Skrivet av: Pär Eriksson | september 24, 2009

Pärspektiv – det kom ett mail

I måndagens krönika ”Om Zlatan………….”  skrev jag om kärnfysikern och Eskilstunabon Wadii Batti Hanna som under åtta år sökte jobb utan att få fäste på arbetsmarknaden. Nu är han på väg att bli irakisk ambassadör ute i världen.

Min tes var att vi kategoriserar människor istället för att se var och ens talang och kompetens. Jag menade också att vi har mycket att lära av idrotten och kulturen som så kompromisslöst sätter talang före kön, ålder, social-, etnisk- och religiös bakgrund.

Tänk om Eskilstuna kunde bli den första moderna staden i Sverige som klarade av integrationen?

Nå, det här mailet kom från från Wadii i veckan.

Hej Pär,
Jag läste vad du skrev om mig i ( Direktören har ordet ). Dina ord om att min berättelse skulle vara en anledning till att formulera en ny agenda har äntligen gjort mig glad. Jag hoppas att den nya andan du har bett om skulle hjälpa vissa kunskaper , med utlandbakgrund, för att gå utifrån det lager som jag tvingade vara i och de upplever den skönaste känslan här betalar dem i alla fall skatt.
Jag utnyttjar den här chansen för att säga med en djup stolthet känner jag mig Eskilstunabo.
Jag önskar dig och Eskilstuna stora framgångar i framtiden.

Wadii Batti Hanna

Responses

  1. Vad bra att du tar upp detta ämne!
    Och vad ska man säga? I Sverige fick Wadii inget jobb, men nu blir han irakisk ambassadör!
    Tack för att du tar upp detta ämne och låt oss tillsammans jobba för att Eskilstuna blir den första moderna staden i Sverige som klarar av integrationen, men det är ett givande och tagande som vi alla har ett ansvar för.

    Helena A Tsiamanis

  2. Tack Helena!
    Jag gillar ditt anslag – den första moderna staden i Sverige som klarar av integrationen.
    Om 5-10 år kommer vi att vara en stad med en relativt ung befolkning, bl a därför att det är många unga med invandrar bakgrund som flyttat till Eskilstuna. Det är en fördel jämfört med städer med en allt äldre befolkning.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

