Skrivet av: Pär Eriksson | september 2, 2009

Veckan som gått – w 36

På jobbet
Helt plötsligt kändes det tomt. Fristadstorget låg öde i måndagsmorse och ”Fringen” hade åkt hem. Vad glad jag blir att Nordic Fringe Festival blev så lyckad. Trots att regnet gjorde sig påmint och att det fanns en mättnad av festivaler.

Men det här är viktigt för Eskilstuna. För Fringefestivalen är något unikt – nu pratar vi inte tivoli och öltält utan lite utmanande i ”utkanten” – apropå betydelsen av det engelska ordet fringe. Musik, cirkus, eldshower, poesi, trolleri och gatushower i en skön blandning. Fringen gestaltar vår vision.

Men min abstinens gick över i samma stund som jag tog en lunchpromenad. Centrum kryllade av nya förväntansfulla högskolestudenter och så dessa nya gymnasister från St Eskil. Att se de där ivriga 16-åringarna som lämnat sin trygga hemskola och skolgården där man kände alla till den mer obekanta ”stan” är kul. Nya kompisar, tjejer och killar som aldrig träffats och som lite blygt börjar bekanta sig med varandra. Inga läxor, ingen skoltrötthet, inga motsättningar – ännu. Centrum bubblar av glädje.

St Eskil-elever

Jag lyssnar på några av våra unga välutbildade akademiker från Stadsbyggnadsförvaltningen. Vi pratar Översiktsplan och trafikplanering, vi pratar en ny modern stadsdel Väster. Och inget ont om oss äldre – vår erfarenhet och klokskap är värd mycket – men jag hör ett nytt modernare budskap. Vikten av att lyfta fram det nya Eskilstuna, kopplingen mot vår vision, vikten av att tänka tvärvetenskapligt och tillsammans över gränser och revir. Jag hör budskap om att använda e-tjänster för att skapa delaktighet och öppenhet hos medborgarna. Helt plötsligt blir en kommunal översikts- och en trafikplan något som handlar om hållbar och social utveckling, miljö och integration. Det är precis den här energin och det här nya helhetstänkandet vi behöver.

Det är precis så här vi ska jobba.Tillsammans. Det är precis den här metodiken och synsättet som är kodordet i en modern kommun.

Jag träffar kommunens revisorer. Där finns verkligen klokskap och erfarenhet. Och i min syn på kommunal demokrati så är de oerhört viktiga. De är en garant för att såväl den politiska ledningen som vi tjänstemän granskas.

Jag har styrelsemöte i Samhällskontraktet – samarbetet mellan Västerås, Eskilstuna och Mälardalens Högskolan. Det här är ett viktigt jobb som nu görs på tre temaområden – morgondagens arbetskraft, utbildning och det sociala området.

Det här är särskilt viktigt för oss därför att det ingår i vår strategi att stärka samarbetet med Mälardalens Högskola och i vårt tänkande om regionen där Västerås är en nära allierad och samarbetspartner. Tillsammans – femte storstadsregionen……………..

Under torsdag och fredag samlas kommunchefsgruppen. Vi har valt att träffas på Karmansbo för att prata ihos oss. Vi arbetar tillsammans med konsultföretaget Provins Fem kring utmaningen ”att bli en av Sveriges bästa och högeffektiva ledningsgrupper”.

Temat är satt – hur utvecklas vi till en modern koncernledning. Vi har en lång resa framför oss – det är en hög topp vi ska upp på. Det är lite isigt och slipprigt och på sina ställen brant och till och med farligt. Dom som varit där säger att det går att komma upp om man går tillsammans. Nu är vandringskängorna på.

Mitt Eskilstuna – med löparskorna på (13)
Jag springer ut på Carlavägen i makligt 6.14 min/km-tempo och bort mot Söder. Jag gillar den här delen av Eskilstuna – dvs från ån mot Vasavägen och upp mot Tunafors. Söder är som en liten oas i vår stadsbild.

Jag vänder in mot min barndomsgata – Stensborgsgatan – här är jag född och det var mina föräldrars första egna lägenhet. Nummer 32 i korsningen mot Vasavägen, lägenheten ovanför gamla mjölkaffären. Det första trappsteget in till affären finns kvar än idag. Stensborgsgatan är oerhört vacker och för er som söker promenadförslag – varsegod.

Jag springer mot Eskilsparken. Här runt parken ligger några av Eskilstunas vackraste innergårdar. Och gamla Söders ungdomsgård – är det någon som minns? Förbi Länkarnas hus – de gör ett oerhört viktigt arbete – och ner mot ån. Här ligger Östermans som erbjuder bra och läcker mat för den som vill ha lite kvalitet och något spännande. Hustrun hänger i de här kvartern för här har vi också klädbutiken Madeleine. Ett måste, säger hustrun för den trendmedvetne…….hm…………..och så naturligtvis café Sylvia. Eskilstuna behöver sådana här caféer, kultur och träffpunkter. Precis som ett annat favoritställe – café Kaka.

Jag tar mig hem via Fors kyrka, över Rådhusbron och Köpmangatan och känner att Eskilstuna har något mer att berätta om sin historia.

På hemmaplan
Jag kom inte på vad det var – varför måndagskvällen kändes så tom. Tills jag kom på att att Michael Scofield var död och att TV-serien Prison Break hade släckt ner efter ett antal år. Jag tillhörde den skara som varje måndag – år efter år – följde bröderna Scofield i deras försök att ta sig ut.

Jag är ju genuin Djurgårdare sedan 1960-talet. Och nu är det tufft. Tabeller ljuger aldrig. Nå, sista ordet är inte sagt än. Sonen och jag tröstar varandra med att vi nu fått hem Hardy Nilsson till Globen så kanske åtminstone hockeylaget går en ny vinter till mötes.

Ha en skön helg!

Responses

  1. En bra betraktelse, i stort och smått, utvecklingen av en levande och framåtsträvande kommun i en expansiv region samtidigt som vi får ta del av ett av stadsdelen Söder och blir lite nostalgisk av att du nämner den klassiska fritidsgården på Stensborgsgatan som drevs av Unga Örnar fram till mitten av 90-talet!

  2. Hej Peter!
    Tack för dina rader. Kul att du uppskattar mitt skrivande. Jag visste inte att det var Unga Örnar som drev Söders fritidsgård på 1990-talet. Jag var besökare men då skriver vi 1960-tal……det du.
    Ha det bra!
    Pär E

  3. Hej Pär !
    Jag lider med dig och ditt Djurgårds hjärta men prova med att läsa tabellen upp och ner, det kanske muntrar upp 🙂

    Trevlig Helg på dig och tack för en bra blogg

  4. Tack Dietmar för medlidandet. Tyvärr hjälper det inte att vända tabellen upp och ner. Det finns bara en väg och det är Full fart framåt – Håll tätt bakåt. Dvs ugnefär som i arbetslivet.

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

