kritiker kanske rynkade på näsan när de satsade på att elda flis. Men kom ihåg att detta skedde i en tid då kolbåtarna fortfarande trafikerade Mälaren. Framsynt, framsynt.

På hemmaplan
På lördag fyller yngste barnet 30 år. Det är obönhörligt en påminnelse om ens egen ålder. Så kul och så krasst är det.

Tuff start för GUIF. En blek kopia mot vad jag såg i våras. Enda glädjen i Sporthallen var att barnbarnet gjorde debut i pausen som liten handbollsspelare. Cirklar sluts – nu är han tredje generationen i vår familj som spelat i Sporthallen. Även hans mormor har faktiskt slitit på linjen – även om man inte tror det(!)

 Ha en bra helg!

Responses

  1. Blev ”fan” så glad när du berättade om din ”springrunda” förbi konstmuseet . Jag cyklar förbi varje dag på min väg till jobbet. Oj vad nostalgisk jag blir drömmer mej bort till alla ”stormatcher” jag gjort där. Fortsätter drömma mej förbi konsmuseet och plötsligt ser jag kulörta lyktor och en golfbana där mitt rekord var 36 slag. Men som tur är så vaknar jag upp när jag kommer till jobbet.
    Du föresten jag var med i Milan.


Kommentera

Kategorier

